Siły zbrojne
Nowa Zelandia wdraża australijskie wozy opancerzone
Nowozelandzka armia poinformowała o wystąpieniu opóźnienia we wdrożeniu do jej struktur opancerzonych pojazdów minoodpornych Bushmaster. Według obecnych zapowiedzi ma to nastąpić w najbliższym czasie, mimo planowanego wykonania tego do końca 2023 roku.
Nowa Zelandia łącznie planuje pozyskać dla swojej armii 43 egzemplarze australijskiej produkcji MRAP-ów w postaci Bushmastera. Obecnie posiada ona 18 sztuk, które dostarczono w maju zeszłego roku. Pierwotnie miały one zostać już wdrożone w struktury 1. Brygady Wojsk Lądowych do końca 2023 roku, jednak założenia te nie zostały spełnione. Ma to nastąpić w najbliższym czasie, chociaż najpewniej to już oznacza znaczące opóźnienie w ramach całego programu. Zamawiane Bushmastery mają pozwolić na zastąpienie opancerzonych wariantów wozów Pinzgauer, zapewniając wyższy poziom ochrony przewożonym żołnierzom. Zwiększa się także interoperacyjność jednostek nowozelandzkich np. z australijskimi, które również korzystają podczas wykonywania swoich misji z Bushmasterów.
Bushmaster to pojazd minoodporny (MRAP) produkowany przez firmę Thales Australia. Jego historia sięga 1993 roku, gdy Siły Zbrojne Związku Australijskiego (Australian Defence Forces - ADF) zainicjowały projekt Bushranger, w ramach którego chciano pozyskać między innymi nowe pojazdy opancerzone, służące do transportu piechoty zmotoryzowanej – IMV (Infantry Mobility Vehicle). Docelowo miały one zastąpić, używane do tej pory w tym celu, terenowe ciężarówki Unimog. W wymaganiach dla IMV zakładano, że będzie to pojazd zdolny do przewiezienia 9 żołnierzy wraz z ich ekwipunkiem, żywnością oraz 270 litrami wody. Jego zasięg powinien wynieść od 600 do 1000 km, a możliwości pokonywania terenu nie powinny być gorsze niż Unimogów. Od początku realizacji projektu zakładano, że nowy pojazd transportowy piechoty będzie opancerzony, zapewniając ochronę przed pociskami kalibru 7,62 mm i 5,56 mm, pożądana była także jego odporność na eksplozje min. Prace nad prototypem Busmastera rozpoczęły się w styczniu 1997 roku, a pierwszy jego prototyp został zbudowany we wrześniu tego roku. Konstrukcję wozu opracowano w firmie Perry Engineering we współpracy z Timoney Technology Ltd. W późniejszym okresie projekt został przejęty przez głównego kooperanta przemysłowego ADF – firmę Australian Defence Industries Ltd. (ADI) – obecnie Thales Australia. Testy zgłoszonych prototypów rozpoczęły się w połowie 1998 roku, a w ich wyniku, 10 marca 1999 roku, wybrano Bushmastera, w którym połączono wiele ciekawych rozwiązań, tworzących w sumie konstrukcję spełniającą oczekiwania ADF. Kluczem do sukcesu stały się trzy – idealnie wręcz dobrane – elementy: kadłub, zawieszenie oraz układ napędowy.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi ponad 15 ton. wóz wyposażony jest w silnik Caterpillar 3126E o poj. 7,2 litra, osiągający moc 226 kW/ 300 KM, współpracujący z automatyczną przekładnią ZF 6HP502 o 6 przełożeniach. Bushmaster przewozi dziewięciu żołnierzy (plus kierowca) z maksymalną prędkością 100 km/h, a jego zasięg wynosi 800 km. Podstawowe opancerzenie kadłuba wykonane jest na poziomie I wg STANAG 4569, ale może zostać ono zwiększone poprzez montaż dodatkowych osłon do poziomu III. Ochrona przed odłamkami oraz przeciwminowa na poziomie V wg STANG 4569, a w przypadku min, czy improwizowanych ładunków przekracza ona poziom III a/b (ekwiwalent 8 kg TNT). Są to bardzo dobrze oceniane pojazdy, sprawdzone m.in. podczas wojny w Afganistanie. Ich uzbrojenie może stanowić szeroka gama systemów lufowych jak karabiny czy armaty automatyczne, czy granatniki automatyczne. Mogą one zostać umieszczone na obrotnicy/ZSMU lub systemie wieżowym. Obecnie znajdują się na stanie sił zbrojnych takich krajów jak . Australia, Indonezja, Ukraina, Japonia, Wielka Brytania czy Holandia.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie