- Wiadomości
Pierwszy lot Orlika MPT w Dęblinie
Na lotnisku 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie odbył się oficjalny oblot samolotu szkolnego PZL 130 Orlik MPT (Multi Purpose Trainer). Dzięki modernizacji Orlik zyskuje nowe życie i ma przed sobą perspektywę wieloletniej służby - stwierdził podczas uroczystości Czesław Mroczek, wiceszef MON.
Orlik MPT jest odpowiedzią Airbus Military na potrzebę stworzenia dla polskiego lotnictwa modernizacji samolotu wstępnego szkolenia na bazie Orlików TC-I, nazywanego przez Inspektorat Uzbrojenia Orlikiem TC-II Glass Cockpit. Prezentowana w Dęblinie 6 października maszyna jest poważnie zmodernizowaną wersją samolotu PZL-130 Orlik TC II Garmin, eksploatowanego przez polskie Siły Powietrzne. Celem jest stworzenie takiego wariantu Orlika, który będzie miał podobne wyposażenie kabiny jak samoloty M-346 Master w wersji polskiej i myśliwce F-16C.
Pierwsza prezentacja omawianej wersji Orlika miała miejsce w marcu 2014 roku. Po dwóch miesiącach testów naziemnych wszystkich systemów, w maju bieżącego roku maszyna wykonała pierwszy lot techniczny. Uzyskano pełną integrację nowego Zintegrowanego Systemu Awionicznego (ZSA) typu glass cockpit z pozostałymi systemami samolotu: awioniką zapasową, komputerowym systemem zarządzania płatowcem (VMS), systemami antenowymi i systemem elektrycznym.
Orlik MPT spędził w locie około 30 godzin. Do chwili obecnej zweryfikowano prawidłowe działanie podstawowych systemów samolotu: zespołu napędowego, systemu hydraulicznego, klimatyzacji, sterowania hamulców, sterowania klapami oraz sterowania podstawowym i awaryjnym systemem podwozia. Sprawdzono również działanie Zintegrowanego Systemu Awionicznego (ZSA), nowych systemów radiowych, nawigacyjnych (TACAN/DME, VOR/ILS/MKR) i pilotażowych (AHRS, ISFD) oraz ergonomię zmodyfikowanej konfiguracji kabiny. Samolot uzyskał Stałe Dopuszczenie do Lotów w Kategorii Specjalnej.
Obecnie maszyna przechodzi do drugiej fazy testów, w trakcie której będzie sprawdzane m. in. działanie poszczególnych funkcji ZSA, skuteczności systemu antyoblodzeniowego, zespołu napędowego oraz systemu antypoślizgowego podwozia. Próby powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.
Prace nad Orlikiem MPT trwają od 2011 roku i kosztowały niemal 40 mln zł. Przedstawiciele Airbus zapowiadają, że nowy samolot ma być oferowany nie tylko polskim siłom zbrojnym, ale również na rynkach zagranicznych.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu