Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy lot Orlika MPT w Dęblinie

Na lotnisku 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie odbył się oficjalny oblot samolotu szkolnego PZL 130 Orlik MPT (Multi Purpose Trainer). Dzięki modernizacji Orlik zyskuje nowe życie i ma przed sobą perspektywę wieloletniej służby - stwierdził podczas uroczystości Czesław Mroczek, wiceszef MON. 

  • PZL-130 Orlik MPT - fot. M. Szopa
    PZL-130 Orlik MPT - fot. M. Szopa
  • PZL-130 MPT podczas lotu w Dęblinie - fot. Airbus
    PZL-130 MPT podczas lotu w Dęblinie - fot. Airbus
  • "Szklany kokpit" PZL-130 MPT - fot. M. Szopa
    "Szklany kokpit" PZL-130 MPT - fot. M. Szopa
  • Przednia kabina samolotu Orlik-130 MPT - fot. M.Szopa
    Przednia kabina samolotu Orlik-130 MPT - fot. M.Szopa

Orlik MPT jest odpowiedzią Airbus Military na potrzebę stworzenia dla polskiego lotnictwa modernizacji samolotu wstępnego szkolenia na bazie Orlików TC-I, nazywanego przez Inspektorat Uzbrojenia Orlikiem TC-II Glass Cockpit. Prezentowana w Dęblinie 6 października maszyna jest poważnie zmodernizowaną wersją samolotu PZL-130 Orlik TC II Garmin, eksploatowanego przez polskie Siły Powietrzne. Celem jest stworzenie takiego wariantu Orlika, który będzie miał podobne wyposażenie kabiny jak samoloty M-346 Master w wersji polskiej i myśliwce F-16C.

Pierwsza prezentacja omawianej wersji Orlika miała miejsce w marcu 2014 roku. Po dwóch miesiącach testów naziemnych wszystkich systemów, w maju bieżącego roku maszyna wykonała pierwszy lot techniczny. Uzyskano pełną integrację nowego Zintegrowanego Systemu Awionicznego (ZSA) typu glass cockpit z pozostałymi systemami samolotu: awioniką zapasową, komputerowym systemem zarządzania płatowcem (VMS), systemami antenowymi i systemem elektrycznym.

Orlik MPT spędził w locie około 30 godzin. Do chwili obecnej zweryfikowano prawidłowe działanie podstawowych systemów samolotu: zespołu napędowego, systemu hydraulicznego, klimatyzacji, sterowania hamulców, sterowania klapami oraz sterowania podstawowym i awaryjnym systemem podwozia. Sprawdzono również działanie Zintegrowanego Systemu Awionicznego (ZSA), nowych systemów radiowych, nawigacyjnych (TACAN/DME, VOR/ILS/MKR) i pilotażowych (AHRS, ISFD) oraz ergonomię zmodyfikowanej konfiguracji kabiny. Samolot uzyskał Stałe Dopuszczenie do Lotów w Kategorii Specjalnej.

Obecnie maszyna przechodzi do drugiej fazy testów, w trakcie której będzie sprawdzane m. in. działanie poszczególnych funkcji ZSA, skuteczności systemu antyoblodzeniowego, zespołu napędowego oraz systemu antypoślizgowego podwozia. Próby powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.

Prace nad Orlikiem MPT trwają od 2011 roku i kosztowały niemal 40 mln zł. Przedstawiciele Airbus zapowiadają, że nowy samolot ma być oferowany nie tylko polskim siłom zbrojnym, ale również na rynkach zagranicznych. 

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama