Reklama
  • Wiadomości

Ponownie rusza praca nad pojazdem do minowania BAOBAB-K

Inspektorat Uzbrojenia po raz drugi ogłosił zaproszenie do składania wniosków do udziału w postępowaniu na realizację etapu Określenie Założeń do Projektowania (OZP) pracy rozwojowej pt. „Pojazd minowania narzutowego PMN kryptonim BAOBAB–K”.

Inspektorat Uzbrojenia ponownie rozpoczął postępowanie na określenie założeń do projektowania pracy rozwojowej dotyczącej pojazdu minowania narzutowego o kryptonimie BAOBAB–K – fot. HSW S.A.
Inspektorat Uzbrojenia ponownie rozpoczął postępowanie na określenie założeń do projektowania pracy rozwojowej dotyczącej pojazdu minowania narzutowego o kryptonimie BAOBAB–K – fot. HSW S.A.

Problem jest jednak w tym, że takie samo ogłoszenie pojawiło się 25 listopada 2013 r. Zmienił się tylko termin składania wniosków, który wcześniej ustalono na 20 grudnia 2013 r., a obecnie upływa 18 kwietnia br. Sam termin wykonania pracy pozostał w obu przypadkach ten sam – a jest nim 28 listopada br. Oznacza to, że podmiot, który zostanie wybrany do wykonania tego zadania będzie miał teraz już o cztery miesiące mniej.

Z protokołu postępowania o udzielenie zamówienia z 27 lutego 2014 r. wiadomo, że wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożył tylko jedne podmiot: „konsorcjum w składzie: Huta Stalowa S.A. – lider konsorcjum, Jelcz-Komponenty Sp. z o.o., Bydgoskie Zakłady Elektromechaniczne BELMA S.A., WB Electronics S.A., Zakład Automatyki Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o. i Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej”. Konsorcjum – według informacji przekazanych przez IU- nie spełniło jednak niektórych warunków formalnych w związku z czym postanowiono postępowanie unieważnić i rozpocząć od nowa.

Wybrany wykonawca nie będzie miał pełnej dowolności, ponieważ będzie się opierał na Wymaganiach Operacyjnych opracowanych przez Sztab Generalny i zaakceptowanych przez Inspektorat Uzbrojenia oraz na opracowanych na tej podstawie dosyć szczegółowych Wstępnych Założeniach Taktyczno – Technicznych. W przypadku obu ogłoszeń wymagania te zostały opublikowane i jak się okazało są one nadal takie same.

Zgodnie z nimi Pojazd Minowania Narzutowego BAOBAB-K ma być na wyposażeniu oddziałach zmotoryzowanych wyposażonych w pojazdy kołowe i wykonywać zadania bojowe dotyczące stawiania narzutowych pól minowych (o głębokości maksymalnej nie mniejszej niż 180 m) oraz zaminowania pasa będącego za pojazdem z wykorzystaniem min przeciwpancernych dla zapewnienia ustawienia lekkich, średnich i ciężkich przeciwpancernych pól minowych.

Zarówno gęstość minowania, czas samolikwidacji, wprowadzenie informacji o typie miny, ma być programowana przez dowódcę pojazdu za pomocą specjalnego komputera pokładowego , który ma przetwarzać informacje o położeniu miotaczy oraz rzeczywistej prędkości pojazdu i jego pozycji.

Załoga PMN ma się składać z dwóch osób. Dowódca PMN będzie jednocześnie operatorem komputera pokładowego jak i  strzelcem pokładowym, kierowca natomiast ma być również operatorem urządzenia załadowczego. BAOBAB-K ma być uzbrojony w zdalnie sterowaną wieżę WKM kalibru 12,7 mm ZSMU-1276A1 KOBUZ oraz system granatów dymnych.

PMN ma się składać z dwóch podstawowych części: podwozia kołowego oraz platformy minującej. Głównymi elementami platformy minującej będzie tzw. platforma specjalna, 4 komplety miotacza (składającego się z obudowy pakietu luf oraz pakietu 20 luf) oraz wyposażenie pomocnicze. Platforma ma być zamontowana na samochodzie ciężarowo-terenowym z napędem na wszystkie koła jezdne o ładowności nie mniejszej niż 10 t wyposażonym w: urządzenie załadowcze, sterownicę, radiostację UKF (o parametrach nie gorszych niż radiostacja TRC 9500), wyrzutnie granatów dymnych, zdalnie sterowaną wieżę WKM kalibru 12,7 mm i sprzęt dodatkowy ( w tym wyciągarkę).

PMN ma mieć możliwość przewożenia min oraz ustawienia pola minowego przy użyciu kaset minowych z minami MN-123 w jednorazowej maksymalnej ilości wynoszącej nie mniej niż 80 sztuk kaset (400 min). Czas wymiany wszystkich czterech pakietów luf miotaczy przy przeładunku z samochodu ciężarowego lub z przyczepy siłami załogi przy użyciu urządzenia załadowczego nie powinien być dłuższy niż 30 minut

Wymagania na PMN bardzo przypominają konstrukcję Platformy Minowania Narzutowego BAOBAB opracowaną przez Hutę Stalowa Wola S.A., która jest unowocześnioną, kołową wersją wprowadzonego w 2004 roku do sił zbrojnych Transportera Minowania Narzutowego „KROTON” (na podwoziu gąsienicowym). W rzeczywistości BAOBAB nie spełnia tylko niektórych, dodatkowych wymagań, jakie stawia się tego rodzaju systemom w siłach zbrojnych i dlatego konieczne jest jego przeprojektowanie. Zadanie to z dużym prawdopodobieństwem i tak będzie wykonywała właśnie HSW.

 

 
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama