Reklama

Siły zbrojne

Niemiecki samolot Tornado IDS rozbił się w górach

Rozbił się samolot szturmowy Tornado należący do Luftwaffengeschwader 33 - fot. Adrian Pingstone/wiki
Rozbił się samolot szturmowy Tornado należący do Luftwaffengeschwader 33 - fot. Adrian Pingstone/wiki

Należący do Luftwaffe samolot szturmowy o zmiennej geometrii skrzydeł typu Panavia Tornado IDS rozbił się podczas nocnego lotu w niemieckich górach Eifel. Obaj piloci zdążyli się katapultować. 

Katastrofa miała miejsce 16 stycznia około godziny 21:30 w odległości pięciu kilometrów od bazy lotniczej Büchel. Maszyna odbywała standardowy lot szkolny i nie przenosiła na pokładzie uzbrojenia. Obaj piloci zdołali opuścić maszynę i znajdują się w szpitalu. Jeden z nich został lekko ranny. 

Samolot Panavia Tornado który uległ katastrofie należał do 33 Eskadry Lotnictwa Taktycznego stacjonującej w bazie lotniczej Büchel. W obecnej chwili nie są znane przyczyny wypadku, jednak trwa dochodzenie. Przedstawiciele Luftwaffe podają że odnaleziono rejestrator (czarną skrzynkę) rozbitej maszyny.

Samoloty Panavia Tornado stanowią obecnie podstawowy typ maszyn myśliwsko- bombowych niemieckiego lotnictwa. Są eksploatowane od lat osiemdziesiątych i Luftwaffe planuje redukcję ich liczby a w perspektywie całkowite zastąpienie myśliwcami Eurofighter Typhoon. Służba Tornado przedłuża się jednak ze względu na opóźnienia w osiągnięciu przez Eurofightery pełnej zdolności do atakowania celów naziemnych za pomocą broni kierowanej. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. adara

    Licencja na kluczowe elementy z Tornado mogłaby pozwolić lotniczym zakładom wojskowym z Bydgoszczy i Warszawy po stosownym dofinasowaniu projektu naukowego na skonstruowanie dobrej i nowoczesnej maszyny szturmowej na bliskim i średnim dystansie, bowiem współczesne maszyny wielozadaniowe są zbyt drogie i jeśli coś jest do wszystkiego to zawsze wszystko jest gorsze w jakości niż specjalista w danej dziedzinie (są znane trudności z takim wszechstronnym wyszkoleniem pilotów i z reguły ich umiejętności są ograniczone przez brak specjalizacji). Rynek sprzedaży takich maszyn (zapotrzebowanie w IIIRP na takie maszyny podnoszące poziom siły odpowiedzi przy ataku konwencjonalnym oraz operacjach niesymetrycznych to minimum około 3-4eskadry) byłby spory w Ameryce południowej, Azji oraz Afryce, Amerykanie mają swoje maszyny Rosjanie także a Europa mylnie odchodzi od takiego modelu maszyny. Jedynie ataki na duży dystans powinny wykonywać maszyny wielozadaniowe z wykorzystaniem znanych i efektywnych pocisków samosterujących o zasięgu kilkuset km.

    1. Maciek

      adara nie wiem jakie tabletki dzisiaj brałeś, ale następnym razem weź połowę....

    2. aREK

      Nieoficjalnie bomby atomowe B-61 zostały przeniesione do USAF Ramstein Air Base

  2. NATOwnik

    JaBo Buechel to strategiczna baza NATO a Tornado IDS z tej bazy sa nośnikami bomby atomowej B-61, która jest skladowana na terenie tej bazy Luftwaffe! Redukcja samolotow Tornado i ich wycofanie z użytkowania nie dotyczy wlasnie tej bazy i tych maszyn + maszyny RECCE! Nie ma to nic wspólnego ze zdolnoscia atakowania celów naziemnych przez EF 2000 Typfoon - patrz artykul obok tego o uzyskaniu wlasnie takiej zdolności! Odpowiedz jest na początku mojego postu: Tornado przystosowane sa do przenoszenia i zrzucania bomby atomowej B-61 a EF 2000 Typhoon nie! Dlatego ca. 80 Tornado zostanie w sluzbie do 2025 roku a potem... się zobaczy!

Reklama