Siły zbrojne

Pierwszy operacyjny F-35 przekazany Holendrom

Prezentacja pierwszego operacyjnego samolotu F-35A dla RNLAF w Fort Worth/ Fot. lockheedmartin.com
Prezentacja pierwszego operacyjnego samolotu F-35A dla RNLAF w Fort Worth/ Fot. lockheedmartin.com

W zakładach Lockheed Martin w Forth Worth odbyła się prezentacja pierwszego operacyjnego samolotu F-35A przeznaczonego dla Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych (RNLAF).

Prezentacja miała charakter oficjalny i wzięli w niej udział m.in. dowódca RNLAF, Lt. Gen.Dennis Luyt. Producenta reprezentowała dyrektor generalny Lockheed Martin, Marillyn Hewson.

Samolot trafi teraz do bazy Luke AFB w Arizonie, gdzie piloci RNLAF szkolą się wraz z 308. Dywizjonem Myśliwskim USAF, później zostanie przebazowany do stałego miejsca służby czyli holenderskiego Leeuwarden. Dokładny termin nie jest znany, wiadomo tylko, że odbędzie się to jeszcze w tym roku. Holandia zamówiła łącznie 37 maszyn (pierwotny plan mówił o zakupie nawet 114 egzemplarzy, potem zredukowany został do 85, a na końcu do obecnej liczby), z czego w bieżącym roku do holenderskich sił powietrznych trafić ma 8 egzemplarzy. Będą one bazować we wspomnianym Leeuwarden i w Volkel (od 2021r.). 

Przekazany Holendrom samolot to trzecia maszyna F-35A w barwach RNLAF. Dwa pierwsze holenderskie myśliwce 5. generacji służą do prób operacyjnych i szkoleń na terenie USA. 

Pozyskanie F-35A Lightning II ma dla Holandii duże znaczenie ekonomiczne, nie jest ona bowiem biernym nabywcą, ale ma status partnera 2. poziomu programu JSF. Oznacza to, że chociaż miejscem budowy samolotów (od 9 egzemplarza) będą Włochy, to holenderski przemysł (m.in. Fokker) dostarczać będzie części do maszyn. Wedle słów holenderskiego Ministra Gospodarki, udział Holandii w programie F-35 już wygenerował kontrakty warte 1 mld USD. Czas trwania programu szacowany jest na 30-40 lat. Holandia ma też w przyszłości być centrum serwisowym, remontowym oraz wprowadzać unowocześnienia (MLU:Mid-Life Upgrade) dla samolotów F-35 w tej części Europy w zakresie silnika, podwozia oraz systemów zasilania. 

Warto też dodać, że Holandia nie wyklucza zakupu większej liczby myśliwców F-35A. 37 egzemplarzy wystarczy na razie na sformowanie przez holenderskie siły powietrzne dwóch eskadr myśliwców 5. generacji. Holandia chciałaby jednak zbudować w przyszłości także trzecią eskadrę, co wiązałoby się z zakupem dodatkowych 15 maszyn. Obecnie lotnictwo tego kraju ma na stanie 68 samolotów F-16AM/BM, które mają zostać całkowicie zastąpione przez F-35A. 

Komentarze