- Wiadomości
Problemy nowych śmigłowców szkolnych US Army
Koncern AgustaWestland wystąpił do amerykańskiego sądu federalnego o zablokowanie wartej 800 mln dolarów transakcji zakupu śmigłowców szkolnych UH-72, wytwarzanych przez spółkę Airbus. US Army chce pozyskać ponad 150 maszyn bez konkursu ofert. Zastrzeżenia w tej sprawie zgłasza również koncern Bell Helicopters.

4 września bieżącego roku US Army poinformowała o zamiarze zakupu 155 śmigłowców UH-72A Lakota do celów szkolnych i modyfikacji do tego samego zadania kolejnych 100 maszyn znajdujących się już na wyposażeniu sił zbrojnych. UH-72A jest specjalnych wariantem śmigłowca EC-145 koncernu Airbus Helicopters (wcześniej Eurocopter) wykorzystywanym przede wszystkim przez Gwardię Narodową i jednostki stacjonujące na terytorium USA.
Śmigłowce dostarczane przez Airbus mają zastąpić wykorzystywane do szkolenia maszyny TH-67 Creek będące wojskowym wariantem Bell 206B JetRanger III, wprowadzonym w roku 1993 jako śmigłowiec szkolenia podstawowego. US Army planuje w najbliższym czasie całkowicie wycofać z eksploatacji zarówno TH-67 Creek jak też OH-58 Kiowa. Obydwie maszyny są odmianami śmigłowca Bell 206, który od 1969 roku w różnych wariantach znajduje się w służbie.
Zarówno AgustaWestland jak też Bell Helicopters podważają zarówno tryb ewentualnego zakupu UH-72 jak i jego zasadność. Obie firmy twierdzą że oferowane przez nie maszyny spełniające wymagania US Army są tańsze zarówno w eksploatacji, jak też w cenie jednostkowej od śmigłowca koncernu Airbus. AgustaWestland podaje jako przykład swój model AW119Kx którego cena wynosi 3,25 mln dolarów. Dla porównania UH-72 ma według włoskiego koncernu kosztować 7,5 mln dolarów.
US Army argumentuje, że eksploatacja jednego typu maszyn zarówno do zadań szkolnych, jak i operacyjnych jest bardziej opłacalna i upraszcza nie tylko kwestie związane z logistyką, ale także szkolenie personelu.
Skarga włoskiego koncernu wpłynęła do sądu 19 września i jak dotąd nie została rozstrzygnięta. Sędzia nie orzekł wstrzymania procedury potencjalnego zakupu śmigłowców UH-72A, natomiast w poniedziałek wystąpił do AgustaWestland o uzupełnienie dokumentów.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]