- Wiadomości
Rosyjski "Rosomak” na ćwiczeniach niedaleko polskiej granicy
Podczas rosyjskich ćwiczeń Zapad-25 w białoruskim Grodnie zauważony został prototypowy rosyjski kołowy bojowy wóz piechoty BTR-22.

W ćwiczeniach Zapad-25 udział wzięło wiele rodzajów sprzętu wojskowego, zapewne także tego jeszcze niewdrożonego do służby. Przykładem na to jest zauważony w Grodnie rosyjski kołowy bojowy wóz piechoty BTR-22 (o czym pisał m.in. ukraiński serwis Militarnyi, który to jest obok platformy Bumerang przymierzany do roli następcy pojazdów rodziny BTR. Uchwycona na Białorusi konstrukcja była w standardzie prawdopodobnie tożsamym z tym pokazanym premierowo na pokazach Armia 2023.
Russia’s new BTR-22 armored personnel carrier was spotted in Grodno, Belarus, near the Polish border during the Zapad-2025 drills. A redesign of the BTR-82A, it features a front-mounted engine and rear troop compartment, improving embarkation. Enhanced armor and mine protection… pic.twitter.com/AxCIx2rm7x
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) September 13, 2025
Sam BTR-22 (początkowo określany czasem jako BTR-82U) jest od kilku lat testowany przez Rosjan w przynajmniej dwóch wariantach (z wieżą BBPU-1 oraz Balista). Nie jest wiadome, ile dotychczas zostało ich wyprodukowanych oraz jak przebiegają jego testy. Praktycznie od zeszłorocznych pokazów Armia 2024 nie pojawiały się żadne nowe informacje na ten temat.
Pojawienie się BTR-22 na ćwiczeniach Zapad-25 może wskazywać, że platforma ta ma już bliżej niż dalej w kwestii wdrożenia do rosyjskiej armii. Być może rosyjskie jednostki zmotoryzowane doczekałyby się nowoczesnego (jak na to, co dotychczas mieli) i budżetowego pojazdu szybciej, niż tamtejszy „zmech” czekający na następcę BMP-3 (którym może być budżetowy BMP-3 Manul lub droższy i bardziej skomplikowany Kurganiec-25.
BTR-22 to rosyjski kołowy bojowy wóz piechoty zaprezentowany po raz pierwszy oficjalnie podczas targów Army 2023. Pojazd ten posiada odmieniony kształt kadłuba względem dotychczas używanych BTR-60/70/80/82/90, czerpiąc sporo z prototypowych Bumerangów, co zapewne poprawiło jego odporność, zwłaszcza w przedniej półsferze dzięki innyemu kątowi nachylenia pancerza. Według pojawiających się danych ma on zapewnić pełną ochronę przed amunicją kal. 12,7/14,5 mm, chociaż w przypadku przodu kadłuba poziom ochrony może być większy. Został podniesiony także jego strop, co zwiększy komfort użytkowania pojazdu przez załogę, jak i desant. Możliwy jest montaż na pojeździe różnego typu pancerzy dodatkowych.
Zobacz też
Silnik pojazdu znajduje się z przodu kadłuba, co było dużą nowością w przypadku rosyjskich konstruktorów. Za napęd tego ważącego około 20 ton wozu odpowiada silnik wysokoprężny YaMZ 536 o mocy 330 KM, który pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 85-100 km/h. Pojazd nie ma możliwości pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. BTR-22 dotychczas został zaprezentowany z dwoma wieżami, znaną z BTR-82A BPPU-1 wyposażoną w armatę automatyczną 2A72 kalibru 30 mm i 7,62 mm karabin maszynowy PKTM oraz modułem bojowym Balista.

Autor. Nickel nitride / Wikimedia Commons
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu