Reklama

Siły zbrojne

Fot. US Army

PZL Mielec odpowiada na zarzuty MON. "Black Hawk nigdy nie był śmigłowcem cywilnym"

„W pełni szanując prawo MON do wyboru oferty, którą uważa za najkorzystniejszą (…), czujemy się jednak w obowiązku odnieść do wypowiedzi, naszym zdaniem, krzywdzących” – deklaruje zarząd PZL Mielec w obszernym komunikacie, który stanowczo polemizuje z oświadczeniami wielu przedstawicieli Ministerstwa Obrony dotyczących zarówno śmigłowca Black Hawk jak i samej oferty przetargowej. 

Po ogłoszeniu decyzji MON w przestrzeni publicznej oraz w mediach pojawiło się wiele wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa, władz i ludzi polityki stawiających w niekorzystnym świetle konsorcjum PZL Mielec/Sikorsky Aircaft Corporation, które złożyło w przetargu ofertę zakupu przez Wojsko Polskie produkowanego w Mielcu śmigłowca Black Hawk

Czytamy w oświadczeniu

W oświadczeniu Zarząd PZL Mielec podkreśla, że "szanuje" prawo resortu obrony do wyboru najkorzystniejszej oferty. Jednocześnie jednak zwraca uwagę, że odnosi się do wypowiedzi przedstawicieli MON, "władz i ludzi polityki", które stawiają konsorcjum Sikorsky PZL Mielec w "niekorzystnym świetle". W oświadczeniu przypomina się, że obecny właściciel zakładów został zaproszony przez polski rząd w 2007 roku do zakupu udziałów "w celu uratowania firmy" oraz wdrożenia produktów, pozwalających na jej dalszy wzrost. Obecnie właściciel "analizuje" sytuację, co może mieć "różne" skutki dla zakładów.

Już w czerwcu 2014 roku przekazaliśmy do MON kilkaset pytań dotyczących wymogów technicznych, gdyż te przedstawione w zapytaniu ofertowym odbiegały znacznie od ducha wcześniej prowadzonego dialogu technicznego. Jesienią 2014 roku konsorcjum sygnalizowało MON, że mogą pojawić się trudności w spełnieniu literalnie wszystkich warunków przetargu.

Pisze zarząd PZL Mielec

W listopadzie 2014 roku pojawiły się informacje na temat deklaracji koncernu Sikorsky, iż zrezygnuje z udziału w przetargu jeśli warunki nie ulegną zmianie. Wówczas postawa MON była bardzo zdecydowana, a rzecznik ministerstwa, płk. Jacek Sońta stwierdził, że „to zamawiający, czyli Ministerstwo Obrony Narodowej określa to, czego potrzebują Siły Zbrojne, a nie oferenci wskazują, co mają do sprzedania".

Zważywszy na niejawność warunków technicznych, trudno to zweryfikować, jednak PZL Mielec wskazuje, że uległy one zmianie pomiędzy dialogiem technicznym a rozpoczęciem przetargu. Przesłano ponad 250 pytań szczegółowych, dotyczących warunków technicznych i prawnych jakie musi spełniać oferta. Wiele z nich miało na celu ustalenie czy S-70i Black Hawk będzie kwalifikował się do udziału w przetargu i na jakich warunkach. Z oświadczenia i przebiegu wydarzeń wynika, że już wówczas nie było pewności czy oferta PZL Mielec zostanie uznana za spełniającą wszelkie warunki, jednak zgodnie z polityką UTC, zdecydowano się złożyć ofertę realną i wykonalną.

Ustosunkowano się również do zarzutu, iż konsorcjum Sikorsky i PZL Mielec zaoferowało śmigłowiec „cywilny” i „pozbawiony uzbrojenia”, co jest jednym z częściej powtarzanych przez MON argumentów. Przywołując historię wykorzystania operacyjnego śmigłowców Black Hawk PZL Mielec wskazuje, że spośród około 4000 maszyn tego typu używanych na świecie "żadna z nich nie jest śmigłowcem cywilnym". Zwraca uwagę, że oferowany wiropłat "nigdy" nie był śmigłowcem cywilnym.

Na świecie lata obecnie około 4000 tych maszyn, żadna z nich nie jest śmigłowcem cywilnym. (…) Od początku swojej historii Black Hawk był i nadal jest śmigłowcem przeznaczenia wojskowego. Tak został zaprojektowany, a jego modyfikacje są rezultatem doświadczeń zdobytych na polu walki.

Czytamy w oświadczeniu.

W związku z zarzutem dotyczącym zaoferowania nieuzbrojonego śmigłowca zarząd PZL Mielec poinformował, że zakup uzbrojenia dla wiropłata zgodnie z ofertą miał się odbyć "przez rząd, u dowolnego, wskazanego (...) polskiego producenta", z uwagi na wewnętrzne regulacje UTC (właściciela koncernu Sikorsky) zabraniające sprzedaży broni. Konsorcjum byłoby odpowiedzialne za integrację i instalację broni, wskutek czego Siły Zbrojne miałyby otrzymać uzbrojone śmigłowce. Zaznaczono, że w podobny sposób rozwiązywane są kwestie uzbrojenia przy "przy wszystkich zakupach śmigłowców BLACK HAWK", używanych w 28 państwach świata. Podkreślono, że w żadnym z nich omówiony sposób instalacji uzbrojenia "nie był problemem".

Zarząd PZL Mielec odnosi się też do często powtarzanego zarzutu, iż oferowana maszyna była zbyt mała i nie przystająca do wymagań postawionych w przetargu. 

Z pewnością nie oferowaliśmy w przetargu „malucha”, kiedy MON zgłaszał zapotrzebowanie na „poloneza”. W naszej ofercie znalazł się produkowany w Polsce BLACK HAWK(…). Nie mogliśmy zaproponować śmigłowca o większych rozmiarach, choćby S-92, ponieważ jego cena jednostkowa sprawia, iż zakup planowanej przez MON liczby śmigłowców nie mieściłby się w przeznaczonym na to budżecie. Ponadto, nie jest on produkowany w Polsce. (…) BLACK HAWK proponowany przez PZL Mielec spełniał wymagania MON w zakresie liczby przewożonych żołnierzy, ładowności i możliwości przewożenia ładunku zewnętrznego.

Temat wielkości oferowanych w przetargu maszyn, z których tylko Caracal dysponuje znacznie większymi wymiarami i przewożoną liczbą żołnierzy oraz zasięgiem, był poruszany wielokrotnie. Również na portalu Defence24 rozważana była szczegółowo kwestia optymalnej wielkości i możliwości transportowych śmigłowca wielozadaniowego. Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli MON złożonymi w dniu ogłoszenia wyników postępowania w wymaganiach technicznych określono minimalną ilość transportowanych żołnierzy, ale nie premiowano większej ładowności. Również zarząd PZL Mielec przyznaje, że w tym zakresie Caracal posiada większe możliwości, ale kosztem "znacznie wyższej" ceny eksploatacji i zakupu.

Wreszcie sugestia, by protestujące związki zawodowe zwróciły się do zarządów swoich firm z pretensjami, że nie złożyły one oferty pozwalającej zaakceptować ją do testów. Konsorcjum PZL Mielec/Sikorsky zaproponowało Polsce (…) legendarny śmigłowiec w najnowocześniejszej wersji. Uczyniliśmy to mając na uwadze jakość tej maszyny, jej osiągnięcia oraz to, że jest już produkowana w Polsce i moglibyśmy dostarczyć pierwsze egzemplarze w 12 miesięcy od podpisania kontraktu - z Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu, a nie z zagranicy. (…) Czy to wina zarządu, że myśli o tych ludziach, że myśli o przyszłości polskiego przemysłu lotniczego oraz budżecie klienta i proponuje Rządowi polskiemu najlepszy produkt, jaki posiada? Oferowana wersja śmigłowca była jedyną możliwą.

Kończy swój komunikat zarząd PZL Mielec.

Przy produkcji śmigłowców Black Hawk pracuje niemal połowa z ponad 2 tys. pracowników PZL Mielec. W związku z wynikiem przetargu pojawiły się już informacje o planach redukcji produkcji w tych zakładach, lub wręcz możliwości sprzedaży PZL Mielec w ramach restrukturyzacji aktywów konsorcjum UTC. Właściciel firmy Sikorsky Aircraft Corporation od pewnego czasu informuje o możliwości sprzedaży tego producenta śmigłowców lub jego wydzielenia z grupy. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (54)

  1. masuo_1

    Polityka Sikorsky"go w Mielcu wcale nie jest korzystna. Mieszkam w pobliżu i widzę, że poza montownią, którą szybko można zwinąć nie przekazuje tzw. transferu technologii. Co do wyboru śmigłowca wielozadaniowego pojawiły się głosy, że należało się dogadać z Ukraińcami i modernizować obecne Mi-8 - byłoby taniej i a parametry transportowe przewyższają pozostałych konkurentów.

    1. ja

      na pewno taniej. ale..... Brak dobrego uzbrojenia, kłopoty z modernizacją, niektórymi częściami i zerowy ......transfer technologii. Nie można być zależnym wobec kraju, który otwarcie deklaruje wobec nas wrogość.

    2. tosiak

      Zamiast tylko mieszkać w pobliżu powinieneś najpirew się zatrudnić w PZL Mielec, żeby nie pisać bredni, że to tylko montownia. Ręce opadają...

  2. obiX

    Z powyższego jasno wynika, że niezakwalifikowanie Sikorskiego do dalszego etapu przetargu było jak najbardziej słuszne i dobrze się stało, że ta oferta odpadła. Inna sprawa, że wybór tego zabytku Caracala i to w ilości 50 sztuk zamiast 70 za większą sumę niż to było zakładane to skandal niebywałych rozmiarów !

    1. Polowic

      Bo kupiono więcej w wersjach specjalistycznych (które o dziwo, a może o matko są droższe od zwykłych), niż zakładano w planach na 70 śmigieł?

  3. Mireq

    Jeżeli podawane są decyzje o przetargu dla opinii publicznej to ja chciał bym widzieć zestawienie w formie najprostszej, na przykład w formie tabeli. Że w tej sprawie ta maszyna ma takie parametry, następna ma takie a maszyna wybrana ma takie. I tak kolejne parametry... udźwig, zasięg, pojemność w m3, ile desantu zabiera, cena itd. wtedy można by wyrobić sobie jakieś zdanie. A tak się ekscytujemy bez powodu...

  4. Jaksar

    Przede wszystkim ani SIkorsky ani Miel,ec ani żaden inny zakład oferujący nam śmigłowce nie jest POLSKIM producentem. Są to firmy zagraniczne które mają w Polsce zakłady jak każdy inny inwestor. Mi się nie podoba ciągłe straszenie Sikorskiego zwolnieniami czy wogóle przeniesieniem fabryki do Turcji jeżeli nie zrobimy tak jak oni sobie to wyobrażają. Francuzi prawdopodobnie stworzą taką samą ilość miejsc pracy a może w perspektywie i większą aniżeli jest w Mielcu. Fakt, jest, że Caracal śmigłowce są bardzo drogie i utrzymanie ich, exploatacja będą nas dodatkowo kosztowały krocie kasy ale jeżeli widzę, w jaki sposób MON zamawia Patrioty, to zastanawiam się czy żyjemy w Polsce czy w Kazachstanie. Siemionioak twierdził w wywiadzie RFMN, że Patrioty były decyzją polityczną a nie z punktu widzenia potrzeb naszej armi... Amerykanie wrobili nas już offsetem przy zakupie F16, interesy z nimi sprawiają więcej kłopotów aniżeli zysku. Z punktu widzenia USA jest ok ale z punktu widzenia Polski to już bezczelność..kupywać system którego nie ma a którego dostawa planowana jest za ileś tam lat..do tego czasu i zbliżone do potrzeb Polski Patrioty POL okażą się złomem...

  5. Darek

    Do wszystkich trolli!!!! S 70i to nie jest najnowsza wersja Black Hawk'a, ponieważ najnowsza obecnie wersja to Black Hawk M, która jest dostarczana do US Army. Ćwoki jest nawet dostępna na necie specyfikacja techniczna S70i i Black Hawk M i porównanie, S 70i to lekko zmodernizowana wersja starszej wersji Black Hawk'a L, choć bardziej przypomina składak. Jakie różnice, a choćby układ napędowy, układ sterowaniem napędem, główny wirnik ( w wersji M kompozyty) itd, itp. to rozwiązania techniczne żywcem przeniesione z starszej wersji Black Hawk'a L. Należy jeszcze wspomnieć o zubożonej awionice w stosunku do Black Hawk'a M. Można jeszcze wspomnieć o braku oprogramowania do planowania misji bojowych i systemach samoobrony. Ćwoki, Mielec chciał nam wcisnąć cywilną wersję Black Hawk'a, to jest prawda. To że coś z zewnątrz wygląda jak BH nie znaczy że jest rasowym BH. Dlaczego cwaniacy z Mielca nie powiedzą kto miałby zapłacić za dodatkowe wyposażenie które upodobniłoby S70i do wersji bojowej, przy pozostawieniu całego starego układu napędowego. Z polskiego w tym śmigłowcu jest tylko skorupa, i po montażu wysyłany jest do USA i tam przechodzi testy. S70i to śmigłowiec dla armii trzeciego świata, policji w niektórych krajach. Czy się to komuś podoba czy nie, od francuzów otrzymamy w pełni wyposażoną wielozadaniową platformę bojową.

    1. marek!

      Darku - a wersji L lopaty wirnika sa z czego ? skad cfoku masz te dane, bo chyba z chinskiej wersji lub rosyjskiej broszury propagandowej.....jedyne w czym Masz racje to rola Mielca w przetargu....Swoim postem obrazasz MA KA TAI ME SHE KIA KIJAK, ktorego imie nosi jak dotad najlepsza wielozadaniowa maszyna na swiecie.....a jak zacznie straszyc duch Indianina......Sikorsky bez zadnego problemu dostarczy kazda wersje i konfiguracje swoich wyrobow do Polski - trzeba tylko zamowic....i wiedziec czego sie chce, pod tym wzgledem firma amerykanska bije kazda konkurencje.....postaraj sie mnie zrozumiec, preczytaj moje posty po 2x i pomysl, o czym myslalem piszac tak, a nie inaczej......pozdr. !!!!! potem sie wkurzaj ile chcesz....ale to ani moja ani Sikorskiego wina !!!!

  6. artur

    Panie Piechociński co pan pi...sz że firmy które odpadły z przetargu śmigłowcowego miały by dostarczyć śmigłowce za 5-6 lat. Pan jest tak samo niedouczony jak ci od pana ministra będący w komisji przetargowej. PZL i Mielec są w stanie dostarczyć śmigłowce tak jak przewidywał kontrakt w 2017 roku i to wyprodukowane w Polsce a nie we Francji i przywiezione do naszego kraju w skrzynkach.Pan wcale sie nie znasz na tematyce śmigłowcowej i nie powinieneś pan zabierać na ten temat głosu. A może potrzebne są panu po zakończeniu pełnienia tego stanowiska kurniki na chodowle to Caracal się do tego nadaje. Złom z lat 70 powinien trafić za minimum 5 lat do huty a nie do POLSIEGO WOJSKA.

    1. Qba

      To ich strata że ich nie zaoferowały.

  7. Rafi333

    Moim zdaniem świetna robota z tym przetargiem, że jest Caracal. Został utarty nos US. Teraz mamy dobrą pozycję negocjacyjną pod śmigłowce bojowe w programie Kruk. Teraz czekam czy nas zlekceważą.Czy też zaoferują śmigłowiec według nich na miarę naszych możliwości a nie potrzeb. Reasumując ta cała afera z Caracal pokazuje, że MON wie co jest cacy a co jest be.

    1. say69mat

      Mylisz się, podczas gdy Szwecja kupując śmigłowce na potrzeby swojego kontyngentu w Afganistanie. zasługuje na tzw ... szacun. Nasz kraj wyszedł w sferze PR-u na takich drobnych cwaniaczków, którzy całą misję prześmigali beznakładowo. Zamiast kupić niezbędne maszyny na rzecz naszego kontyngentu, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Stąd zastanawiam się, czy aby oferta złożona przez amerykanów nie miała charakteru ... czarnej polewki. Bo z militarnego punktu widzenia możliwości UH60 znacznie przewyższają potencjał H225M. I nie chodzi mi tylko o kwestię liczby żołnierzy desantu zabieranych na pokład maszyny.

  8. marek!

    cywilny BH - nigdzie nie widzialem.....o ile wiem nikt nie kupil jeszcze cywilnego BH, trzeba by najpierw go ....zaprojektowac :) Pamietajcie, ze potrzebny jest smiglowiec dla wojska. Zarowno na forum, w przetargu i ofertach, odnosze wrazenie, ze nie chodzi o sprzet, tylko koniecznosc budowy w Polsce.....NIC NIE STOI na przeszkodzie, zeby dostarczyc WP jak Wy to nazywacie UH60M, we wszystkich wersjach, jakie tylko sa i mozecie sobie wymarzyc.....Nikt jakos nie skorzystal z moich podpowiedzi... napisalem tak duzo, na ile mozna.....ale Wy wiecie "lepiej". Lobbuje Black Hawka , nie Mielec/Sikorsky....Caly czas tez twierdze, ze nam potrzeba czworoboku: BH, Apacz, CH47 (CH53) i maly RAH - najnowsze wersje oczywiscie !!! Do tego Eurocopter (taki jak w pogotowiu) dla innych sluzb...Stworzyc prawdziwa kawalerie i dokonywac kupna pelnymi brygadami. Inaczej bedzie bajzel organizacyjny, logistyczny, serwisowy itd.......jak osiagniemy przy tym 40% sprawnosc to bedzie CUD ! a zakladamy 70% !!!!. Rozpraszamy sie, produkujemy idiotyczne przetargi a jak to powiedzial hetman Sobieski: Panie Wolodyjowski, nieprzyjaciel w granicach, a ty.....Musimy w ciagu paru lat uzbroic sie po zeby, zeby Nikt nie wyciagnal po nas reki, potem zabrac sie za edukacje, kupic odpowiednie licencje, nawiazac wspolprace z czolowka swiatowa....a tak 3-4 dekady znow przechlapiemy, przegadamy i za wyjatkiem jablek NIGDY NIC NIKOMU nie zaproponujemy.....

    1. jjj

      nie będzie CH47 (smiglowce klasy ciężkiej)...Scieraly się 2 koncepcje. 1 koncepcja maly bh i ciezki CH. Wygrala 2 koncepcja zamiast ciężkiego CH przyjęto carakala porównywalnego wielkościowo z NH90. Teraz jako uzupełnienienie ma być nowy przetarg na maszysy wsparcia bojowego (NOWOSC) i w tym BH może szukac swojej sznasy jako nastepca MI-2 i SW-3. Również może szukac swojej okazji w wersji bojowej i stanac w szranki z Cobra.

  9. xyz

    Sikorsky przegrał bo: 1. Oferował mniejszą maszynę niż Caracal. Śmigłowiec podobnej klasy jest dużo droższy od francuskiego odpowiednika. Zakup Black Hawka i podobnie AW149 zmieniało doktrynę i powodowałoby konieczność zakupu większych śmigłowców transportowych. Dodatkowa platforma (droga ) dodatkowe koszty. 2. Oferował śmigłowiec nieuzbrojony. Uzbrojony byłby jeszcze droższy. Z litości przemilczmy fakt, że nawet dużo mniejszy S70i był droższy od Caracala.... 3. Oferował mniej brakujących technologii w offsecie. 4. Najważniejsze. Nie chciał podobnie jak Świdnik przekazać do dyspozycji wojska - serwisu. To oznaczałoby likwidację zakładów w Łodzi oraz wzrost kosztów eksploatacji śmigłowców. W MON-ie już to przećwiczyli ze Świdnikiem i Sokołem. Zakup to tylko 25 % kosztów całkowitych śmigłowca na przestrzeni 30-40 lat. Reszta to logistyka, modernizacje i SERWIS (!). Dziękuję. Dobranoc.

    1. MICHU

      MASZ RACJĘ

    2. Polski Żołnierz

      WZL 1 by nie zamknęli bo tam ilx 27 mają robić we współpracy z ITWL i IT. Ale co do reszty masz rację

    3. Tyberios

      "Z litości przemilczmy fakt, że nawet dużo mniejszy S70i był droższy od Caracala...." Ależ nie przemilczmy... proszę podać ile to dużo droższy?

  10. Urko

    Koledzy jak widzę lepiej siedzą w temacie, a ja nie rozumiem najprostszych rzeczy. Np. dlaczego nie można kupić wojsku różnych śmigłowców i dać pracę kilku wytwórcom, a nie antagonizować ludzi pomiędzy sobą. Moim zdaniem, pomysł na jedną platformę, to taka postradziecka pozostałość. Chcemy zastąpić Mi-8 i dwa śmigłowce, które zbudowano na jego podstawie, czyli Mi-14 i Mi-24, więc ustalamy takie głupie warunki przetargów, że nic do tego nie pasuje. Cieszę się, że w 1990 roku zrezygnowano ze śmigłowców Mi-6. To by był dopiero problem, czym go zastąpić!

    1. Qba

      Puszczyki, Sokoły, Głuszce, Caracale, szturmowe i ciężkie transportowe to 6 różnych śmigłowców od różnych producentów.

    2. kzet69

      Bo to zwiększa koszty i utrudnia logistykę, a priorytetem przetargów na uzbrojenie ma być funkcjonalnośc dla armii a nie dla wytwórców.

  11. fryz5

    Ja bym wszystkich pogodził i kupił Mi-17 od ruskich, wiem że sprawy: polityka i podobno problemy z częściami i serwisem - ogólnie współpraca z sąsiadem ciężka, co zniechęca. Jednak skoro sprzęt dobry, ceniony, wojsku znany, to się da porozumieć jak ktoś normalny by od nas pogadał. Rosyjskiemu producentowi pewnie by też zależało, a może i lepsza opcja byłaby możliwa: odkupić PZL Mielec i kupić licencję na produkcję Mi-17, bo i tak będziemy potrzebować więcej tego sprzętu.

    1. kzet69

      Litości.....

  12. GG

    Zmieniono zasady przetargu 50 za 13mld, a miało być 70 za 8 mld! Zmieniono kryteria techniczne i punktowanie bez wiedzy oferentów (niektórych)! Wybrano starego grata konstrukcyjnie wywodzącego się z lat 70! Cena 2 krotnie większa niż płaci Brazylia , gdzie można by kupić NH90! Tłumaczenia MON dlaczego nie dopuścił do testów konkurentów zostały jednoznacznie zdementowane przez obie firmy ! Offset za zakupy Eurocoptera nie został wykonany co daje pojęcie jak francuzi podejdą do offsetu karalucha! Stworzenie w ciągu 2 lat montowni nie jest z personelem o minimalnym doświadczeniu lotniczym jest nieprawdopodobne, nie mówiąc o jakim ośrodku rozwojowym i zakupie know-how (konstrukcje nitowane Mielec i Świdnik mają dawno opanowane). A teraz najważniejsze! KTO DOSTAŁ ZEGAREK? A ter

    1. Qba

      W warunkach przetargu nie było ceny ani ilości maszyn. Którzy to oferenci nie wiedzieli o zmianie kryteriów technicznych? S i AW protestowały wtedy, wiec na pewno o tym wiedziały.

  13. Marek

    Brawo dla "Mielca" za odpowiedz z klasą odkłamującą prymitywne MON-wskie i inne medialno -propagandowe wypowiedzi i wypociny przy zachwalaniu Caracala oraz dezawuowaniu produktów firm produkujących w kraju - dla mnie ten wybór to zdrada interesów Polski .

    1. Qba

      Budowa fabryki i zatrudnienie 4000 pracowników to zdrada interesów Polski?

  14. walerianda

    Nareszcie cel został osiągnięty. Cel to likwidacja PZL - Mielec.

    1. Qba

      Mało prawdopodobne bo to offset za kupno F-16

  15. marek!

    popatrzmy na cos obiektywnie: wojna w Wietnamie - koncepcja uzycia i wykorzystania smiglowcow...krolem pola walki -UH! i Cobra (szturmowa wersja Irokeza) do tego CH47.....ktos zebral doswiadczenia i do dzis jakos nic nowego nie powstalo. W wyniku tego w latach 70 tych powstaje i BH i Apacz i jak na razie nie wymyslono nic lepszego.....nowe pomysly na smiglowce juz sa, ale do realizacji minie dobre 20 lat. (Blok wschodni i ZSRR) to juz historia i "ostatni" smiglowiec- Comanche, pomimo ogromnych pieniedzy ulegl aborcji historii... Caracal - pomysl na ten typ helikoptera jest rowiesnikiem wietnamskiej wojny, co powinno dawac do myslenia.....AW149 to tez w jakies formie - wietnamska wojna......Mi8/17 to z kolei radziecka strategia uzycia smiglowcow....Wiadomo tez, ze oferowane wersje dla WP to nie stare zlomy - tylko najnowsze modele. Wiadomo tez, ze elektronika na dobra sprawe zmienia sie w tepie blyskawicznym i praktycznie nie daje sie z postepem scigac...Czekajac na rozwoj i wdrozenie nastepcy BH - to strzal w kolano, bo jutro nie bedzie jutro, w momencie, gdy wielozadaniowiec potrzebny jest od zaraz. ( rownie dobrze mozemy czekac, bo za 10 lat i telefony i komputery itd........beda delikatnie mowiac troche lepsze) Poki jeszcze czas, moim zdaniem, powinnismy: 1- anulowac przetarg 2- znajac mozliwosci techniczne firm - producentow, zaproponowac konkretne wymagania techniczne ( np. Hellfire na ESSS ) 3- wynajac od uzytkownika po kilka egz, przetastowac na polskich poligonach (wodach) 4- przygotowac taktyke i strategie uzycia smiglowcow na TDW (moze to powinien byc pkt 1 ) 5- potargowac sie o cene i warunki kontraktu 6- po prostu kupic.... Wilk syty, owca cala, transparentnosc wystarczajaca..... Przy okazji duet BH - Apacz - to tez "wojna nerwow" i ew przeciwnik po prostu bedzie sie bal....

    1. ja

      Niema mowy o duecie BH- Apacz. Do BH trzeba jeszcze dokupić ciężkie Chinook. I jeszcze jedno, najważniejsze. Nikt nam UH-60 nie chce sprzedać. Proponowano cywilny S70i. Nie widzę potrzeby anulowania przetargu. Nie znajdziemy nic lepszego na rynku niż Caracal. NH-90 oferuje zbliżone możliwości przy dużo wyższej cenie. Niech już zostanie jak jest. szkoda czasu i nerwów

    2. Qba

      Przecież to właśnie robiono przez ostatnie kilka lat.

  16. Dywizjon 303

    Po raz kolejny narodowy wstyd, polska jako „mesjasz narodów” będzie dotować PKB Francji z podatków naszych i naszych dzieci!!!. Gdzie racjonalne myślenie, poszanowanie i docenienie tradycji lotniczych oraz własnego dorobku kadry inżynieryjno-technicznej. Decyzja ta dobitnie obnaża priorytety jakimi kieruje się nasz państwo w stosunku do młodzieży, nie dając im najmniejszych szansy na pracę i rozwój zainteresowań w przemyśle obronnym.

    1. ja

      Francuzi otwierają w Polsce montownie. Fabrykę podzespołów w Radomiu a w Łodzi biuro konstrukcyjne właśnie aby dać młodzieży szansę na ambitniejszą pracę niż przykręcanie śrubek w Mielcu. W Polsce powstanie wszystkie 50 śmigłowców. Pierwsze będą montowane ze wzgl. na terminy we Francji. Później brakujące w puli będą uzupełnione przez produkcję dla innych klientów Airbusa za granicą. Airbus Helicipters to śmigłowcowy potentat. Dobrze, że nawiązaliśmy z nimi współpracę a Ty kolego jesteś nieco niedoinformowany......

  17. gregor

    Jakie Polskie zakłady lotnicze???? Nie ma już Polskich zakładów lotniczych. Właścicielem zakładów w Mielcu są amerykanie drodzy związkowcy.

    1. dama

      Tak to prawda, że nie ma już żadnych PZL ani w Mielcu ani w Świdniku czy w Rzeszowie. Właściwie zakłady nie powinny używać tej nazwy już od chwili, od kiedy przeszły w obce ręce. Sama tam spędziłam całe swoje zawodowe życie i wiem co mówię. Polacy pracują, a właściciele się bogacą. Tyle.

  18. mac

    z dużym prawdopodobieństwem WP kupiłoby UH-60 z serwisem w Polsce.Sikorsky chciał upchnąć S-70i bez serwisu i uzbrojenia.Groźby likwidacji zakładu są śmieszne.Zawsze jest jakaś alternatywa przejęcia fabryki np przez PEGAZ i podjęcie współpracy z Motor-Sicz przy Mi-17.Sikorsky nie jest jedynym producentem śmigłowców na Świecie

  19. gregor

    Jakie Polskie zakłady lotnicze???? Nie ma w Mielcu już Polskich zakładów lotniczych. Zostały sprzedane.podziękujcie za to związkowcom.

  20. niepojęte...

