Siły zbrojne
Nowe Growlery dla US Navy. Jedyny dedykowany samolot do walki radioelektronicznej
Zwiększenie zakupów samolotów walki radioelektronicznej E/A-18G Growler i tym samym utrzymanie ich produkcji po 2016 roku zyskuje coraz więcej zwolenników, choć problemem pozostaje znalezienie środków finansowych.
Działania Boeinga na rzecz przedłużenia produkcji samolotów E/A-18G Growler zyskują rosnące poparcie, także wśród amerykańskich parlamentarzystów. Zakup 22 maszyn typu E/A-18G znajduje się na budżetowej „liście życzeń” US Navy na FY2015, między innymi ze względu na ich unikatowe możliwości bojowe.
Według obecnych planów, w ciągu roku fiskalnego 2014 ma zostać sfinansowany ostatni zakup 21 samolotów walki radioelektronicznej E/A-18G Growler. Może to wymusić zamknięcie linii produkcyjnej maszyn typu Super Hornet i Growler w 2016 roku, o ile Boeing nie uzyska dodatkowych zamówień. Podczas prac nad projektem budżetu Departamentu Obrony na FY2015 komisja do spraw sił zbrojnych amerykańskiej Izby Reprezentantów zaproponowała sfinansowanie pozyskania kolejnych pięciu Growlerów. Ich liczba zapewne byłaby większa, gdyby nie regulacje Budget Control Act ograniczające wysokość wydatków Departamentu Obrony.
E/A-18G Growler to jedyny dedykowany samolot walki radioelektronicznej, znajdujący się obecnie na wyposażeniu sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Może on zakłócać stacje radiolokacyjne pracujące w wielu pasmach, w pełnym zakresie kątów. Co istotne, możliwości jego systemów walki radioelektronicznej przewyższają w pewnych aspektach sprzęt wykorzystywany na maszynach nowej generacji typu F-35, przez co może on stanowić dla nich istotne wsparcie. Szacuje się, że US Navy będzie dążyć do zakupu od 50 do 100 samolotów E/A-18G Growler, aby móc skutecznie wspierać działania zarówno własnego własnego lotnictwa, jak i USAF.
(JP)
Flanker
No proszę - a jeden "mendrek" na tym forum bredził, że USA już nie będzie w nie inwestować. Należy też dodać, że F-18G przewyższa pod względem zakłócania F-35 WE WSZYSTKICH WZGLĘDACH! Samoloty do zakłóceń "stand off" czyli z dala jak F-18G, do osłony INNYCH maszyn to ZUPEŁNIE INNA KLASA (i nie da się tego jak bredził inny "mendrek" zastąpić podwieszeniami!!!) niż maszyny zdolne ZALEDWIE do osłony WŁASNEJ. ŻADEN stealth nie będzie nigdy samolotem do zakłóceń stand off bo to sprzeczne ze stealth i nieekonomiczne. F-35 ma bardzo ograniczone możliwości walki elektronicznej - ograniczają się do zakłóceń w paśmie X i tylko w kątach pracy radaru F-35, czyli tam maszyna nawet nie jest zdolna do samoobrony. Dlatego ostatnio są głosy w Anglii i innych krajach, że trzeba kupić F-18G do osłony "niewidzialnych" F-35.
Grom
nie mendrkuj tyle tylko czytaj ze zrozumieniem. jeszcze niewiadomo czy beda dalej kupowac bo narazie US NAVY ma te dodatkowe Growlery na liscie życzen wiec nie jest pewne ze USA beda dalej w nie inwestowac . Po drugie F-35 to nie maszyna wyspecjalizowana do walki elektronicznej tylko samolot o utrudnionej wykrywalnosci do uderzen na systemy przeciwlotnicze wroga wiec po co to porównanie? F-18 ma za soba lata rozwoju a F-35 dopiero sie rodzi co prawda w bólach ale oceniac go obiektywnie bedziemy za 5-10 lat
skiud
Eskadra takich za nasze Su22... Pomarzyć dobra sprawa hehe:)
Adam
Jeden EA-18G Growler kosztuje 200 mln $. Czyli tyle co trzy F/A-18 E/F Super Hornet.
FD
Warto dodać że US Navy znacznie ograniczyła zamówienia F-35B z 64 do 36 sztuk.