Siły zbrojne
Nowe samoloty w rosyjskiej Flocie Bałtyckiej
Przed końcem bieżącego roku na wyposażenie Floty Bałtyckiej trafi nowy typ samolotu lekki transportowiec AN-140-100. Rosyjska marynarka wojenna zamówiła w sumie 8 samolotów tego typu- po dwie dla każdej z czterech flot.
Produkujące samoloty An-140 na ukraińskiej licencji zakłady Aviacor w Samarze nadal nie opracowały wersji An-140T z tylną rampą transportową. Dlatego marynarka wykorzystywać będzie samoloty nie różniące się zewnętrznie od maszyn cywilnych. Będą one wyposażone jedynie w standardowe boczne drzwi. Ich wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne zostanie natomiast uzupełnione tak by umożliwić realizację zadań bojowych i patrolowych nad akwenami morskimi.
AN-140-100 mają zastąpić wykorzystywane od ponad 30 lat samoloty transportowe An-24 i An-26. Jednak producent, spółka Aviacor boryka się z problemami wynikającymi z minimalnej wielkości zamówień państwowych. Pomimo tego, że ministerstwo obrony Rosji ocenia zapotrzebowanie na lekkie samoloty transportowe na co najmniej 62 maszyny zamówienia opiewają na kilka-kilkanaście sztuk rocznie. Stąd opóźnienia w dostawach. Pierwszy samolot dla marynarki wojennej miał być gotowy ponad rok temu, a został dostarczony w kwietniu 2013 roku.
Dlatego grupa oficerów lotnictwa Floty Bałtyckiej przeprowadziła inspekcję zakładów w Samarze, aby dokonać akceptacji maszyny i ustalić termin jej gotowości do działania.
AN-140 to turbośmigłowa maszyna krótkiego startu i lądowania, zdolna przewozić 6 ton ładunku na dystans ponad 3 tys. km. Może być wykorzystywany do zadań transportowych, patrolowych i zrzutów spadochronowych. Wersja AN-140-100 posiada zwiększoną powierzchnię nośną.