Siły zbrojne

"Piłsudski" poleciał do Gruzji. Pierwszy lot HEAD polskiego Boeinga 737

Fot. R. Lesiecki
Fot. R. Lesiecki

Samolot Boeing 737-800 NG Polskich Sił Powietrznych odbył swój pierwszy lot HEAD przewożąc do Gruzji delegację z marszałkiem Senatu Stanisławem Karczewskim na czele. Załogi i sama maszyna na początku maja osiągnęli wymaganą gotowość operacyjną, która została potwierdzona. Obecnie Polska ma do dyspozycji trzy samoloty do przewozów VIP o zasięgu transatlantyckim. Sa to dwa małe Gulfstreamy G550 i wspomniany już Boeing 737.

Informacja o osiągnięciu gotowości do lotów HEAD przez Boeinga 737-800NG "Józef Piłsudski" pojawiła się niespełna tydzień przez pierwszą oficjalną wizytą zagraniczną z jego wykorzystaniem. O podróży samolotem do Gruzji, wraz z senacką delegacją, pochwalił się przed wylotem z Warszawy marszałek Stanisław Karczewski. Kilkudniowa wizyta ma miejsce na zaproszenie przewodniczącego gruzińskiego parlamentu, Iraklego Kobachidze. Delegacja Senatu spotka się z najważniejszymi politykami kraju.

Boeing 737-800NG "Józef Piłsudski" jest obecnie jedyną maszyną tego typu w polskim lotnictwie, która w Warszawie wylądowała w listopadzie 2017 roku. Dwa kolejne samoloty w doposażonym wariancie do przewozów VIP oznaczonym BBJ2 mają trafić do kraju w przyszłym roku. Dotąd samolot odbywał jedynie loty treningowe dla uzyskania przez załogi nalotu wymaganego aby dopuścić je do lotów HEAD. 13 maja br. pojawiły się informacje o tym, iż na początku miesiąca samolot został dopuszczony do przewozów najważniejszych osób w państwie przez specjalną komisje, a personel latający przekroczył wymagany limit 250 godzin loty na Boeingu 737.

Maszyna jest zdolna przetransportować kilkudziesięcioosobową delegację np. przez Atlantyk. Latające już wcześniej w roli maszyn HEAD samoloty Gulfstream G550 są znacznie mniejsze i mogą zabrać na lot przez ocean jedynie kilkanaście osób i niewielki bagaż.

"Józef Piłsudski" jest dostosowaną do przewozów VIP używaną maszyną pasażerską. Dwie kolejne maszyny, które mają trafić na warszawskie lotnisko do 15 września 2020 i do 15 listopada 2020 roku, będą już fabrycznie nowymi samolotami Boeing Business Jet 2, wyposażonymi w systemy czyniące z nich latające ośrodki kierowania państwem. Na ich pokładach znajdą się m.in. aktywne i pasywne systemy obrony, kodowane systemy łączności, łączność w standardzie wojskowym oraz wojskowe systemy nawigacji TACAN i identyfikacji IFF. Wnętrze kabiny zostaną skonfigurowane w następujący sposób:

  • kabina HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym;
  • dwuosobowa kabina VIP;
  • 12-osobowa kabina Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne);
  • 48-osobowy przedział ekonomiczny;
  • kabina wypoczynkowa (sypialna) dla załogi.

To właśnie ze względu na specjalistyczne systemy i zabudowę termin dostawy zmodyfikowanych maszyn został zaplanowany na 2020 rok.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.