Siły zbrojne
Pierwszy pionowy start samolotu F-35B
Z sukcesem zakończył się pierwszy pionowy start wyprodukowanego przez koncern Lockheed Martin seryjnego samolotu F-35B Lightning II.
Lot testowy przeprowadzono w bazie lotnictwa morskiego Patuxent River w Maryland prawie 12 lat po pierwszym pionowym starcie prototypu X-35B, który miał miejsce 24 czerwca 2001 r. Wtedy maszyna wzniosła się na wysokość 7,5 m i po 35 sekundowym zawisie wylądowała. Pierwsze pionowe lądowanie na maszynie seryjnej odbyło się natomiast 21 marca 2013 r. w lotniczej bazie Piechoty Morskiej Yuma w Arizonie.
Więcej: Izrael przekazał pierwsze pieniądze na samoloty F-35
Próba pionowego startu F-35B jest jedynie pokazem możliwości tej maszyny, ponieważ na co dzień będzie ona wykorzystywana jako samolot STOVL - krótkiego startu i pionowego lądowania. Wynika to z faktu, że pionowy start nie jest możliwy, gdy maszyna jest w pełni zatankowana i uzbrojona.
Więcej: F-35 znajduje nowych nabywców
F-35B ma zastąpić przede wszystkim samoloty wykorzystywane przez Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych AV-8B Harrier II i przez brytyjskie siły powietrzne oraz siły morskie – Harrier GR.7/GR.9. W odróżnieniu od Harrierów, gdzie pionowy start i lądowanie odbywał się dzięki zastosowaniu obrotowych dysz silnika głównego i dodatkowych dysz manewrowych, na samolotach F-35B zmontowano w środkowej części kadłuba poziomo położony dwuwirnikowy, przeciwbieżny wentylator napędzany za pośrednictwem specjalnej przekładni i sprzęgła przez silnik główny. Obracanie się samolotu jest możliwe dzięki sterowanym dyszom na skrzydłach, do których spaliny z dyszy głównej są doprowadzane poprzez specjalne obejścia.
Więcej: Mniej holenderskich F-35 Lightning II
Takie rozwiązanie pozwala na lot F-35B z prędkością ponaddźwiękową, ale niestety zmniejsza o prawie 1/3 zapas paliwa, skraca o 35 cm komory uzbrojenia oraz zmniejsza owiewkę kokpitu w porównaniu do dwóch pozostałych wersji F-35.
Maksymilian Dura
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie