- Wiadomości
Rosyjskie lotnictwo z kolejnym zmodernizowanym samolotem AWACS
Siódmy zmodernizowany samolot AWACS A-50U został przekazany końcowemu użytkownikowi, czyli wojskom powietrzno-kosmicznym Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Nowe maszyny charakteryzują się nowocześniejszą elektroniką, zwiększonymi osiągami technicznymi, wyższym komfortem użytkowania oraz co najważniejsze - jeszcze bardziej rozbudowanymi możliwościami pod względem śledzenia wrogich celów.

Autor. mil.ru
Agencja TASS poinformowała o przekazaniu przez dwie wchodzące w skład rosyjskiego państwowego przedsiębiorstwa Rostec spółki (Wega i Berijew TANTK) siłom powietrzno-kosmicznym (WKS) siódmego zmodernizowanego samolotu wczesnego ostrzegania i nadzoru (AWACS) A-50U. Zdaniem korporacji modernizacja jest elementem trwającej od 2003 roku procedury podniesienia A-50 do nowego standardu, cechującego się wyższym komfortem użytkowania maszyn i co ważniejsze - zwiększeniem możliwości radiolokacyjnych względem bazowej, analogowej wersji. Wariant „U” oferuje nowocześniejsze układy elektroniczne (produkcji przedsiębiorstwa Wega), poprawiające nawigację samolotu. Dodatkowo poprzez wymianę oprzyrządowania na cyfrowe zmniejszeniu uległa masa konstrukcji, powoduje zwiększenie zasięgu samolotu i niższe zapotrzebowanie paliwowe. Pierwszy zmodernizowany samolot trafił do WWS Rosji w 2011 roku, po ośmiu latach od zapowiedzi przeprowadzenia prac modernizacyjnych i trzech od faktycznego ich rozpoczęcia. Szersze informacje nie są ujawniane przez rosyjskie Ministerstwo Obrony, a jedynie przekazywane w dość szczątkowej i lakonicznej formie.
Zobacz też
A-50 jest jeszcze radziecką konstrukcją opartą na transportowym Iljuszynie Ił-76. Głównym wyróżnikiem maszyny jest dziewięciometrowy obrotowy radiolokator o zasięgu detekcji równym 650 kilometrów. Jego przeznaczeniem jest wykrywanie, identyfikacja oraz śledzenie celów powietrznych, ale również także morskich i lądowych. Użytkownikami A-50 są Federacja Rosyjska (dziewięć egzemplarzy: dwa A-50 i siedem A-50U) oraz Indie, które w 2003 roku zakupiły trzy eksportowe samoloty (wariant „EI”). Koncern Rostec poinformował też, że w 2023 roku ma zamiar oddać siłom powietrzno-kosmicznym ósmy zmodernizowany samolot.
Następcą A-50 jest konstruowany w oparciu o nowszy wariant wspomnianego transportowca (Ił-76 MD-90A) samolot A-100 (rozwijany w ramach programu Priemier 476). Zmianą w porównaniu do poprzedniej, jeszcze sowieckiej generacji maszyn wczesnego ostrzegania będzie zastosowanie nowocześniejszego dwupasmowego radaru produkcji przedsiębiorstwa Wega. A-100 ma także posiadać udogodnienia dla obsługujących go pilotów, w tym szklany kokpit i cyfrowe przyrządy (co w pewnym stopniu jest obecnie wprowadzane do A-50). Na rok przed wybuchem ogólnoświatowej pandemii koronawirusa ruszyły opóźnione o dwa lata testy prototypu. Obecnie rosyjskie lotnictwo wojskowe oczekuje na pierwszy egzemplarz A-100, który miał został dostarczony WKS jeszcze w 2020 roku, jednakże z powodu pandemicznych opóźnień nowa data nie jest znana.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS