- Wiadomości
Radary AESA dla F-15
Boeing otrzymał kontrakt na modernizację myśliwców F-15 należących do USAF, poprzez zainstalowanie stacji radiolokacyjnych AESA.
Umowa obejmuje wykonanie prac na siedemnastu maszynach przechwytujących F-15C/D oraz dwudziestu dziewięciu myśliwcach wielozadaniowych F-15E Strike Eagle. Zakres prac ma objąć zakup, instalację i wsparcie stacji radiolokacyjnych klasy AESA dla łącznie 46 myśliwców F-15. Wartość kontraktu wynosi 281,7 mln USD, a prace mają zostać wykonane do stycznia 2019 roku.
Oznacza to, że Boeing, producent myśliwców F-15, pozyska elementy stacji AESA od koncernu Raytheon, producenta radarów. Radiolokatory myśliwców przechwytujących F-15C/D są modernizowane do standardu APG-63(V)3, co pozwala m.in. na zwiększenie zasięgu wykrywania i śledzenia celów powietrznych, rozszerzenie zdolności śledzenia wielu celów jednocześnie oraz prowadzenia działań np. w terenie górskim, czy w rejonie linii brzegowej.
Jednocześnie maszyny F-15C/D otrzymują zdolność wykrywania oraz śledzenia celów naziemnych/nawodnych (stacjonarnych i ruchomych). Warto wspomnieć, że zgodnie z projektem budżetu na rok fiskalny 2016 Departament Obrony zwiększył w stosunku do roku poprzedniego ze 197 do 214 liczbę maszyn tego typu przewidzianych do modernizacji. Ma to najprawdopodobniej związek z dążeniem do pozostawienia w Europie (w Wielkiej Brytanii) eskadry maszyn F-15C/D z uwagi na potencjalne zagrożenie ze strony Federacji Rosyjskiej. Pierwotnie planowano wycofanie eskadry F-15C/D z brytyjskiej bazy Lakenheath.
Również myśliwce wielozadaniowe F-15E Strike Eagle otrzymają radary klasy AESA – typu AN/APG-82(V)1, pozwalające np. na „niemal jednoczesne” prowadzenie działań z zakresu powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Pierwszy lot tak wyposażonej maszyny Strike Eagle odbył się w ubiegłym roku, a zamówienie na 29 radarów jest istotnym krokiem naprzód w realizacji programu.
Kontrakt jest elementem szerszego programu modernizacji F-15, obejmującego także wyposażenie maszyn w wersji C/D/E w system walki radioelektronicznej EPAWSS. Prowadzone są również prace nad systemami wykrywania i śledzenia celów w podczerwieni.
Modernizacja maszyn F-15C/D zyskała na znaczeniu po tym, jak zakończono produkcję myśliwców F-22, które pierwotnie miały całkowicie zastąpić maszyny tego typu. Obecnie okazuje się, że w docelowej strukturze USAF znajduje się większa liczba zmodyfikowanych, przechwytujących myśliwców, niż nowych F-22, a samoloty nadal mają stacjonować w Europie, choć planowano ich wycofanie.
Czytaj więcej: F-15 Eagle w powietrzu od 1972 roku - kompleksowa analiza modernizacji "Orła"
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu