Reklama

Siły zbrojne

Ostateczny sprawdzian samolotów F-35B odbędzie się w maju

Uniwersalny okręt desantowy USS „Boxer” typu Wasp - fot. US Navy
Uniwersalny okręt desantowy USS „Boxer” typu Wasp - fot. US Navy

Najważniejsze testy operacyjne samolotów F-35B Lightning II w wersji krótkiego startu i lądowania odbędą się w dniach 18 - 30 maja br. na pokładzie uniwersalnego okrętu desantowego typu Wasp.

W testach weźmie udział aż sześć statków powietrznych: cztery z bazy lotniczej piechoty morskiej MCAS (Marine Corps Air Station) Yuma w Arizonie i dwa z MCAS Beaufort w Południowej Karolinie.

Badania są traktowane bardzo poważnie, ponieważ mogą ostatecznie ukrócić krytykę wobec programu F-35 lub dać do ręki poważne argumenty jego przeciwnikom. Dlatego planuje się sprawdzić możliwość prowadzenia intensywnych startów i lądowań na morzu, szybkość wymiany uzbrojenia i uzupełniania paliwa, system łączności samolot – okręt oraz umiejętności obsad okrętowych w obsługiwaniu tego typu statków powietrznych.

Sprawdzony zostanie również sam okręt typu Wasp, na którym trzeba było wprowadzić aż 21 zmian przygotowujących go dla lądujących i startujących pionowo F-35B. Polegały one m.in. na zastosowaniu nowego pokrycia antypoślizgowego na pokładzie lotniczym, które byłoby odporne na wysoką temperaturę oraz ciśnienie. Trzeba było również wprowadzić zmiany w systemie energetycznym okrętu, zorganizować magazyny uzbrojenia oraz wprowadzić specjalny system logistyczny.

Testy mają pozwolić na osiągnięcie zdolności operacyjnej przez samoloty F-35B jeszcze w lipcu br. Dla amerykańskiej piechoty morskiej sprawa jest o tyle ważna, że uzyska ona w ten sposób nowej generacji środek bojowy, zapewniający bezpośrednie wsparcie dla oddziałów działających na lądzie.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. nokian

    a jakie to drogie w utrzymaniu musi być że nie wspomnę o cenie samego samolotu. Potęgi światowe na to stać nas NIE a i po cholerę nam taka zabawka. Zresztą niech to w ogóle wyjdzie po za fazę testów.

  2. tadek

    a jak F35 trafi do odbiorców i po pewnym czasie zostanie zmodernizowany do wersji pionowego startu i lądowania gdzie lotniska okażą się zbędne to będzie wręcz rewelacja...

    1. Tyberios

      Tadziu a ty znowu fantazjujesz.... przecież F35B to właśnie wersja pionowego startu i lądowania. Ehhh Tadzik, Tadzik...

    2. b3rs

      Przecież F-35B już jest zdolny do takich manewrów, X-35 już był... Nikt nie będzie modernizował wersji A czy C do STOVL.

    3. bsh

      F-35B (nie mylić z A i C) to myśliwiec pionowego startu i lądowania. Okręty klasy Wasp mogą przenosić tylko takie myśliwce.

Reklama