Reklama
  • Wiadomości

Nowy zaopatrzeniowiec dla Marina Militare

18 maja w stoczni Fincantieri w Castellammare di Stabia pod Neapolem zwodowano zaopatrzeniowca floty (Unità di supporto logistico) – Atlante (A 5336), drugą jednostkę tego typu budowaną dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare).

Atlante na pochylni stoczni w Castellammare di Stabia, widoczne szczegóły konstrukcji.
Atlante na pochylni stoczni w Castellammare di Stabia, widoczne szczegóły konstrukcji.
Autor. Fincantieri

Kontrakt na budowę tego zaopatrzeniowca zawarto 20 grudnia 2021 r. pomiędzy konsorcjum przemysłowym RTI (Raggruppamento Temporaneo di Impresa), w skład którego wchodzą koncerny Fincantieri i Leonardo, a reprezentującą włoski rząd europejską Organizacją Współpracy i Kooperacji w Dziedzinie Uzbrojenia (OCCAR – Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement). Wartość tej umowy to ok. 410 mln EUR. Nie obejmuje ona jednak kosztów systemu walki, zawiera natomiast dziesięcioletnie wsparcie eksploatacyjne i logistyczne.

Wodowanie nowego włoskiego zaopatrzeniowca.
Wodowanie nowego włoskiego zaopatrzeniowca.
Autor. Fincantieri

Stępkę Atlante położono w Castellammare di Stabia 28 czerwcu 2023 r., natomiast przekazanie włoskiej flocie zaplanowano na rok 2025. Tym samym dołączy on do prototypowego zaopatrzeniowca Vulcano (A 5335), który zbudowano w latach 2016-2021. Umowa z konsorcjum przemysłowym, zawiera również opcję na budowę trzeciej jednostki tego typu, która powinna w najbliższym czasie zostać wykorzystana. Ponadto w planach rozwoju włoskich sił zbrojnych przewidziano pozyskanie czwartego zaopatrzeniowca. Nowe okręty zaopatrzeniowe mają zastąpić w służbie przestarzałe zbiornikowce typu Stromboli.

Reklama

Jednostki tego typu przeznaczone są przed wszystkim do zaopatrywania innych okrętów w olej opałowy, paliwo lotnicze, wodę słodką, żywność, części zamienne oraz amunicję. Realizowane jest to przy użyciu czterech uniwersalnych stanowisk burtowych przeznaczonych do przekazywania zarówno płynów jak i ładunków stałych oraz jednego rufowego służącego tylko do tankowania innych jednostek. Zaopatrzeniowce mogą przewozić 6700 m³ paliwa okrętowego, 3700 m³ paliwa lotniczego, 800 m³ wody słodkiej oraz 220 ton amunicji. Ponadto możliwe jest zaokrętowania ośmiu kontenerów mieszkalnych bądź medycznych. Łączna masa zabieranych ładunków to 15 500 t.

Włoski zbiornikowiec Vesuvio, jedna z dwóch jednostek typu Stromboli, które zostaną zastąpione przez nowie jednostki zaopatrzeniowe.
Włoski zbiornikowiec Vesuvio, jedna z dwóch jednostek typu Stromboli, które zostaną zastąpione przez nowie jednostki zaopatrzeniowe.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

Jednostki te mogą być również wykorzystywane do niesienia pomocy humanitarnej oraz wsparcia w przypadku klęsk żywiołowych. Ułatwia to fakt, że są wyposażone w zaplecze szpitalne o powierzchni 800 m² przeznaczone dla 13 pacjentów. W jego skład wchodzą: dwie sale operacyjne, pracownia radiologii, gabinet stomatologiczny, gabinet ginekologiczny, dwie izby przyjęć, pracownia diagnostyki (laboratorium), bank krwi, sala intensywnej terapii, pracownia tomografii komputerowej i gabinet leczenia oparzeń. Ponadto mogą dostarczać na ląd wodę pitną wystarczającą dla 6000 osób oraz energię elektryczną o mocy 2500 kW.

Wyporność pełna okrętów typu Vulcano wynosi 27 200 t, zaś ich kadłub ma wymiary 193×27,2×8,4 m. Dzięki spalinowo-elektrycznej siłowni w układzie CODLAD osiągają one prędkość maksymalną wynoszącą 20 w. Zasięg określono na 7000 Mm/16 w., a autonomiczność na 30 dni. Załoga stała liczy 167 ludzi, przy czym możliwe jest zaokrętowanie dodatkowego personelu. Dla samoobrony uzbrojone zostały one w dwie armaty Oto Melara kalibru 25 mm. W przyszłości możliwe jest zainstalowanie armaty Oto Melara kalibru 76 mm Strales oraz wyrzutni celów pozornych. Dzięki hangarowi oraz dużemu lądowisku na pokładzie mogą bazować dwa śmigłowce wielozadaniowe AW-101.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama