Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Rekordowy zakup radarów nawigacyjnych dla Marynarki Wojennej

Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę na dostawę 27 kompletów radaru nawigacyjnego VisionMaster FT dla Marynarki Wojennej. Zamówienie o wartości 1,6 miliona euro otrzymała spółka Technical and Research Service Co. Ltd. z Gdańska – autoryzowany dostawca morskich urządzeń nawigacyjnych firmy Northrop Grumman Sperry Marine.

Fot. M.Dura
Fot. M.Dura

Jednorazowy kontrakt na dostawę 27 kompletów radarów nawigacyjnych za 1 642 253,86 euro jest największym zamówieniem tego rodzaju w historii. Wcześniej Marynarka Wojenna kupowała najczęściej kilka takich radarów rocznie w momencie, gdy urządzenia tego rodzaju się starzały i trzeba je było wymienić. Zgodnie z przyjętymi normami ich okres eksploatacji wynosi bowiem 15 lat i po tym czasie są one zastępowane nowymi.

Przykładowo:

  • w latach 2008-2010 zakupiono zestawy części zamiennych ZCzZ-1 i ZCzZ-3 dla radarów BridgeMaster serii E VisionMaster FT za łączną kwotę około 4 000 000 złotych;
  • w 2011 roku zakupiono 5 kompletów radarów nawigacyjnych VisionMaster FT w różnych wersjach wraz z dokumentacją techniczną;
  • w 2014 roku zamówiono 11 kompletów radarów VisionMaster FT w różnych wersjach wraz z zestawami części zamiennych ZCzZ-1 i ZCzZ-2.

Pomimo, że zakupy te dotyczyły radarów nawigacyjnych, a więc typowego sprzętu morskiego, to nowe urządzenia są montowane nie tylko na jednostkach pływających, ale również na brzegu: w ośrodkach szkoleniowych Marynarki Wojennej oraz na brzegowych punktach obserwacji technicznej i łączności. Od 25 lat kupowane są stacje radiolokacyjne produkowane przez jednego producenta (w większości przepadków). Początkowo była to firma Racal Decca przekształcona obecnie w Northrop Grumman Sperry Marine.

Obecnie w Marynarce Wojennej wykorzystywanych jest 110 radarów nawigacyjnych typu BridgeMaster serii C i E oraz 17 kompletów nowej generacji radarów VisionMaster FT. Wszystkie te urządzenia przeszły zawarte w przepisach procedury i zostały wprowadzone na uzbrojenie w Siłach Zbrojnych RP. Dlatego zdziwienia nie budzi wybór samego dostawcy, ale ilość jednocześnie zamówionych radarów nawigacyjnych.

Zawarty w grudniu 2018 roku kontrakt na odstawę 27 kompletów radarów nawigacyjnych VisionMaster FT pozwoli na pozyskanie sprzętu o takich samych właściwościach technicznych i eksploatacyjnych jak urządzenia wykorzystywane obecnie w Siłach Zbrojnych RP. Ułatwi to przede wszystkim szkolenie, które jest obecnie realizowane w ośrodkach szkolenia MW wyposażonych w symulator radaru BridgeMaster (z podobnym interfejsem użytkownika jak do radarów VisionMaster FT) oraz trenażer radarowy oparty na radarach VisionMaster FT i BridgeMaster serii E. Takie podejście daje dodatkowo możliwość wymiany specjalistów pomiędzy okrętami oraz ułatwi szkolenie już na samych jednostkach pływających, korzystając z wiedzy znajdujących się tam operatorów.

Jednolitość sprzętu upraszcza także zabezpieczenie logistyczne pozwalając np. na wykorzystanie wcześniej zakupionych zestawów części zamiennych. Po wybraniu radarów innego producenta zestawy te byłyby nieprzydatne i zmusiłyby do zakupu i magazynowania kolejnych typów zestawów naprawczych potrzebnych do eksploatacji okrętów Marynarki Wojennej. Dodatkowo wymagałoby to przeprowadzenia całego cyklu szkoleń „obsługowych” specjalistów Warsztatów Techniki Morskiej Gdynia (w zakresie wykonywania obsług poziomu II) oraz operatorów radarów (w zakresie wykonywania obsług poziomu I).

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama