- Wiadomości
Patrolowa Bryza z nowym napędem
Zmodernizowany w zakładach PZL Mielec samolot patrolowo–rozpoznawczy M28-Bryza 1R powrócił do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Maszyna przeszła m. in. wymianę silników oraz otrzymała nowe malowanie.

Samolot M28 Bryza 1R (An-28B1R) o numerze bocznym 1022 wrócił do macierzystej jednostki po modernizacji podobnej, do zrealizowanej wcześniej na dwóch samolotach monitoringu ekologicznego An-28E. Stare silniki TWD-10B z trójłopatowymi śmigłami AW-24AN zastąpiły nowe jednostki napędowe PZL-10S z pięciołopatowymi śmigłami Hartzell.
Maszyna otrzymała też centralny wlew paliwa oraz system nawigacyjny TACAN. Najbardziej widoczna jest jednak zmiana malowania, na standardowe obecnie dla maszyn morskich w kolorze szarym.
Samolot nr 1022 zaczynał służbę w lotnictwie Marynarki Wojennej w październiku 1994 roku, jako pierwsza tego typu maszyna seryjna i dotąd wylatał ponad 2,5 tys. godzin. Był też pierwszym zmodernizowanym An-28B1R. Podobne prace mają zostać przeprowadzone na dwóch kolejnych maszyna tego typu, które weszły do służby w 1999 roku.
Samoloty patrolowo-rozpoznawcze An-28B1R posiadają radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 oraz system transmisji danych ŁS-10. Na ich wyposażeniu znajduje się również system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwa ratownicza. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów (dowódca i drugi pilot), technik pokładowy oraz, w zależności od potrzeb, dwóch lub trzech operatorów systemów pokładowych. Na lotnisku 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach stacjonuje 7 samolotów tego typu.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]