Reklama

Siły zbrojne

A-50U

Rosyjskie lotnictwo z kolejnym zmodernizowanym samolotem AWACS

Siódmy zmodernizowany samolot AWACS A-50U został przekazany końcowemu użytkownikowi, czyli wojskom powietrzno-kosmicznym Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Nowe maszyny charakteryzują się nowocześniejszą elektroniką, zwiększonymi osiągami technicznymi, wyższym komfortem użytkowania oraz co najważniejsze - jeszcze bardziej rozbudowanymi możliwościami pod względem śledzenia wrogich celów.

Agencja TASS poinformowała o przekazaniu przez dwie wchodzące w skład rosyjskiego państwowego przedsiębiorstwa Rostec spółki (Wega i Berijew TANTK) siłom powietrzno-kosmicznym (WKS) siódmego zmodernizowanego samolotu wczesnego ostrzegania i nadzoru (AWACS) A-50U. Zdaniem korporacji modernizacja jest elementem trwającej od 2003 roku procedury podniesienia A-50 do nowego standardu, cechującego się wyższym komfortem użytkowania maszyn i co ważniejsze - zwiększeniem możliwości radiolokacyjnych względem bazowej, analogowej wersji. Wariant „U” oferuje nowocześniejsze układy elektroniczne (produkcji przedsiębiorstwa Wega), poprawiające nawigację samolotu. Dodatkowo poprzez wymianę oprzyrządowania na cyfrowe zmniejszeniu uległa masa konstrukcji, powoduje zwiększenie zasięgu samolotu i niższe zapotrzebowanie paliwowe. Pierwszy zmodernizowany samolot trafił do WWS Rosji w 2011 roku, po ośmiu latach od zapowiedzi przeprowadzenia prac modernizacyjnych i trzech od faktycznego ich rozpoczęcia. Szersze informacje nie są ujawniane przez rosyjskie Ministerstwo Obrony, a jedynie przekazywane w dość szczątkowej i lakonicznej formie.

Czytaj też

A-50 jest jeszcze radziecką konstrukcją opartą na transportowym Iljuszynie Ił-76. Głównym wyróżnikiem maszyny jest dziewięciometrowy obrotowy radiolokator o zasięgu detekcji równym 650 kilometrów. Jego przeznaczeniem jest wykrywanie, identyfikacja oraz śledzenie celów powietrznych, ale również także morskich i lądowych. Użytkownikami A-50 są Federacja Rosyjska (dziewięć egzemplarzy: dwa A-50 i siedem A-50U) oraz Indie, które w 2003 roku zakupiły trzy eksportowe samoloty (wariant „EI”). Koncern Rostec poinformował też, że w 2023 roku ma zamiar oddać siłom powietrzno-kosmicznym ósmy zmodernizowany samolot.

Następcą A-50 jest konstruowany w oparciu o nowszy wariant wspomnianego transportowca (Ił-76 MD-90A) samolot A-100 (rozwijany w ramach programu Priemier 476). Zmianą w porównaniu do poprzedniej, jeszcze sowieckiej generacji maszyn wczesnego ostrzegania będzie zastosowanie nowocześniejszego dwupasmowego radaru produkcji przedsiębiorstwa Wega. A-100 ma także posiadać udogodnienia dla obsługujących go pilotów, w tym szklany kokpit i cyfrowe przyrządy (co w pewnym stopniu jest obecnie wprowadzane do A-50). Na rok przed wybuchem ogólnoświatowej pandemii koronawirusa ruszyły opóźnione o dwa lata testy prototypu. Obecnie rosyjskie lotnictwo wojskowe oczekuje na pierwszy egzemplarz A-100, który miał został dostarczony WKS jeszcze w 2020 roku, jednakże z powodu pandemicznych opóźnień nowa data nie jest znana.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (7)

  1. Flaczki

    Polskie SP potrzebuja dwie lub trzy samoloty AWCS typu E7

    1. łubudubu

      nie potrzebują

  2. Monkey

    Przy amerykańskim sprzęcie nie wygląda to może super, ale jednak pokazuję, że da się w Rosji ulepszyc sprzęt. W sumie ile państw jest w stanie wyprodukować AWACS? Tylko USA, Rosja i Chiny. Owszem, mniejsze, tańsze i o gorszych osiągach maszyny sa w stanie wyprodukować także jeszcze inne, nieliczne zreszta kraje (np. Izrael czy Szwecja). Ale tu się lista chyba kończy.

    1. Bryxx

      Bombardier to Kanadyjska firma produkująca samoloty, Embraer to Brazylijska z kolei.

    2. Valdore

      Bryxx, Bombardier, czy Embraer to tylko nosniki, zobacz sobie skad jest cała elektronika i radary a potem cos wypisuj.

    3. łubudubu

      valdore, tu nie ma rewelacji bo chodzi właśnie o nośniki, reszta to zwykły radar wbudowany w nośnik.

  3. łubudubu

    Kacper, obrotowy radiolokator to żaden radiolokator tylko obrotowa antena, a szklany kokpit to glass cocpit - tego się nie tłumaczy. Reszty nie umiem zweryfikować.

  4. Weneda 1977

    Aaa

  5. Valdore

    Czyli najwazniejszego elementu jakim jest radar dalej nei wqymienili. To chyba jedyny AWACS na świecie z radarem szczelinowym:)

  6. Tani35

    Ja uprzedzam złośliwe komentarze. Nie jest to cudo techniki ale stanowi postęp. To takie 20% AWACSa ale idą do przodu. Jesli ktoś oczekuje rewolucji to tutaj jej nie ma. Poza jednym wszystko jest wyprodukowane w .Rosji.

  7. Wania

    A gdzie są 4 su-57, które miały zostać wyprodukowane w 2021 roku? Jeszcze w połowie roku minister obrony zdementował oświadczenia dyrektora fabryki jakoby miało to być tylko 2 sztuki. A do końca roku nie wyprodukowali ani jednego. Ale wstawili parę komputerów do tego staruszka...

Reklama