Rosja: czołgi T-80 idą do linii. Co z produkcją?

Autor. Rosyjskie Ministerstwo Obronny
Rosyjskie zakłady Omsktransmasz (część przedsiębiorstwa Uralwagonzadow) przekazały do wojska kolejną partię zmodernizowanych czołgów T-80BWM. Pojazdy otrzymały frontowe modyfikacje jak m.in. dodatkowy pancerz reaktywny i siatkowy.
Informacja dotycząca dostawy nowej partii czołgów T-80BWM z wojennymi modyfikacjami pochodzi z przełomu maja i czerwca. Jak widzimy na zamieszczonym na platformie X materiale wideo, pojazdy otrzymały klasyczne już daszki (ale w stosowanej od jakiegoś czasu nowej odmianie, która teraz zakrywa tylną niszę wieży oraz część stropu kadłuba). Czołgi mają także zwiększoną liczbę modułów pancerza reaktywnego. Brak informacji na temat wyposażenia pojazdów w zagłuszarki, jednak niewykluczony jest ich montaż już w samych jednostkach.
Nie jest wiadome, z jaką wydajnością rosyjski przemysł wytwarza tę najnowszą wersję czołgów T-80. Trzeba pamiętać, że nie są to nowe pojazdy, a gruntownie wyremontowane i zmodernizowane T-80B/BW pochodzące ze składnic wojskowych (których nie przybywa). Oznacza to, że materiał bazowy w postaci skorup wspomnianego typu czołgów będzie coraz gorszy. Nadzieją dla Rosjan ma być powrót do produkcji od podstaw T-80, jednak to proces dalej odległy.
JSC Omsk Transport Engineering Plant - Omsktransmash(an affiliate of the 📹Uralvagonzavod concern of Rostec corporation) handed over a batch of T-80BVM tanks to the MoD RF.
— Massimo Frantarelli (@MrFrantarelli) June 2, 2025
/May 2025/ pic.twitter.com/8JVcRrOx2Z
T-80BWM to najnowsza wersja czołgów z rodziny T-80. Pojazd wdrożono do Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej zaledwie kilka lat temu. Bazą do modernizacji są starsze wozy w wariancie T-80BW. Podniesienie do nowego standardu ma na celu zwiększenie zdolności bojowych w trzech podstawowych kategoriach: siła ognia, ochrona oraz mobilność. Nacisk położono także na zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi.
Czytaj też
Przewidziano montaż następujących podzespołów: nowego wybuchowego pancerza reaktywnego Relikt, wielokanałowego celownika działonowego Sosna-U, zmodyfikowanego zapasowego celownika działonowego 1P67, nowego przyrządu obserwacyjnego kierowcy TWN-5/TWN-5M, systemu ochrony załogi PKUZ-1Ak, a także nowego systemu gaśniczego i łączności. Oprócz tego czołg otrzymał wzmocnioną jednostkę napędową o mocy 1250 KM, która zrekompensowała wzrost masy w wyniku dołożenia dodatkowego opancerzenia, a przy tym zwiększyła prędkość maksymalną na biegu wstecznym z 12 do 20 km/h.

Autor. Omsktransmasz
Tani2
To jest ruski T-80B powstał w Zakładach Kirowskich w Leningradzie i tam zaczęto produkcję a potem przeniesiono ją do Omska. Litera B oznacza że czołg ma fabrycznie montowany pancerz reaktywny.
Davien3
@Tani T-80B ma nowa wieżę a nie dodany fabrycznie ERA Także może strzelać ppk z lufy Z pancerzem reaktywnym to wersja T-80BV
Tani2
Davien twoim zdaniem ,sowieci i ruscy nie wyróżniają żadną literą zmian w konstrukcji pojazdu.Sztandarowym przypadkiem jest T-90A gdzie część ma wieżę odlewane a część spawane a dalej jest 90A.
Tani2
Ooo jeszcze jedno U przy oznaczaniu sprzętu wojskowego to także uwspółcześnienie czyli doprowadzenie do najnowszej konfiguracji. I tu przykład ale z lotnictwa. Biorą do fabryki Su-35s wyprodukowany w 2021r .Rozbierają go wykonują czynności remontowe i wypuszczają go w takim wariancie jak samoloty nowoprodukowane. Bo u nich tak naprawdę nie ma modernizacji w naszym rozumieniu . Jest tylko doprowadzenie starego pojazdu do standartu ostatnio produkowanego. I jeszcze raz te wszystkie zmiany nie mają wpływu na system oznaczeń pojazdu producenta. Bo jeszcze raz u nas jest inaczej za zmianami idzie zmiana oznaczenia jako cyfra lub litera.
Chyżwar
Co dalej z produkcją? Otóż prędzej czy później ją uruchomią bo z tymi czołgami będą mieli znacznie mniejszy kłopot jak z T-14.
Przyszłość
Nie wiadomo . Może międzyczasie t14 dopracują i akurat np zaxzna.
Davien3
Chyżwar ostatni T-80 w Rosji powstał 24 lata temu więc tak łatwo nie uruchomia. Szybciej będą dalej produkowac T-90 do których mają wszystko co potrzeba.
QVX
@Przyszłość W lepszych warunkach nie dali rady, a teraz mieliby? Zresztą z T-14 zrezygnowali de facto.
