Siły zbrojne

MSPO 2019: Chinook i Apache. Tandem Boeinga

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Podczas tegorocznego salonu MSPO po raz pierwszy można było zobaczyć ciężki śmigłowiec CH-47F Chinook, który pojawił się wraz z dobrze w Kielcach znanym AH-64E Apache, oferowanym Polsce przez koncern Boeing w programie Kruk. 

Ze względu na trudne warunki pogodowe w pierwszych dniach MSPO 2019, czyli niską podstawę chmur i deszcze, śmigłowce US Army przybyły ze znacznym opóźnieniem. Zarówno Apache jak i Chinook leciały z Niemiec i pojawiły się w Kielcach dopiero we wtorek późnym popołudniem, dając jednak w zamian popis w locie.

[GALERIA_20005]

Zmodernizowany, ucyfrowiony CH-47F Chinook, widziany w powietrzu robi duże wrażenie. Kadłub długości ponad 15 metrów na obu końcach wieńczą potężne przekładnie dwóch 18 metrowych wirników napędzanych silnikami o łącznej mocy 9600 koni mechanicznych. Maszyna jest w stanie unieść ładunek o masie ponad 11 ton i przetransportować na dystans ponad 1000 km.

Warte uwagi są nie tylko wymiary i możliwości transportowe, ale również nowoczesna awionika, która obejmuje systemy bezpieczeństwa, nawigacji i autopilota, oraz komputer misji. W kabinie dane zobrazowane są na wielofunkcyjnych wyświetlaczach, co pozwala dostosować zobrazowanie do bieżących potrzeb.

CH-47F Chinook podczas lądowania w Kielcach. Fot. J.Sabak
CH-47F Chinook podczas lądowania w Kielcach. Fot. J.Sabak

Jak podkreśla Terry "T.J." Jamison, senior manager, Boeing Vertical Lift International Sales, Boeing Defense, Space & Security i emerytowany pilot Chinooka, cyfrowa awionika pozwala na realizację zadań, które nie były możliwe w przypadku „analogowych” śmigłowców.

Terry "T.J." Jamison zwraca również uwagę na to, jak współdziałać mogą śmigłowce Chinook z maszynami uderzeniowymi Apache, zapewniając możliwość uzupełnienia paliwa i amunicji w oddaleniu od bazy. CH-47F posiada na pokładzie instalację niezbędną do tankowania i może przenosić w ładowni zbiorniki z paliwem.

image
Fot. J.Sabak

AH-64E Apache jest oferowany Polsce w programie śmigłowców uderzeniowych Kruk. Jest to ciężka maszyna bojowa, uzbrojona w szeroką gamę pocisków kierowanych i niekierowanych oraz działko pokładowe 30 mm. Model AH-64E to na tyle zawansowana modernizacja sprawdzonego AH-64D, iż uznano go za odrębny model.

Na wyposażenie śmigłowców trafiły nowe kompozytowe łopaty wirnika, a także nowe przekładnie i głowice pozwalające m.in. na zwiększenie prędkości. Zmodernizowano również elektronikę i oprogramowanie. Apache w wersji „Echo” otrzymał też radar Longbow typu AESA oraz zmodyfikowany układ optoelektroniczny M-TADS/PNVS (ang. Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), charakteryzujący się wyższą rozdzielczością.

Komentarze