Siły zbrojne
Paris Air Show: M-345 HET - nowy samolot szkoleniowy dla Włoch
Firma Alenia Aermacchi i Ministerstwo Obrony Włoch podpisały podczas trwającego Paris Air Show porozumienie w sprawie nowego samolotu szkoleniowego Aermacchi M-345 HET (High Efficiency Trainer).
Porozumienie podpisane przez Sekretarza Generalnego Ministerstwa Obrony Włoch gen. Claudio Debertolisa i prezesa Alenia Aermacchi Giuseppe Giordo dotyczy wspólnego opracowania wymagań dla maszyny mającej zastąpić w procesie szkolenia samoloty wykorzystywane dotychczas w późnej fazie szkolenia podstawowego. M-345 HET, co jest skrótem od High Efficiency Trainer, czyli maszyna szkolna wysokiej skuteczności. Samoloty tego typu mają stanowić ogniwo łączące, pomiędzy szkoleniem podstawowy pilotów, a zaawansowanym treningiem na maszynach typu M-346 Master.
Owocem porozumienia ma być wspólnego zespołu roboczego, który zdefiniuje precyzyjnie wymagania, jakie powinna spełniać maszyna tego typu. Jednak niezależnie od ustaleń podczas paryskiego salonu firma Alenia Aermacchi zaprezentowała maszynę oznaczoną jako M-345 HET. Zgodnie z danymi producenta koszty eksploatacji i niezawodność tego samolotu mają być znacznie lepsze od obecnie stosowanych maszyn. Zapewnią je łatwo wymienne podzespoły, oraz systemy monitorujące pracę i zużycie kluczowych elementów płatowca.
Pozwoli to wyeliminować potrzebę przeglądów generalnych, stanowiących najkosztowniejszą fazę obsługi technicznej. M-345 HET ma być płatowcem z dopuszczalnym współczynnikiem przeciążeń w zakresie +7/-3,5 g, napędzany turbowentylatorowym silnikiem odrzutowym o ciągu co najmniej 1600kg. Awionika modularna w standardzie „glass cockpit” ma zapewniać wysoką niezawodność i zgodność z maszynami wyższej klasy. W tym wypadku chodzi o używane przez Włochów samoloty M-346, do których mają się szkolić piloci M-345 HET.
Prezentowany w Paryżu egzemplarz M-345 HET posiada 3 ekrany wielofunkcyjne i wyświetlacz przezierny HUD w przedniej kabinie, oraz dwa wyświetlacze w kabinie tylnej. System sterowania ma spełniać warunki HOTAS ((Hands On Throttle-And-Stick), czyli umożliwiać obsługę urządzeń pokładowych i zmianę ustawień bez odrywania rąk od drążka i przepustnicy. Tego typu rozwiązania stają się powoli standardem w maszynach bojowych. Jak widać prace nad tą maszyna są już poważnie zaawansowane i bez problemów powinny one trafić do służby w czasie zgodnym z podpisanym porozumieniem, czyli w latach 2017-2020.