Buczacza
Ba ostatnio widziałem cały konwój prawie nowych t+62.. Też szły do linii...
Przyszłość
Ciekawe ze w Przpadku Rosji pojawia sie prawie zawsze taki schemat ze np za miesiac skancza sie im rakiety. " "za miesiac dwa czolgi" "gosadraka pada na dno w styczniu" - Wojna trfa 3 lata i idzie coraz lepiej chyba. Moze lepiej przyznac. NIE WIEMY JAKA JEST SYTACJA> TROCHE SPEKULUJEMY... ? Co Wy na to by w ten sposb podejsc..
Davien3
Jakbyś nie zauważył( bo i jak ) To te T-80BWM powstaja wyłacznie jako MODERNIZACJA już wyprodukowanych T-80B i BV A najnowsze kadłuby mają 24 lata bo Rosja skończyła ich produkcję w 2001r. A jak nie masz pojęcia to nie zabieraj głosu, finito.
QVX
Do Kijowa dojdą nie za 100, ale 95 lat. :-)
Buczacza
To bardzo trudne, żeby w ten sposb podejsc. Dla tego, że nie rozumiem co jest napisane... Może trzeba spróbować po polsku?
Extern.
Chyba na kanale Andromeny na YT z pół roku temu widziałem materiał na którym było pokazane że Rosjanie próbują odtworzyć produkcję T-80, W pamięć wryły mi się próby odtworzenia formy odlewniczej do odlewania głównego bloku turbinowego silnika używanego w T-80. Wyglądało to mocno jak inżynieria wsteczna. Widocznie Rosjanie zaorali sobie te kompetencje równie skutecznie jak my z silnikami S-12U do czołgu PT-91, kiedyś produkowanymi w PZL-Wola.
Przyszłość
Jej kanał to niezła propaganda. Gebels się uśmiecha
Davien3
@Extern A niech próbują, dla nas lepiej jak będą tracić środki na produkcję czołgów sporo gorszych od T-90M/MS Natomiast co do silnika S-12U/S-1000R to Z.M. Wola ma ciągle kompletne linie montażowe i serwisowe jak do każdego silnika produkowanego w PZL Wola Ale nie są uzywane bo po co nam ten archaiczny silnik
Borkow
Kanał Andromeda z YT to czysta ukrainska propaganda. Na tym kanale ukraina jest liderem wszystkiego i wygrywa wojne................ A jak jest naprawde wszyscy wiedzą i widzą.
DanielZakupowy
A jak tam odtworzenie produkcji turbin gazowych z lat '70 do tych czołgów? Czy rosja już odkryła na nowo technologię sprzed pół wieku czy nadal walczy? XD
Davien3
Chyba odkryła skoro te T-80 dostaja mocniejszą nieco turbine od poprzednich
QVX
@Davien3 A to nie stare turbiny z zapasów wyżyłowane po prostu kosstrm trwałości.
QVX
@Davien3 A to nie stare turbiny z zapasów wyżyłowane po prostu kosstrm trwałości.
QVX
Siłą i słabością T-80 jest silnik. Turbiny w przeciwieństwie do diesli nie były rozkradane (agregatu prądotwórczego np. do sprzedaży na wsie na Syberii z turbiną się nie zrobi tak łatwo, jak z dieslem), więc pozostał zapas. Ale dla odmiany są one mniej trwałe (realnie należy ocenić jakość produkcji i logistyki; w Abramsach należy pamiętać o dobrej jakości produkcji i perfekcyjnej logistyce US Army, a i jak ledwo osiągnięto średnią dla diesli), a przede wszystkim Rosja ich nie produkuje (jak dotąd były szumne zapowiedzi, które nie dały jednak uruchomienia produkcji). Dlatego też, jak skończą się działające turbiny z zapasów, to T-80 szybko wypadną z linii.
Chyżwar
A i owszem. Jeżeli chodzi o turbiny będą one odbiegały jakością od amerykańskich. Ale po pierwsze jak zauważyłeś są. Po drugie wznowienie ich produkcji będzie dla rusków mniejszym wyzwaniem niż doprowadzenie do użytku stosowanej w T-14 niedoróbki w układzie X. Po trzecie zaś to T-80 a nie T-72, z którego wywodzi się T-90 był najbardziej zaawansowanym ruskim czołgiem wprowadzonym do linii przed upadkiem sowietów. Dlatego myślę, że oni prędzej czy później wznowią produkcję tego czołgu. Oczywiście po wcześniejszym opracowaniu do niego spawanej wieży. Otwartym pytaniem pozostaje natomiast ile ich wyprodukują.
Tani2
Turbiny są w produkcji bo fabryki nie zaorali ,pisałem o tym kilkamiesięcy temu na podst reportażu z fabryki. O dizlach na Syberii to chyba kawał,proponuję poczytać o silnikach ciągników gąsienicowych ruscy mają ich trzy razy tyle jak czołgów.
QVX
@Tani2 Cx. 1. Fabryka niby jest, ale turbin nie ma. A co do silników. Bardzo prosto. W latach 1980 po 40 latach pracy zaczęły padać agregaty prądotwórcze z Lend-Lease'u. A później zaczęli kupować masowo rtv/agd. A prąd z sieci jest tam jak Yeti (w razie awarii trzeba czekać na wsi długo na naprawę sieci). Więc na agregaty zapotrzebowanie było spore.