Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy własny F-35 już w maju 2026

Pierwsze dwa z zamówionych przez Polskę F-35 wylądują w Polsce w maju, kolejne dwa w lipcu przyszłego roku – poinformowali przedstawiciele MON prezentując podkomisji sejmowej komisji obrony stan realizacji programów modernizacji Sił Powietrznych.

F-35
Polski F-35
Autor. st. sierż Rafał Samluk, Combat Camera

Z zakupionych 32 samolotów wielozadaniowych F-35 Polska odebrała dotychczas cztery. Na razie, tak jak pierwsza maszyna, zaprezentowana w sierpniu ubiegłego roku służą do szkolenia w USA. W bieżącym roku i w przyszłym mają zostać przekazane po trzy sztuki, w 2027 ma to być 16 egzemplarzy, w 2028 cztery sztuki, ostatnie dwie w 2029. Pierwsze dwa polskie F-35 przylecą do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku w maju 2026, kolejne dwa na początku lipca.

Reklama

Z 48 lekkich samolotów szkolno-bojowych FA-50 w latach 2022-24 Polska odebrała 12 samolotów w obecnie dostępnym wariancie, kolejne dostawy – w wersji FA-50PL – przewidziano na lata 2026-28 - po 12 sztuk rocznie.

Zobacz też

Modernizację wszystkich polskich F-16 do wersji V zaplanowano na lata 2029-39.

Z pięciu używanych C-130H z nadwyżek amerykańskiego wojska Polska odebrała cztery, ostatnia maszyna zostanie dostarczona w listopadzie br.

Modernizacja obejmująca dorowadzenie do jednolitego standardu 16 samolotów transportowych C295 ma zostać przeprowadzona w latach 2029-33.

Śmigłowce

Z ośmiu udostępnianych Polsce w formie leasingu śmigłowców uderzeniowych AH-64D dostarczono w tym roku cztery, także w tym roku zostaną dostarczone pozostałe cztery maszyny.

Odbiór kupionych 96 śmigłowców w wersji AH-64E zaplanowano na lata 2028-32. W pierwszym roku dostaw będzie to 15 sztuk, w 2020 – 20 sztuk, w 2030 – 32 sztuki, w 2031 – 21 sztuk, w 2032 – osiem śmigłowców. MON potwierdziło, że planuje także zakup ciężkich śmigłowców transportowych współdziałających z AH-64 Apache.

Dostawy 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia AW149 przewidziano na lata 2022-29. Dotychczas wojsko przyjęło osiem sztuk, na bieżący rok zaplanowano odbiór sześciu, w 2026 mają to być cztery sztuki, w 2027 i 2028 po pięć sztuk, w 2029 ostatnie cztery maszyny.

Zakup 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia AW149 w latach 2022-29. Dotychczas wojsko przyjęło osiem sztuk, na bieżący rok zaplanowano odbiór sześciu, w 2026 mają to być cztery sztuki, w 2027 i 2028 po pięć sztuk, w 2029 ostatnie cztery maszyny.

Resort podtrzymuje plan nabycia wielozadaniowych samolotów transportu i tankowania w powietrzu MRTT (multirole tank tarnsport) w latach 2032-35. Siły Powietrzne chciałyby przyspieszyć ten program, ze względu na czas oczekiwania na dostawę. Jak to ujął szef Zarządu Wojsk Lotniczych-zastępca inspektora Sił Powietrznych DGRSZ gen. bryg. Tomasz Jatczak - „w zakładach robi się długa kolejka”.

Zobacz też

Do programów, w których dostawy się zakończyły, należą zakup czterech śmigłowców AW101 do zwalczania okrętów podwodnych, wyposażonych także w sprzęt do operacji poszukiwawczo-ratowniczych, w tym CSAR, zamówienie ośmiu S-70i dla wojsk specjalnych i wprowadzenie w ubiegłym roku samolotu wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW.

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama