Siły zbrojne
Nowy chiński most szturmowy na podwoziu czołgu
Pojawiły się zdjęcia i filmy nowego chińskiego mostu szturmowego na podwoziu czołgowym dla wojsk pancernych i zmechanizowanych.
Most szturmowy, najprawdopodobniej oznaczony GQL-410, jest wzorowany na rozwiązaniach niemieckich takich jak Biber i Leguan. Przed rozłożeniem przęsło jest rozsuwane. Takie rozwiązanie ma zalety i wady. Do zalet zaliczyć można skrytość działania, bowiem most jest rozkładany w pozycji horyzontalnej, nisko nad gruntem. Do wad należą: bardziej skomplikowana konstrukcja, wyższa cena oraz nieco dłuższy czas rozkładania w stosunku do tzw. mostów nożycowych.
Co ciekawe, nowy most osadzono na kadłubie czołgu podstawowego ZTZ-96, wcześniej znanego jako ZTZ-88C. Wozy ZTZ-96 i ZTZ-96A są obecnie podstawowymi typami czołgów podstawowych w Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Wyprodukowano około 2,5 tys. egzemplarzy wszystkich wariantów. Nie są to najnowocześniejsze wozy na uzbrojeniu ChAL-W. Pod względem technicznym ustępują pojazdom z rodziny ZTZ-99, ale tych jest w służbie zdecydowanie mniej.
First images of the 🇨🇳PLAGF new deployable crossing bridge system now operational in the Plateau (Xinjiang Military Region) over the Type 88C chassis.
— Jesus Roman (@jesusfroman) May 28, 2024
It's 24m long, with maximum load-bearing capacity of 55t & can overcome anti-tank trenches or smaller rivers
Via wb/央视军事 pic.twitter.com/HqD0ag8sU2
Warto zwrócić uwagę, że ChAL-W nieczęsto chwali się specjalistycznymi pojazdami wsparcia. Dostępnych jest niewiele fotografii. Z dostępnych źródeł wynika, że większość wozów tego typu na podwoziu czołgowym bazuje albo na pojazdach rodziny ZTZ-96 albo na jeszcze starszych maszynach. Według obecnego stanu wiedzy jak dotąd nie powstały konstrukcje wywodzące się z nowocześniejszych nośników takich jak ZTZ-99 lub ZTZ-99A. Niemniej należy uczciwie zaznaczyć, że takie pojazdy mogą istnieć, lecz ich istnienie nie zostało potwierdzone.