Reklama

Siły zbrojne

Nowy zaopatrzeniowiec dla Marina Militare

Atlante na pochylni stoczni w Castellammare di Stabia, widoczne szczegóły konstrukcji.
Atlante na pochylni stoczni w Castellammare di Stabia, widoczne szczegóły konstrukcji.
Autor. Fincantieri

18 maja w stoczni Fincantieri w Castellammare di Stabia pod Neapolem zwodowano zaopatrzeniowca floty (Unità di supporto logistico) – Atlante (A 5336), drugą jednostkę tego typu budowaną dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare).

Kontrakt na budowę tego zaopatrzeniowca zawarto 20 grudnia 2021 r. pomiędzy konsorcjum przemysłowym RTI (Raggruppamento Temporaneo di Impresa), w skład którego wchodzą koncerny Fincantieri i Leonardo, a reprezentującą włoski rząd europejską Organizacją Współpracy i Kooperacji w Dziedzinie Uzbrojenia (OCCAR – Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement). Wartość tej umowy to ok. 410 mln EUR. Nie obejmuje ona jednak kosztów systemu walki, zawiera natomiast dziesięcioletnie wsparcie eksploatacyjne i logistyczne.

Wodowanie nowego włoskiego zaopatrzeniowca.
Wodowanie nowego włoskiego zaopatrzeniowca.
Autor. Fincantieri

Stępkę Atlante położono w Castellammare di Stabia 28 czerwcu 2023 r., natomiast przekazanie włoskiej flocie zaplanowano na rok 2025. Tym samym dołączy on do prototypowego zaopatrzeniowca Vulcano (A 5335), który zbudowano w latach 2016-2021. Umowa z konsorcjum przemysłowym, zawiera również opcję na budowę trzeciej jednostki tego typu, która powinna w najbliższym czasie zostać wykorzystana. Ponadto w planach rozwoju włoskich sił zbrojnych przewidziano pozyskanie czwartego zaopatrzeniowca. Nowe okręty zaopatrzeniowe mają zastąpić w służbie przestarzałe zbiornikowce typu Stromboli.

Reklama

Jednostki tego typu przeznaczone są przed wszystkim do zaopatrywania innych okrętów w olej opałowy, paliwo lotnicze, wodę słodką, żywność, części zamienne oraz amunicję. Realizowane jest to przy użyciu czterech uniwersalnych stanowisk burtowych przeznaczonych do przekazywania zarówno płynów jak i ładunków stałych oraz jednego rufowego służącego tylko do tankowania innych jednostek. Zaopatrzeniowce mogą przewozić 6700 m³ paliwa okrętowego, 3700 m³ paliwa lotniczego, 800 m³ wody słodkiej oraz 220 ton amunicji. Ponadto możliwe jest zaokrętowania ośmiu kontenerów mieszkalnych bądź medycznych. Łączna masa zabieranych ładunków to 15 500 t.

Włoski zbiornikowiec Vesuvio, jedna z dwóch jednostek typu Stromboli, które zostaną zastąpione przez nowie jednostki zaopatrzeniowe.
Włoski zbiornikowiec Vesuvio, jedna z dwóch jednostek typu Stromboli, które zostaną zastąpione przez nowie jednostki zaopatrzeniowe.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

Jednostki te mogą być również wykorzystywane do niesienia pomocy humanitarnej oraz wsparcia w przypadku klęsk żywiołowych. Ułatwia to fakt, że są wyposażone w zaplecze szpitalne o powierzchni 800 m² przeznaczone dla 13 pacjentów. W jego skład wchodzą: dwie sale operacyjne, pracownia radiologii, gabinet stomatologiczny, gabinet ginekologiczny, dwie izby przyjęć, pracownia diagnostyki (laboratorium), bank krwi, sala intensywnej terapii, pracownia tomografii komputerowej i gabinet leczenia oparzeń. Ponadto mogą dostarczać na ląd wodę pitną wystarczającą dla 6000 osób oraz energię elektryczną o mocy 2500 kW.

Wyporność pełna okrętów typu Vulcano wynosi 27 200 t, zaś ich kadłub ma wymiary 193×27,2×8,4 m. Dzięki spalinowo-elektrycznej siłowni w układzie CODLAD osiągają one prędkość maksymalną wynoszącą 20 w. Zasięg określono na 7000 Mm/16 w., a autonomiczność na 30 dni. Załoga stała liczy 167 ludzi, przy czym możliwe jest zaokrętowanie dodatkowego personelu. Dla samoobrony uzbrojone zostały one w dwie armaty Oto Melara kalibru 25 mm. W przyszłości możliwe jest zainstalowanie armaty Oto Melara kalibru 76 mm Strales oraz wyrzutni celów pozornych. Dzięki hangarowi oraz dużemu lądowisku na pokładzie mogą bazować dwa śmigłowce wielozadaniowe AW-101.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Monkey

    Ciekawe, kiedy my będziemy mogli pochwalić się takimi jednostkami, do tego powstałymi w polskich stoczniach? Jak również porządnymi okrętami ratowniczymi z funkcją usuwania rozlewisk ropy, oleju itp.

Reklama