- Wiadomości
Raport: F-35 pęka podczas testów
Najnowocześniejszy i najdroższy amerykański samolot, myśliwiec F-35 Lightning II, dosłownię pęka podczas testów. Takie wnioski przynosi coroczny raport J. Michaela Gilmore’a, szefa Operational Test and Evaluation - amerykańskiej analitycznej agencji rządowej.

Raport nie pozostawia wątpliwości. Wiele elementów konstrukcji F-35 ulega uszkodzeniu w wyniku eksploatacji i testów. Dotyczy to tak kluczowych elementów konstrukcji jak łopatki sprężarki, przenoszące obciążenia elementy skrzydeł, mocowania silnika, podłoga przedziału awioniki a nawet owiewka kabiny która została w jednym z wypadków przebita na wylot.
Ogólna niezawodność i wydajność wskazuje na niedojrzałość programu i opiera się głównie na wsparciu kontrahentów i obsłudze producenta, co jest rozwiązaniem nie do przyjęcia w działań bojowych. (...) Dostępność, poziom niezawodności i obsługi są poniżej poziomu zakładanego dla obecnego etapu rozwoju
Krótko rzecz ujmując, zgodnie z raportem F-35 nie kwalifikuje się obecnie do eksploatacji i użycia operacyjnego. Wszystkie wskazane wady, uszkodzenia i problemy techniczne mogą zdaniem Gilmore'a wymagać wzmocnienia i przeprojektowania elementów płatowca. Problemy z wytrzymałością w największym stopniu dotyczą wersji morskiej F-35C i wariantu pionowego startu F-35B ze względu na znacznie większe obciążenia konstrukcji podczas ich eksploatacji.
Poza wadami konstrukcyjnymi znaczące opóźnienia powodują też problemy z oprogramowaniem. Nawet w uproszczonej wersji Block 2B, którą mają wykorzystywać pierwsze wprowadzane przez US Marines maszyny F-35B. Pojawiają się nieprawidłowości w działaniu radaru, nawigacji, elektrooptycznego systemu celowniczego, wyświetlacza nahełmowego i przede wszystkim integracji takiego uzbrojenia jak pociski AIM-120C AMRAAM, GBU-32/31 Joint Direct Attack Munition oraz GBU-12 Paveway II bomb.
Raport zdaje się stawiać pod znakiem zapytania rychłe osiągnięcie zdolności operacyjnej przez F-35 wszelkich wersji, a zwłaszcza bardzo potrzebnych maszyn pionowego startu F-35B które w korpusie piechoty morskiej mają zastąpić starzejące się samoloty AV-8 Harrier II.
Dokument jest też kolejnym argumentem dla przeciwników programu, który przy kosztach oszacowanych w zeszłym roku na 391 mld dolarów nie doprowadził jeszcze de facto do powstania maszyny nadającej się do realizacji zadań bojowych.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]