Siły zbrojne

Raport: F-35 pęka podczas testów

F-35B należący do US Marine Cors podczas testów – fot. DoD
F-35B należący do US Marine Cors podczas testów – fot. DoD

Najnowocześniejszy i najdroższy amerykański samolot, myśliwiec F-35 Lightning II, dosłownię pęka podczas testów. Takie wnioski przynosi coroczny raport  J. Michaela Gilmore'a, szefa Operational Test and Evaluation - amerykańskiej analitycznej agencji rządowej.

Raport nie pozostawia wątpliwości. Wiele elementów konstrukcji F-35 ulega uszkodzeniu w wyniku eksploatacji i testów. Dotyczy to tak kluczowych elementów konstrukcji jak łopatki sprężarki, przenoszące obciążenia elementy skrzydeł, mocowania silnika, podłoga przedziału awioniki a nawet owiewka kabiny która została w jednym z wypadków przebita na wylot. 

Ogólna niezawodność i wydajność wskazuje na niedojrzałość programu i opiera się głównie na wsparciu kontrahentów i obsłudze producenta, co jest rozwiązaniem nie do przyjęcia w działań bojowych. (...) Dostępność, poziom niezawodności i obsługi są poniżej poziomu zakładanego dla obecnego etapu rozwoju

Czytamy w raporcie Operational Test and Evaluation

Krótko rzecz ujmując, zgodnie z raportem F-35 nie kwalifikuje się obecnie do eksploatacji i użycia operacyjnego. Wszystkie wskazane wady, uszkodzenia i problemy techniczne mogą zdaniem Gilmore'a wymagać wzmocnienia i przeprojektowania elementów płatowca. Problemy z wytrzymałością w największym stopniu dotyczą wersji morskiej F-35C i wariantu pionowego startu F-35B ze względu na znacznie większe obciążenia konstrukcji podczas ich eksploatacji. 

Poza wadami konstrukcyjnymi znaczące opóźnienia powodują też problemy z oprogramowaniem. Nawet w uproszczonej wersji Block 2B, którą mają wykorzystywać pierwsze wprowadzane przez US Marines maszyny F-35B. Pojawiają się nieprawidłowości w działaniu radaru, nawigacji, elektrooptycznego systemu celowniczego, wyświetlacza nahełmowego i przede wszystkim integracji takiego uzbrojenia jak pociski AIM-120C AMRAAM, GBU-32/31 Joint Direct Attack Munition oraz GBU-12 Paveway II bomb.

Raport zdaje się stawiać pod znakiem zapytania rychłe osiągnięcie zdolności operacyjnej przez F-35 wszelkich wersji, a zwłaszcza bardzo potrzebnych maszyn pionowego startu F-35B które w korpusie piechoty morskiej mają zastąpić starzejące się samoloty AV-8 Harrier II.

Dokument jest też kolejnym argumentem dla przeciwników programu, który przy kosztach oszacowanych w zeszłym roku na 391 mld dolarów nie doprowadził jeszcze de facto do powstania maszyny nadającej się do realizacji zadań bojowych. 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.