Siły zbrojne
Pierwsze transportery Guarani przekazane jednostkom liniowym
Brazylijskie ministerstwo obrony narodowej poinformowało o przekazaniu jednostkom liniowym pierwszej partii transporterów opancerzonych VBTP-MR Guarani.
Pierwsze trzynaście transporterów Guarani trafiło do 33. Batalionu piechoty zmechanizowanej, stacjonującego w Cascavel. Do końca bieżącego roku brazylijska armia otrzyma łącznie 86 transporterów tego typu. Znajdą się one na wyposażeniu trzech batalionów piechoty zmechanizowanej stacjonujących w stanie Parana oraz centrum szkolenia wojsk pancernych w Santa Maria.
Kołowe transportery opancerzone VBTP-MR Guarani będą w niedalekiej przyszłości stanowić podstawę uzbrojenia brazylijskich wojsk zmechanizowanych. Docelowo, do 2030 roku na wyposażenie armii Brazylii może trafić nawet 2044 wozów tego typu. Kontrakt dotyczący dostaw transporterów Guarani podpisany został pod koniec 2009 roku. Transportery VBTP-MR mają zastąpić przestarzałe wozy opancerzone EE-9 Cascavel oraz EE-11 Urutu.
Transportery Guarani zostały zaprojektowane przez Iveco we współpracy z podmiotami lokalnego przemysłu zbrojeniowego. Są one produkowane w brazylijskim mieście Sete Latogas, choć pierwsze serie produkcyjne powstają ze znacznym udziałem komponentów wytwarzanych we Włoszech. VBTP-MR Guarani to rodzina kołowych transporterów opancerzonych w układzie 6x6, charakteryzujących się modułową budową, wysokim poziomem ochrony wnętrza oraz możliwością pokonywania przeszkód wodnych. Mogą one przewozić 2 żołnierzy załogi oraz do 9 żołnierzy desantu, Brazylijskie transportery będą ponadto wyposażone między innymi w systemy ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową, układy klimatyzacji, systemy nawigacji satelitarnej oraz elementy systemu zarządzania polem walki.
Wojska lądowe Brazylii otrzymają wozy Guarani w wariantach transportera piechoty uzbrojonego w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie, kołowego bojowego wozu piechoty z bezzałogową wieżą typu UT-30BR produkowaną przez Elbit Systems oraz w wersjach specjalistycznych. Co warte podkreślenia, Brazylia ma prawo samodzielnie rozwijać i eksportować transportery rodziny VBTP-MR Guarani. Biorąc pod uwagę szerokie wykorzystanie wozów EE-9 i EE-11 przez użytkownikiem zagranicznych, ich następca może stać się przedmiotem lukratywnych kontraktów eksportowych.
(JP)
z lotniskowca boliwijskiego
a z kim oni chca wlaczyć??
zdegusto
powiem szczerze że troche nurzące są te komentarze o tym jak to zle dla przemyslu ze cos kupimy za granicą i nasz przemysł przegra. A czy na forach motoryzacyjnych ktos sie tak użala że ludzie kupują luksusowe samochody sprowadzone zza granicy? Przecież nasz przemysł mógłby takie wyprodukować. Nowoczesnej broni w każdym sortymencie nie produkuje, a co jest ważniejsze bezpieczeństwo czy szpan ???
Anteas
Oj Zdegusto, Zdegusto. Polski przemysł samochodowy nie wyprodukuję nawet hulajnogi, bo polski przemysł motoryzacyjny nie istnieje. Nasi "kochani" politycy go zarżnęli, a co nie zarżnęli to sprzedali.
ja
Polacy są beznadziejni. Nie potrafili właściwie negocjować w sprawie ROSOMAKA, F16 i dlatego nie sprzedamy ani jednego transportera, nie dostaniemy kodów do F16 itp. Kraje inne walczą o swoje. Zatrudniamy na intratnych stanowiskach patałachy! Dlatego tak mamy jak mamy.
olo
Brazylia potrafiła wynegocjowac odpowiednie warunki kontraktu na rowijanie systemu i eksport - my niestety z Rosomakiem zupełnie polegliśmy na warunkach kontraktu.