Siły zbrojne

Przetarg na silniki zaburtowe dla polskiej armii

Fot. M.Dura
Fot. M.Dura

Inspektorat Uzbrojenia opublikował zaproszenie do przetargu w trybie nieograniczonym na dostawę dla Sił Zbrojnych 150 kompletów silników zaburtowych do napędu łodzi saperskich oraz innych jednostek pływających płaskodennych o podobnej wielkości i charakterystyce.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa 150 kompletów nowych silników zewnętrznych do napędzania łodzi saperskich ŁS i ŁS-76M oraz innych jednostek pływających płaskodennych o podobnej charakterystyce i kącie pawęży nie większym niż 12º. Mają to być silniki benzynowe (benzyna bezołowiowa - zalecane co najmniej 95 oktan) o zużyciu paliwa w zależności od mocy znamionowej silnika nie większym niż 22 l/h (przy pełnym obciążeniu - maksymalnych obrotach), z wałem pionowym, wtryskiem paliwa i z izolowanym od drgań rumplem sterowym typu H (pozwalającym na obrót silnika względem pionowej osi układu zawieszenia o kąt nie mniejszy niż 30º) .

Długość kolumny silnika to 635 mm, natomiast moc musi się zawierać w granicach od 30 KM (22 kW) do 70 KM (51,5 kW). Silnik ma być uruchamiany elektrycznie z systemem awaryjnym (ręcznym). Chłodzenie ma być wymuszone - wodne z termostatem oraz z wydechem podwodnym piastą śruby, natomiast smarowanie ma być wymuszone pompą olejową. Silnik ma mieć możliwość odchylania w górę pod kątem nie mniejszym niż 60° i kładzenia na jednym z boków bez wycieku płynów eksploatacyjnych, ma ważyć nie więcej niż 100 kg bez osprzętu i wyposażenia oraz być wyposażony w zabezpieczenie podwodnych części przed uszkodzeniem w przypadku najechania na niewidoczną przeszkodę podwodną.

W komplecie mają się dodatkowo znajdować m.in.:

  • Licznik motogodzin;
  • Czujnik poziomu/ciśnienia oleju z sygnalizacją wartości krytycznej;
  • Sygnalizację niesprawności i niezdolności do działania jego podstawowych podzespołów;
  • Linkę rozruchu awaryjnego (plus jedna zapasowa);
  • Końcówkę wyłącznika bezpieczeństwa (plus jedna zapasowa);
  • Śrubę napędową (plus jedna zapasowa);
  • Akumulator o napięciu do 12V DC – 1 szt.;
  • Zbiornik paliwa z tworzyw sztucznych o pojemności nie mniejszej niż 25 litrów ze wskaźnikiem ilości paliwa, linią paliwową z ręczną gruszką pompki paliwowej z połączeniami;
  • Linka asekuracyjna (przywiązanie silnika do łodzi);
  • Wodoszczelna latarka/szperasz akumulatorowa o mocy co najmniej 400 lumenów, generującą światło punktowe białe i rozproszone (z minimalnym czasem pracy 4 godziny) z ładowarką.

Silnik powinien być odporny na oddziaływanie temperatur granicznych powietrza od --50°C do + 50°C i wody od -4°C oraz na różnego rodzaju opady atmosferyczne. Wojsko wymaga by był pomalowany w kolorze czarnym, szarym lub grafitowym, a powłoka malarska była odporna na działanie stosowanych przez producenta paliw i materiałów eksploatacyjnych (smarów, olejów, środków konserwujących) i ich zamienników.

Termin składania wniosków upływa 28 lutego 2018 r. Dostawa wszystkich silników ma się zakończyć 31 października 2018 r. Przy wyborze będą brane pod uwagę trzy czynniki: cena jednostkowa brutto (z wagą 58), ciężar silnika bez osprzętu i wyposażenia (30) i okres gwarancji powyżej 24 miesięcy ze stopniowaniem, co 6 miesięcy (z wagą 12).

Komentarze (4)

  1. Anty-Che

    \"Długość kolumny silnika to 635 mm\" To już wyklucza te co mają 634 i 636 mm Ustawka pod konkretnego producenta który akurat ma taką długosć. Jaka różnica była by gdyby ta długośc była nawet o kila centymetrów różna ??? Żadna. Ale podane jest co do milimetra.

    1. Marek

      Kolumna typu S 15\" =381mm Kolumna typu L 20\" =510mm Kolumna typu XL 25\" =635 mm tu nie ma wałka jest to po prostu standard

  2. mar

    Firma OXE diesel oferuję silniki zaburtowe napędzane olejem napędowym. polecam będzie oszczędniej

  3. frustrat

    no i dalej to samo.....wszystko inne,ale nie konkrety.Zaorać MON i zaorać armię.To głupie,oczywiście,ale zirytowałem się na maxa.Banda

  4. Marek

    pewnie wygra chiński parsun lub inny wyrób silnikopodobny