Siły zbrojne
Legwany zamiast Bobrów. Nowe mosty dla nowych Leopardów
Bundeswehra zamierza zastąpić wszystkie posiadane mosty samobieżne typu Biber (niem. Bóbr) nowymi systemami Leguan (niem. Legwan), pozwalającymi na skuteczny przerzut nawet najcięższych odmian czołgów Leopard 2.
Komisja do spraw budżetu Bundestagu zgodziła się na podpisanie umowy dostaw mostów samobieżnych Leguan na podwoziu Leoparda 2 dla federalnych sił zbrojnych. Za 24 mosty wraz z pakietem urządzeń szkolnych, systemów IT i części zamiennych Niemcy zapłacą maksymalnie 330 mln euro. Wykonawcą będzie koncern KMW.
Leguan składa się z dwóch przęseł, dzięki czemu można za jego pomocą przygotować dwa mosty o długości 14 m, bądź jeden o długości 26 m. Przygotowanie mostu zajmuje – według informacji producenta – nie więcej niż pięć minut. Przez most w obecnej wersji mogą przeprawiać się pojazdy w klasie obciążeniowej MLC 80, czyli o masie ponad 70 ton, co w praktyce oznacza zdolność do przerzutu nawet najcięższych czołgów III generacji, jak Leopardy 2A7 z dodatkowym pakietem opancerzenia. W wyjątkowych przypadkach Legwany pozwalają na przerzut jeszcze cięższych pojazdów.
Nowo zakupione mosty, wraz z siedmioma pozyskanymi już wcześniej w celu przygotowania do działań sił natychmiastowego reagowania NATO (tzw. szpicy – VJTF) pozwolą w pełni zastąpić eksploatowane wciąż w Bundeswehrze systemy Biber na podwoziu Leoparda 1. „Bobry” są zdolne do przenoszenia pojazdów o masie do 55 ton, czyli w klasie obciążeniowej MLC 60.
Mosty te nie są więc w stanie w pełni wspierać czołgów Leopard 2A5, nie mówiąc już o cięższych Leopard 2A6M i 2A7V. Brak odpowiednich mostów to jedna z większych luk w wyposażeniu Bundeswehry, zidentyfikowanych po wybuchu wojny na Ukrainie. Zatwierdzony właśnie przez Bundestag kontrakt pozwoli zlikwidować ją do końca dekady. Mosty typu Leguan są obecnie używane w kilkunastu krajach, na różnych podwoziach (oprócz Leoparda 2 na eksport integrowano go także z podwoziami Leopard 1, M1 Abrams, oraz T-72/PT-91 – w Malezji).
Wojsko Polskie ma natomiast obecnie na wyposażeniu niewielką liczbę mostów Biber, pozyskanych z pierwszą partią Leopardów 2A4. Po wprowadzeniu do służby wozów Leopard 2A5 i 2PL, przestały one jednak być wystarczające do wsparcia najcięższych polskich czołgów. Dlatego powinny one zostać uzupełnione przez krajowe mosty rodziny Daglezja. Mosty na podwoziu samochodowym MS-20 są w służbie (w ok. 12 egzemplarzach), natomiast systemy na podwoziu gąsienicowym MG-20 są na etapie opracowania partii próbnej. Prace realizuje konsorcjum PGZ, OBRUM i ZM Bumar-Łabędy.
Eytu
A kiedy nowe mosty pontonowe ? Jeden most 300 metrów ( pojedyncze wąskie przęsło) na 30 lat powinno być w stałej strategii wymiany tego sprzętu. Chyba, że Wstęga wytrzyma kolejne 50 lat.
Rhotax
U mnie w Modlinie leży Wstęga oczywiście po wschodniej stronie Wisły -- żeby Rosjanie mieli się czym przeprawić jakby mosty ktoś wysadził (nie musza swoich wozić - wystarczy agentura ). Pomalowane ładnie się pontony prezentują . (tylko co za kretan je po tej zamiast po zachodniej stronie trzyma dla wojsk NATO --jakby FR poburzyła by zatrzymać odsiecz z Niemiec ? )
Szlafmyca
Kolejny przetarg kolejna ściema Kasa na F 35 juz poszla TERAZ zbierają na 1200+
Marek1
No bez przesady proszę - myślenie, że kogoś na szczytach w MON zaprzątają jakieś tam "nieistotne" kwestie dot. zdolności przeprawowych MBT klasy 2/a5+ jest tak mało prawdopodobne, że aż nierealne.
Inspektor Łysiak
INSPEKTORAT UZBROJENIA ci PŁACI?
Oooooo co chodzi
Obrońca fachowców z mon Obiecali awans na pułkownika w 6 miesięcy?
Zachariasz
Obrum podeslalo kosztorys Niespodzianka 82mln pln Ile kosztuje ZŁOM z niemiecki Hahahaha
Huciany
OBRUM FACHURY Jeszcze trupy kadłuba kraba straszą na HALI Tak je spawali
Bumarowiec
Obrum o tym wie?
Bumarowiec to powinien milczeć, gdyby byl uczciwy - bo gdyby nie Bumar, to wojsko polskie od dawna miałoby np. już parę setek Andersów. Poza tym jak wszyscy
Bumarek Marek
Nasze zwiazki zawodowe sa SILNE CHCESZ INNYCH,?
ito
"Parę setek Andersów" to WP mogłoby mieć gdyby rząd polski był zainteresowany. Nie był- to nie ma, rola w tym Bumaru zerowa.
koszałek opałek
a u nas tradycyjnie. puste beczki po ropie i deski z budowy. i most będzie, że aż... a poważniej... władza podobno nie kupi nowych mostów dla armii, bo przewiduje wyschniecie wszystkich rzek w polsce. a poważniej... to prezydent i premier obiecali po wygranych wyborach dużo mostów. a poważniej... to jak kiedyś kupią, to i tak całość trafi do jednostek specjalsów z wot. a już całkiem poważnie, to... pozdrawiam.
Bumarowiec
Obrum JUŻ się cieszy BĘDĄ mieli projekt
Olo
Może wreszcie będzie w wojsku coś, czego od lat nie u m i e zrobić Bumar?
sprytny
Proponuję kupić takie dwa. W sam raz będą na defilady.
y
Nie jesteś taki "sprytny" ani dowcipny jak ci się wydaje. Przeczytaj ostatni akapit raz jeszcze. I to ze zrozumieniem.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
dokładnie
gato
Postarałem się przeczytać ze zrozumieniem ostatni akapit i jak najbardziej widzę tu ironię. Ostatni akapit mówi tylko, że nasze braki p o w i n n y uzupełnić krajowe mosty Daglezja, które w wersji gąsienicowej są dopiero na etapie prób, a te przecież (znając "kompetencje" naszego MON-u) mogą trwać jeszcze dziesięciolecia. Dlatego proponowane przez Sprytnego zakupienie 2 Leguanów na defilady ma sens, bo władza będzie miała się czym pochwalić, tym bardziej, że można je osadzić na podwoziu T-72/PT-91. A więc za jednym zamachem dwa sukcesy: nowoczesny sprzęt i modernizacja starego. A ponieważ wydatek to nieduży, to można by zrobić to szybko jeszcze przed drugą turą wyborów prezydenckich.
Janusz
Nasze lepsze. Podnoszą się na 20m w górę aby wszyscy widzieli gdzie jest przeprawa
Saper z Kazunia
62 mln pln za jeden most Mamy zwycięzców przetargu Niezawodny niemiecki i TANI