Siły zbrojne
"Piłsudski" poleciał do Gruzji. Pierwszy lot HEAD polskiego Boeinga 737

Samolot Boeing 737-800 NG Polskich Sił Powietrznych odbył swój pierwszy lot HEAD przewożąc do Gruzji delegację z marszałkiem Senatu Stanisławem Karczewskim na czele. Załogi i sama maszyna na początku maja osiągnęli wymaganą gotowość operacyjną, która została potwierdzona. Obecnie Polska ma do dyspozycji trzy samoloty do przewozów VIP o zasięgu transatlantyckim. Sa to dwa małe Gulfstreamy G550 i wspomniany już Boeing 737.
Informacja o osiągnięciu gotowości do lotów HEAD przez Boeinga 737-800NG "Józef Piłsudski" pojawiła się niespełna tydzień przez pierwszą oficjalną wizytą zagraniczną z jego wykorzystaniem. O podróży samolotem do Gruzji, wraz z senacką delegacją, pochwalił się przed wylotem z Warszawy marszałek Stanisław Karczewski. Kilkudniowa wizyta ma miejsce na zaproszenie przewodniczącego gruzińskiego parlamentu, Iraklego Kobachidze. Delegacja Senatu spotka się z najważniejszymi politykami kraju.
Wraz z delegacją udaję się dziś z oficjalną wizytą do #Gruzja. Zabierze nas tam #Boeing737 Józef #Piłsudski, dla którego będzie to pierwszy oficjalny lot. Ten samolot to nie tylko środek lokomocji, to kolejny biało-czerwony powód do dumy! pic.twitter.com/S4IS6qfqHz
— Stanisław Karczewski (@StKarczewski) May 20, 2019
Boeing 737-800NG "Józef Piłsudski" jest obecnie jedyną maszyną tego typu w polskim lotnictwie, która w Warszawie wylądowała w listopadzie 2017 roku. Dwa kolejne samoloty w doposażonym wariancie do przewozów VIP oznaczonym BBJ2 mają trafić do kraju w przyszłym roku. Dotąd samolot odbywał jedynie loty treningowe dla uzyskania przez załogi nalotu wymaganego aby dopuścić je do lotów HEAD. 13 maja br. pojawiły się informacje o tym, iż na początku miesiąca samolot został dopuszczony do przewozów najważniejszych osób w państwie przez specjalną komisje, a personel latający przekroczył wymagany limit 250 godzin loty na Boeingu 737.
Maszyna jest zdolna przetransportować kilkudziesięcioosobową delegację np. przez Atlantyk. Latające już wcześniej w roli maszyn HEAD samoloty Gulfstream G550 są znacznie mniejsze i mogą zabrać na lot przez ocean jedynie kilkanaście osób i niewielki bagaż.
Marszałek Senatu @StKarczewski wraz z delegacją udał się z trzydniową wizytą do #Gruzja na zaproszenie przewodniczącego parlamentu Gruzji Iraklego Kobakhidze. Pierwszy raz oficjalną delegację zabrał na swój pokład #Boeing737 Józef #Piłsudski. @1BLTr_Warszawa @PLinGEORGIA pic.twitter.com/dunKmkEqVx
— Senat RP (@PolskiSenat) May 20, 2019
"Józef Piłsudski" jest dostosowaną do przewozów VIP używaną maszyną pasażerską. Dwie kolejne maszyny, które mają trafić na warszawskie lotnisko do 15 września 2020 i do 15 listopada 2020 roku, będą już fabrycznie nowymi samolotami Boeing Business Jet 2, wyposażonymi w systemy czyniące z nich latające ośrodki kierowania państwem. Na ich pokładach znajdą się m.in. aktywne i pasywne systemy obrony, kodowane systemy łączności, łączność w standardzie wojskowym oraz wojskowe systemy nawigacji TACAN i identyfikacji IFF. Wnętrze kabiny zostaną skonfigurowane w następujący sposób:
- kabina HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym;
- dwuosobowa kabina VIP;
- 12-osobowa kabina Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne);
- 48-osobowy przedział ekonomiczny;
- kabina wypoczynkowa (sypialna) dla załogi.
To właśnie ze względu na specjalistyczne systemy i zabudowę termin dostawy zmodyfikowanych maszyn został zaplanowany na 2020 rok.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.