Reklama

Siły zbrojne

Problemy nowych śmigłowców szkolnych US Army

Fot. US Army
Fot. US Army

Koncern AgustaWestland wystąpił do amerykańskiego sądu federalnego o zablokowanie wartej 800 mln dolarów transakcji zakupu śmigłowców szkolnych UH-72, wytwarzanych przez spółkę Airbus. US Army chce pozyskać ponad 150 maszyn bez konkursu ofert. Zastrzeżenia w tej sprawie zgłasza również koncern Bell Helicopters. 

4 września bieżącego roku US Army poinformowała o zamiarze zakupu 155 śmigłowców UH-72A Lakota do celów szkolnych i modyfikacji do tego samego zadania kolejnych 100 maszyn znajdujących się już na wyposażeniu sił zbrojnych. UH-72A jest specjalnych wariantem śmigłowca EC-145 koncernu Airbus Helicopters (wcześniej Eurocopter) wykorzystywanym przede wszystkim przez Gwardię Narodową i jednostki stacjonujące na terytorium USA.

Śmigłowce dostarczane przez Airbus mają zastąpić wykorzystywane do szkolenia maszyny TH-67 Creek będące wojskowym wariantem Bell 206B JetRanger III, wprowadzonym w roku 1993 jako śmigłowiec szkolenia podstawowego. US Army planuje w najbliższym czasie całkowicie wycofać z eksploatacji zarówno TH-67 Creek jak też OH-58 Kiowa. Obydwie maszyny są odmianami śmigłowca Bell 206, który od 1969 roku w różnych wariantach znajduje się w służbie.

Zarówno AgustaWestland jak też Bell Helicopters podważają zarówno tryb ewentualnego zakupu UH-72 jak i jego zasadność. Obie firmy twierdzą że oferowane przez nie maszyny spełniające wymagania US Army są tańsze zarówno w eksploatacji, jak też w cenie jednostkowej od śmigłowca koncernu Airbus. AgustaWestland podaje jako przykład swój model AW119Kx którego cena wynosi 3,25 mln dolarów. Dla porównania UH-72 ma według włoskiego koncernu kosztować 7,5 mln dolarów.

US Army argumentuje, że eksploatacja jednego typu maszyn zarówno do zadań szkolnych, jak i operacyjnych jest bardziej opłacalna i upraszcza nie tylko kwestie związane z logistyką, ale także szkolenie personelu.

Skarga włoskiego koncernu wpłynęła do sądu 19 września i jak dotąd nie została rozstrzygnięta. Sędzia nie orzekł wstrzymania procedury potencjalnego zakupu śmigłowców UH-72A, natomiast w poniedziałek wystąpił do AgustaWestland o uzupełnienie dokumentów. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Air bus

    Jajcarze wloscy! AW119 to oni sobie moga do EC130 porownywac a nie do EC145/ U-72A! Lakota jest helikopterem wiekszym, z wiekszym udzwigiem i wieksza kabina! Jak ktos chce miec minivana to nie bierze Toyoty Aygo czy Fiata Pandy pod uwage!

    1. Konvi

      A to ciekawe bo jak się popatrzy na wymiary to jakoś te dwa śmigłowce są prawie identyczne i udźwig też mają bardzo podobny o innych parametrach nie wspomnę...ale czego się spodziewać po stronniczym komentatorze.

Reklama