Okręt ten wszedł do służby we Flocie Bałtyckiej z rocznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów, wynikającym z braku możliwości dostawy zachodniego wyposażenia przeciwminowego w wyniku sankcji nałożonych po zajęciu Krymu.
Projekt jednostki zbudowanej w całości metodą infuzji próżniowej z laminatu wzmocnionego włóknem szklanym został opracowany przez biuro konstrukcyjne KMKB Ałmaz z Sankt Petersburga. Natomiast budowę wykonano w stoczni Sriednie-Newskij Zawod zlokalizowanej nad Newą na przedmieściach tego miasta. Prace konstrukcyjne realizowane pod numerem stoczniowym 521 rozpoczęły się 22 września 2011 r., zaś formowanie kadłuba zakończyło się w połowie grudnia 2012 r. Wtedy przetoczono go do innej hali stoczniowej, w której realizowane były dalsze prace konstrukcyjne. Kadłub okrętu wraz z nadbudówkami został ostatecznie wytoczony z hali na plac wyposażeniowy 26 marca 2014 r., zaś zwodowano go 27 czerwca 2014 r.
Mimo rozpoczęcia 1 lutego 2015 r. prób stoczniowych, do ukończenia jednostki było jeszcze daleko. W sierpniu 2015 r. francuski partner, którym była firma ECA Group, odmówił dostawy wyposażenia przeciwminowego, argumentując, że zostało ono objęte sankcjami. W związku z tym Rosjanie zmuszeni byli znaleźć innego producenta, który dostarczył takie wyposażenie co - oczywiście - wymagało czasu. Ostatecznie próby morskie tego okrętu rozpoczęły się 29 kwietnia 2016 r.
Aktualnie w stoczni Sriednie-Newskij Zawod w różnych fazach konstruowania znajdują się trzy seryjne jednostki proj. 12700, kontrakt na ich budowę został podpisany z ministerstwem obrony 17 kwietnia 2014 r. Mają one zostać zdane odbiorcy w latach 2017-2018. Zgodnie ze słowami dowódcy WMF FR, wypowiedzianymi podczas uroczystości podniesienia bandery, w planach znajduje się zakup łącznie siedmiu okrętów tego typu.
(AN)
tym razem zaciekawiony
Rosyjski niszczyciel min (кoрабль противоминной обороны) „Aleksandr Obuchow” («Александр Обухов») posiada największy na świecie kadłub wykonany metodą infuzji próżniowej z laminatu wzmocnionego włóknem szklanym i to w dodatku zbudowany w rekordowym czasie 1,5 dnia (sic!)...
yaro
Pewnie się okaże, że to kopi jakiegoś europejskiego statku a możliwości ma nijakie i generalnie wg. naszych fanboyów będzie to złom niemiłosierny bo oni już mają wszystkie jego parametry :D
Davien
Ciekawe jakie jest to zastepcze zamiast francuskiego wyposazenie, bo poza tym to podobne były juz brytyjskie Sandowny
okrętów nam trzeba!
W odróżnieniu od nas oni wydają pieniądze na okręty a my na dialogi techniczne...
Marek
Nieśmiało pragnąłbym zauważyć, że ktoś w Polsce jednak zbudował Kormorana. A także to, że wtedy, kiedy Rosjanie budowali trałowce bazowe z drewna, ktoś w Polsce zastosował do kadłubów takich okrętów laminaty.
abc
dla mnie wygląda trochę jak z poprzedniej epoki
Ruskij drug
Polski tralowiec bedzie mial jedno dzialko 35 mm, a rosyjski 6x30mm..
Davien
Rosyjski ma działko wielolufowe a nie 6 oddzielnych stanowisk. Dodatkowo akurat AK-630 to przerost formy nad treścia dla takiego okretu.
Urko
W rzeczywistości w fizycznej budowie jest w tej chwili tylko jedna jednostka. Budowa dwóch następnych ma się rozpocząć według planów w maju 2017 roku. Podpisane kontrakty z SN SSZ w sumie mówią o 7 jednostkach, łącznie ze zbudowanym prototypem. Admirał Korolew poza zdradzeniu ilości już zamówionych okręcików tego typu, powiedział też że w późniejszym czasie chciałby ich mieć ponad 40. Za pewne "średnio-newscy" nie będą w stanie sami tego wszystkiego zrobić...