Reklama

Siły zbrojne

Rosja: Nowe śmigłowce w pobliżu Estonii

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Zachodni okręg wojskowy FR otrzymał pierwszą w tym roku partię śmigłowców transportowo-bojowych Mi-8MTW-5. Zostały one przekazane jednostkom lotniczym stacjonującym w pobliżu granicy z Estonią.

Partia dziesięciu śmigłowców Mi-8MTW-5 została przekazana brygadzie lotnictwa wojsk lądowych zachodniego okręgu wojskowego rozlokowanej w Obwodzie Pskowskim. Zarówno piloci jak i obsługa techniczna przeszły już wstępne szkolenie i prawdopodobnie w najbliższym czasie rozpoczną się normalne loty treningowe.

Rosjanie podkreślają jednak, że w szkoleniu duże znaczenie będą miały symulatory. Jak na razie piloci korzystają z jednego takiego urządzenia, które składa się z wiernie odtworzonej kabiny i sferycznego ekranu. Ale zgodnie z planami, brygada śmigłowców ma otrzymać jeszcze jeden symulator w styczniu br.

Śmigłowiec Mi-8MTW-5 to najnowsza wersja helikoptera Mi-8, służąca do transportu żołnierzy i ładunków (w tym na zewnętrznych zaczepach) oraz do wsparcia ogniowego sił własnych po podwieszeniu uzbrojenia. Jest on on przystosowany zarówno do działania w dzień, jak i w nocy.

Konstrukcja kadłuba została przeprojektowana w taki sposób by zminimalizować czas ewakuacji śmigłowca, co jest szczególnie ważne w czasie desantowania podczas walki. Zakłada się, że 36 żołnierzy powinno go opuścić w czasie krótszym niż 15 sekund. Mi-8MTW-5 może być też wykorzystywany do ewakuacji medycznej (mając zaczepy dla 12 noszy) i do podejmowania ludzi bez lądowania (ma wyciągarkę SLG-300 o udźwigu do 300 kg).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. bezksywy

    Świdnik było stać na zrobienie następcy mi-17. Czyli śmiglak dla 20 trepów z rampą. Płatowiec i sterowanie - Nasze Silnik - MS z Ukrainy Awionika - zachodnia/nasza wg preferencji Za to, na chwile obecną, żaden z oferowany śmigłowców nie jest zbliżony do Mi-17. Myślę że finałowo wyszło by dużo taniej i lepiej, nie mówiąc o tym że serwis i modernizacja na miejscu. Wybierając produkty na wojska trzeba się liczyć że za 20 lat będą wymagały modernizacji (patrz m.in. F-16, Leo 2) by móc spełniać wymagania na następne 20 lat. Ponadto utrzymanie linii produkcyjnej w kraju jest zarówno korzystne militarnie ( dostępność) jak i gospodarczo. Kwestia taka ażeby producent był wiarygodny a projekt dofinansowany. Tu nie było pytania, więc nie odpisujcie że "zamierzamy kupić ciężkie śmigłowce", bo prognoza pogody na przyszły rok jest bardziej wiarygodna. Zresztą i dobrze że nie uda się ich zakupić. Pozdro

    1. olo

      Ty tak naprawdę czy tylko o drogę pytasz. Stary ruski złom którego nikt normalny nie kupuje a ty go chcesz porównywać do zachodnich konstrukcji ? To tak jakby zamiast Merca czy BMW ruską Ładę chciał mi zaproponować. Skończcie juz z tym ruskim złomem bo Rosja to mimo wszystko kraj 20 lat za zachodem. Rosja nie potrafi bez zachodniej technologii gazu i ropy spod bieguna wydobywać a miałaby się równać z jeszcze bardziej zaawansowaną techniką zachodnich firm. Rosja to jedna wielka propaganda a wy łykacie te wszystkie ruskie "nowinki" jak młode pelikany.

    2. say69mat

      Świdnik jest własnością AW, stąd buduje nie tyle śmigłowce dla naszej armii. Ile cywilną wersję AW149, o desygnacie AW-189 dla rosyjskiego Rosnieftu.

    3. kzet69

      silnik - MS z Ukrainy... A co by było jeśli za rok, dwa Putin podbije Ukrainę i usadzi w Kijowie jakąś swoją marionetkę? Kto wtedy dostarczy te silniki??? Polska jest w NATO i jest skazana na współpracę w dziedzinie uzbrojenia tylko i wyłącznie z sojusznikami, "ukraińska" opcja to polityczna głupota

  2. hp7

    Niezwiązane z tematem: "Jest on on przystosowany zarówno do działania w dzień, jak i w nocy." - czy obecnie buduje sie jakiekolwiek maszyny, które nie moga operować całodobowo ??

    1. zxxc

      kandydaci na polski śmigłowiec są proponowani w wersjach do lotów w dzień.

Reklama