Reklama

Siły zbrojne

Oblot nowego śmigłowca dla niemieckich specjalsów

Koncern Airbus Helicopters dokonał oblotu śmigłowca EC645 T2, najnowszej wojskowej wersji maszyny typu EC145 T2. Niemieckie siły zbrojne zamówiły 15 tego typu wiropłatów z przeznaczeniem dla Dowództwa Sił Specjalnych (niem. - Kommando Spezialkräfte – KSK). Dostawy mają rozpocząć się przed końcem 2015 roku. 

EC145 T2 jest maszyną certyfikowaną w 2013 roku, która już trafiła między innymi do niemieckiej policji. Od starszych wariantów T2 różni się przede wszystkim zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), mocniejszymi silnikami Arriel 2E o mocy startowej 667 kW każdy, sterowanymi układem elektronicznym FADEC, nową przekładnią i w pełni cyfrowym systemem awioniki Helionix.

Wersja wojskowa EC645 T2 posiada systemy zobrazowania i oświetlenie dostosowane do wykorzystania noktowizorów nahełmowych oraz system łączności zgodny ze standardami NATO. Maszyna jest wyposażona w opancerzoną kabinę przystosowaną do przewozu 10 żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Śmigłowiec może też przenosić uzbrojenie i systemy optoelektroniczne dostosowane do wykonywanej misji. Planowane jest m. in. dostosowanie go do użycia przeciwpancernych pocisków kierowanych

Niemieckie siły zbrojne zdecydowały się na zakup śmigłowców EC645 T2 ponieważ posiadają szerokie doświadczenia z eksploatacji maszyn z rodziny EC145. Wartość kontraktu na 15 maszyn wraz z obsługą i wyposażeniem do misji specjalnych wynosi 194 mln euro. Dostawy mają zostać zrealizowane do połowy 2017 roku. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. marek

    tak przy okazji, marzy mi sie NOWY, zaprojektowany od poczatku smiglowiec, a nie kolejna wersja stworzona 20, 30, 40, 50 czy 60 lat temu......w odznaczeniach Airbusa, Augusty i niektorych "amerykanow" zaczynam sie gubic tak jak w symbolach dotyczacych procesorow, a nawet telefonow......moze jest to wazne z punktu widzenia sprzedawcy i marketingu. Z perspektywy kupujacego - moze byc przyczyna "katastrofy". Skad szef MONU ma wiedziec czym sie rozni (przykladowo) AIRBUS ECHGD 1234567NHY od AIRBUSA ECHAB 8765432DTH ??????????????????? fachowiec i entuzjasta wie, ale minister? (nie mam tu zadnego konkretnego PANA, PANI MINISTER na mysli). Kiedys Mi2 przeciwpancerny i KAZDY wiedzial, ze jest pogromca Leopardow, a Mi2 SALONKA to taksowka dla pasibrzuchow....Dzis to pewnie AW 192EX /8 jw.i d. (Augusta.W, nr kolejny projektu, wersja exlusive, dla 8 pasazerow JEZELI WYSTARTUJE i doleci)

    1. czarek

      mareczku cweleczku - nie wypisuj tu takich głupot

  2. Ganimedes

    Jakim cudem tam wejdzie dziesięciu chłopa z ekwipunkiem? Druga sprawa to przeciwpancerne pociski,które są raczej zbędne, bo chyba specjalsi zwalczać czołgów nie mają?

    1. Cambridge

      Nie zawsze pociski przeciwpancerne są wykorzystywane do atakowania broni pancernej. Vide działania w Afganistanie. W przypadku wsparcia specjalsów ważna jest precyzja wykonania uderzenia za pomocą pocisków przeciwpancernych, a to jest nie bez znaczenia....

    2. ito

      Nie widzę PPKów, tylko kasety ze standartowymi pociskami ogólnego przeznaczenia, wątpię nawet, żeby kierowanymi. Możliwość porządnego wsparcia ogniowego zawsze się przyda- a poza tym to zapewne tylko prezentacja jakiejś opcji.

    3. Adam

      Chociażby do niszczenia pojazdów i budynków z terrorystami.

  3. Pan_Polak

    Szkoda ze dla naszych wojsk specjalnych nie kupuje się podobnego sprzętu ech.

  4. Willgraf

    wszystko to to bazuje na starym Bolkov Bo-105, a podobno MI-2 to staroć:)

    1. marek

      brawo, za spostrzegawczosc !!!!! a jak Ci sie podoba Lakosta (medicopter), Puma w nowej sukience czy UH-1 w przedluzonej wersji - z 2 silnikami i 4 lopatami wirnika - obecnie znany jako Augusta z dolaczonymi rozwiazaniami z Black Hawka.(np umieszczenie silnikow, czesciowo sylwetka) a na koniec- Wez sylwetke Tigera - Usun jedna kabine, zmniejsz wymiary i mamy to czego szukam ...prawdziwy, bojowy, szybki, zwrotny smiglowiec rozpoznawczo bojowy. zapotrzebowanie na calym swiecie, a jezeli Airbus nie klamie i NA PRAWDE chcialby otworzyc firme w Polsce- a nie montaz NEOPUMY na potrzeby przetargu...ten Caracal niech startuje w konkursie na ciezki smiglowiec i powalczy z Chinoock' iem, CH53 i NH90 (ale po usunieciu usterek)

  5. Aryo

    bardzo piękne maszyny.

Reklama