Reklama
  • Wiadomości

Ponad pół miliarda złotych za transport morski na rzecz Sił Zbrojnych RP

Ponad 500 mln złotych w ciągu 7 lat może otrzymać wykonawca lub wykonawcy usługi polegającej na transporcie morskim ładunków na potrzeby polskiej armii. Postępowanie przetargowe w tym zakresie ogłosiła 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy, podporządkowana Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych.

Fot. Andrzej Nitka
Fot. Andrzej Nitka

Ogłoszony właśnie przetarg został podzielony na dwa zadania. Pierwsze dotyczy transportu w obszarze celnym Unii Europejskiej, jego wartość szacunkowa netto (bez VAT) wynosi 261 645 101,06 PLN. Natomiast zadanie drugie o szacunkowej wartości netto 250 607 851,06 PLN, dotyczy transportu poza obszarem celnym Unii Europejskiej. W ramach każdego z tych zadań wykonawca zobowiązany będzie do realizacji:

1) jednego przewozu ładunków o łącznej linii załadowczej (LMs) do 5 000 m na maksymalną odległość 6000 mil morskich w czasie do 45 dni od otrzymania zapotrzebowania (LMs - linia załadowcza tj. 1 mb pokładu statku typu RoRo o szerokości 2,5 m);

2) jednego przewozu ładunków w ilości do 1 000 kontenerów 20-stopowych, każdy o ciężarze 10 ton brutto, na odległość do 6 000 mil morskich, w czasie do 45 dni od otrzymania zapotrzebowania;

3) jednego przewozu ładunków w ilości od 1 001 do 2 000 kontenerów 20-stopowych, każdy o ciężarze 10 ton brutto, na odległość do 6000 mil morskich, w czasie do 90 dni od otrzymania zapotrzebowania;

4) jednego przewozu ładunków w ilości od 2 001 do 3 000 kontenerów 20-stopowych, każdy o ciężarze 10 ton brutto, na odległość do 6000 mil morskich, w czasie do 135 dni od otrzymania zapotrzebowania;

undefined
Fot. Andrzej Nitka

5) jednego przewozu ładunków w ilości od 3 001 do 4 250 kontenerów 20-stopowych, każdy o ciężarze 10 ton brutto, na odległość do 6 000 mil morskich, w czasie do 180 dni od otrzymania zapotrzebowania. 

Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczeniu do udziału w postępowaniu to 14 marca br. 2 Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie przewidziała możliwość zlecenia wykonawcy usługi dodatkowej (opcjonalnej), gdy wystąpi taka konieczność a więc wartość kontraktu może ulec zwiększeniu. Ta sama Baza ogłosiła niedawno przetarg na długoletnią umowę o świadczeniu lotniczych usług transportowych na rzecz naszych sił zbrojnych z tym, że kwota przeznaczona na ten przetarg jest o rząd wielkości mniejsza.

undefined

Dotychczas przerzut drogą morską sprzętu polskiej armii, realizującej zadania poza granicami kraju, był realizowany głównie statkami zakontraktowanymi przez Stany Zjednoczone. Mając na uwadze, szacunkową wartość umowy na transport, przypomnijmy ponad pół miliarda złotych, należałoby wrócić do koncepcji okrętu wsparcia operacyjnego, który wchodząc w skład polskiej floty wspierałby zadania realizowane przez całe siły zbrojne. Jego bezapelacyjną przewagą jako jednostki wojennej nad wynajmowanymi transportowcami byłaby możliwość operowania w rejonach konfliktów lub działań zbrojnych a także zdolność do realizacji o wiele szerszego spektrum zadań niż tylko transport ładunków.

Zobacz również

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama