Siły zbrojne
Rosja odebrała bombowce czwartej generacji Su-34
Rosyjskie lotnictwo wojskowe odebrało ostatnią partię zamówionych w 2008 roku 32 samolotów bombowych Suchoj Su-34. Kolejne 92 maszyny tego typu zamówiono w 2012 roku. W ramach długoterminowego programu modernizacji, mają trafić do jednostek do końca 2020 roku.
Su-34 zastępują w lotnictwie frontowym wysłużone i coraz bardziej zawodne samoloty o zmiennej geometrii skrzydeł typu Su-24. Nowe bombowce, będące rozwojową wersją ciężkiego myśliwca Su-27, są zaliczane do generacji 4+.
Protoplastą Su-34 był prototyp dwumiejscowej wersji Su-27K, znany jako T10KM-2. Jego charakterystyczną cechą były miejsca obu pilotów umieszczone obok siebie w poszerzonym i spłaszczonym nosie maszyny. Ciśnieniowa kabina jest duża i przestronna, co ułatwia wykonywanie długich lotów.
Su-34 mogą być wyposażone w szeroką gamę kierowanych pocisków powietrze-ziemia, inteligentnych bomb a także pocisków powietrze-powietrze. Samoloty są też zdolne do przenoszenia broni jądrowej i działania w każdych warunkach pogodowych - w dzień i nocą.
Uzbrojenie o łącznej masie sięgającej 8 ton może być przenoszone na 12 pylonach pod skrzydłami i kadłubem. Podczas działania na niskim pułapie Su-34 osiąga prędkość 1,2 Macha i zasięg 1100km. Zasięg maksymalny jest czterokrotnie większy. Samolot posiada też zdolność tankowania w locie.
Samoloty Su-34 są sukcesywnie wprowadzanie do służby i docelowo ma być w nie uzbrojone 9 eskadr lotnictwa bombowego. Istnieją niepotwierdzone doniesienia o wykorzystaniu maszyn tego typu podczas wojny rosyjsko-gruzińskiej w 2008 roku.