Reklama

Siły zbrojne

Offset za transportowce C-295M zrealizowany

Fot: kpt. Maciej Nojek/3sltr.wp.mil.pl
Fot: kpt. Maciej Nojek/3sltr.wp.mil.pl

Ministerstwo Gospodarki poinformowało o zakończeniu realizacji zobowiązań wynikających z umowy offsetowej, związanej z zakupem samolotów transportowych C-295M dla Sił Powietrznych.

Zgodnie z informacją resortu gospodarki wartość umowy na dzień zakończenia wykonywania zobowiązań offsetowych określona została na ponad 385 mln dolarów. Porozumienie zawarte było w 2001 roku, w związku z pozyskaniem przez Siły Powietrzne transportowców C-295M z koncernem EADS-CASA (obecnie Airbus). Protokół stwierdzenia wykonania umowy offsetowej został zaakceptowany przez Ministerstwo Gospodarki i trafi pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów oraz Rady Ministrów.

Więcej niż trzy czwarte zobowiązań miało charakter bezpośredni i było skierowane do podmiotów przemysłu obronnego, w tym zakładów EADS PZL Warszawa-Okęcie. Offset związany z zakupem transportowców obejmuje także realizację projektów badawczych przez polskie placówki naukowe i przekazanie certyfikatu pozwalającego na stworzenie centrum serwisowego dla maszyn C-295M na Okęciu. W wykonywaniu zobowiązań kompensacyjnych brały udział również między innymi Instytut Lotnictwa czy ETC-PZL Aerospace Industries.

Siły Zbrojne RP dysponują obecnie łącznie szesnastoma maszynami C-295M, które zastąpiły na wyposażeniu polskiego lotnictwa radzieckie samoloty An-26. Dostarczone przez europejski koncern transportowce były wykorzystywane między innymi do zaopatrywania Polskich Kontyngentów Wojskowych, pełniących służbę w Iraku, Afganistanie, na Bałkanach, w Kongu czy w Czadzie. Pierwsze samoloty C-295M przekazano Siłom Powietrznym w 2003 roku.

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami dotyczącymi offsetu za realizację zobowiązań kompensacyjnych odpowiedzialne jest Ministerstwo Obrony Narodowej, a nie Ministerstwo Gospodarki. W gestii resortu gospodarki pozostają jednak umowy, zawarte przed wejściem w życie nowych regulacji.

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. marek!

    Z Casa byla taka sama historia jak obecnie z Karakanem...... Casa miala zastapic An26, Karakan Mi8. Pod tym wzgledem sie udalo. Oba wyroby pod kazdym wzgledem bija swoich poprzednikow. I tak jak poprzednikow - trudno je wcisnac - w wymagania wspolczesnego TDW....Wynegocjowane warunki offsetowe to MASAKRA !!! Teraz jak musimy przerzucic troche wojska - pozyczamy samoloty transportowe od sojusznikow, latamy komercyjnymi, lub jedziemy pociagami....To samo moze byc ze smiglowcami. Jak widac zastapienie "wprost" An26 i Mi8 oprocz potwornych wydatkow, w kwestii wzrostu potencjalu obronnosci NIC nie wnioslo.....Jestesmy w NATO i UE, mysimy kategoriami Ukl.Warszawskiego i RWPG....Czy na prawde nie ma w Polsce profesjonalnych negocjatorow, czy liczy sie tylko "moje 5 min w historii..."

    1. ghaslos

      Czy casa tak potrafi https://www.youtube.com/watch?v=0JSw7iGDpl4

  2. Wojmił

    to są właśnie "polskie offsety"... tak się offsetu nie robi.. Offset to zmuszenie oferenta do transakcji kompensacyjnej w podmiocie należącym do kupującego tak aby kupujący coś na tym zyskał (idealnie wykonanym offsetem był offset w skandynawii za zakup śmigłowców NH-90) a nie tak jak zrobiono w przypadku CASA i F-16: że my wydajemy pieniądze na ich sprzęt a oni za te pieniądze kupują po niskiej cenie zakład u nas i w niego niby ładują coś... W przypadku F-16 to było szczególnie chamskie - za F-16 kupili PZL Mielec, wsadzili stare urządzenia i oprogramowanie - ale wycenione niebotycznie drogo a zakład w Mielcu zamkną, jeśli Polska nie kupi Black Hawka (kupi więc nie zamkną tylko zarobią kolejne miliardy).

  3. ciocia henia

    A kiedy MG pochwali się wykonaniem offsetu za f-16 ? Czy był jakikolwiek offset ?

  4. kol

    A co z naszymi C-17, które są na Węgrzech. W ogóle ich używamy?!

    1. gsddsa

      1500 godzin mamy do użytku w ciągu roku, a pewnie z racji wycofywania się z wielu misji są w naszym użyciu...

    2. baca

      nie możemy ich używać bo ... okazałoby się że niepotrzebne było "domówienie" (bez żadnej kompensacji ...!!!) przez MON dodatkowych C295 ...- moim zdaniem zupełnie aktualnie nam niepotrzebnych ...

  5. obserwator

    To może Airbus się pochwali co zrobił w offsecie? Ile miejsc pracy, jaki transfer technologii, jakie nowe produkty? Gdzie jest nieodżałowany Adam vel Qba? Do boju bo Airbus pensji nie zapłaci :)

  6. ADHD

    skoro te wszystkie zakupy zagranicznego sprzętu i offset związany z nimi miały znacząco podnieść poziom technologiczny naszego przemysłu ... co miało się wymiernie przełożyć na nasz eksport uzbrojenia i ogólny wzrost PKB ... co jak słyszymy od oficjeli naszego rządu jest tak wspaniale realizowane ... to dlaczego w tym sektorze wypadamy tak dramatycznie słabo ...??? czy wynika to z inercji i braku kompetencji naszych urzędników ... ? korupcji ...? czy czego ...? -kompletny odlot - jak to powinno wyglądać ??? - nie trzeba wyważać otwartych drzwi tylko dowiedzieć się jak to robią np. Turcy wydający mających niewiele więcej kasy od nas na MON a odnotowujących w tej dziedzinie jak na nasze warunki spektakularne sukcesy ...