    Ale trolleria. Zatrudniliście w Mielcu swoich informatyków, czy kazaliście każfemu cieciowi pisać posty na d24?? Fakty są takie, że wasz śmigłowiec nie był tym który chce od Sikorskiego WP. I nie mógł być wybrany, chyba że wystwawiliby UH-60. Ale nie chcieli bo nie taka była polityka firmy. "Polaczki" miały latać gorszą wersją...

  21. zdzich

    Oczywiście jak zwykle manipulacje Sikorskyego.Ma w tym na pewno udział pan Krystkowski.S70i różni się od UH60 bo S70i jest wersją CYWILNĄ a UH60 wersją WOJSKOWĄ.Śmigłowiec cywilny nigdy nie będzie miał takich parametrów jak wojskowy.Np.pułap w S70i to ok.4500 m a w UH60 6000 m.Dlatego polskie wojsko liczyło na UH60 ALE MONTOWANEGO w Polsce.To że wewnętrzne decyzje w koncernie są takie że na siłę zaoferowano słabszego S70I to g-o nas obchodzi.Oczywiście wyrzuty Sikorskiego o tym jakoby Sikorsky "wyciągnął przyjazną dłoń" dla zakładów OCZYWIŚCIE JEST KŁAMSTWEM ponieważ zakup ten był realizacją małej części offsetu za F-16.Na dodatek po sprzedaży polskiej amii po zawyżonych cenach modernizacji Bryz zakład ten (PZL Mielec) został im sprzedany za SYMBOLICZNA złotówkę.Jednym słowem wielka ściema i manipulowanie faktami.

    1. say69mat

      Mylisz się, S-70 jest oznaczeniem koncepcji danego modelu śmigłowca przez koncern SAC. Natomiast oznaczenia UH-60M, MH-60L/M/R, SH-60 - są to desygnaty przypisane do konkretnej wersji modelu S-70, wykorzystywanego przez amerykańskie siły zbrojne.

    2. zxcvb

      UH-60M wyznaczenie śmigłowców BLACK HAWK używanych przez US Army. Te śmigłowce są sprzedawane przez rząd Stanów Zjednoczonych poprzez proces FMS "Foreign Military Sales". Jeśli MON chciał dokładnie te same śmigłowce jak US Army, MON wiedzieli dokładnie, jak je zdobyć. Powinni poprosić, aby je kupić od rządu USA, zamiast przeprowadzenia przetargu. (Ale nawet UH-60M nie byłby w stanie spełnić wymagania przetargu. Wymagania były zbyt ekstremalne.) Jak już zostało powiedziane, jeśli Sikorsky chciał wygrać ten przetarg, powinny one oferowane Caracal.

  22. Igor

    W przetargu na wykonanie 10 km autostrady za 10 mln wygrywa oferta na wykonanie 8 km za 15 mln. To jest bananowe państwo...

    1. Qba

      Przetarg był na uzbrojone śmigłowce średniej wielkości i takie wybrano.

    2. kozi

      Tylko zamiast 2 pasów buduje 4 policz jeszcze raz

    3. kozi

      Tylko zamiast 2 pasów buduje 4 policz jeszcze raz

  23. gkn

    W mielcu na 2300 zatrudnionych 700 osób to fizyczni reszta to kadra kierownicza i łaziory no i grubo ponad 20 dyrektorow.

    1. Sky

      A Ty myślisz dlaczego cena S-70i jest jaka jest?

  24. gg

    Z czego sie cieszycie, z zakupu starego francuskiego zloma! Jaki Transfer technologii? Nitowanie poszyc Swidnik i Mielec Maja opanowane od dziesiatek lat! Prawidlowe pytanie to: KTO DOSTAL ZEGAREK?

  25. fg

    Skoro caracal jest taki dobry to dalczego nie lata nim zadna cywilizowana armia.

    1. ja

      lata francuska. i to ta bardziej elitarna część jej armii. rozumiem , że to nie jest cywilizowana armia? A przepraszam jaka armia lata na AW149 lub na cywilnym (sic!) S70i z badziewnym silnikiem i bez uzbrojenia?

    2. Zenio

      A ile cywilizowanych armii lata na s-70i albo na AW149?

    3. ppł Alojzy Bombel

      Jest dobry bo przetarg był ustawiony pod ten konkretny model śmigłowca. Procedura wykluczyła kilku głównych graczy. Wystarczy spojrzeć ile armia Francuska użytkuje tego typu wiropłatów.

Reklama