Reklama

Siły zbrojne

Mroczek: 21 kwietnia „planujemy wskazać oferenta” na śmigłowce wielozadaniowe

Fot. kmdr ppor. Czesław Cichy, Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Fot. kmdr ppor. Czesław Cichy, Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek poinformował w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej: „21 kwietnia planujemy wskazać oferenta, który przechodzi do dalszego postępowania” w procedurze pozyskania śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego.

Mamy już ocenę ofert offsetowych, dokonaną przez ministra gospodarki. (…) 21 kwietnia planujemy wskazać oferenta, który przechodzi do dalszego postępowania

Minister Czesław Mroczek dla Polskiej Agencji Prasowej

Minister Mroczek podkreślił w wypowiedzi dla PAP, iż resort obrony dysponuje oceną ofert offsetowych, jaka miała zostać przeprowadzona przez Ministerstwo Gospodarki. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez wiceministra Arkadiusza Bąka na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Wojska Polskiego i Parlamentarnego Zespołu ds. Polskiego Przemysłu Obronnego wszystkie trzy propozycje uznano za spełniające wymogi.

Siły Zbrojne zamierzają pozyskać do 2022 roku 70 śmigłowców wielozadaniowych, które zgodnie z założeniami resortu obrony mają między innymi zastąpić wiropłaty typu Mi-8, Mi-14 i Mi-17 produkcji radzieckiej/rosyjskiej. Przewiduje się, iż 48 maszyn będzie zakupionych w wersji wielozadaniowo-transportowej, 16 – bojowego poszukiwania i ratownictwa CSAR (m.in. dla Wojsk Specjalnych), a sześć – w wariancie zwalczania okrętów podwodnych.

W postępowaniu biorą udział konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. oferujące maszyny Black Hawk i Sea Hawk, spółka PZL Świdnik, proponująca wiropłaty AW-149, oraz konsorcjum „EC-725 Caracal-Polska” w składzie: Airbus Helicopters SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A.

Reklama

Komentarze (38)

  1. Zawiedziony

    Francuziki wygraly, płakać się chce!

  2. Janusz Janukowicz

    Trudno ocenić jakie śmigłowce nie mając żadnych parametrów i możliwości danego typu a szczególnie interesuje mnie śmigłowiec do zadań morskich tj. ZOP bo wykonywałem te zadania przez ponad dwadzieścia lat bo ważne czy śmigłowiec ma być bazowy czy mogący wykonywać zadania także z pokładu

    1. Qba

      Bazowania lądowego z możliwością lądowania na polskich okrętach. Nie mylić z pokładowym bazującym na okrętach, jak Seahawk.

    2. O,ba

      Caracal to latający autokar. Może lądować na statku tylko na chwilę. Nocować na nim nie będzie.

  3. Kilroy

    Qba Caracal nie spełnia wymagań bo nie ma panoramicznego kokpitu, a Pzl-Świdnik dostarczyło jeden z 2 protoypów wraz z elementami do wersji Zop jako jedyny z 3 tak samo mielec dostarczył jedną sztuke s-70i o caracalu nic nwm, czego jesteś za konstrukcją która powstała w latach 60-70 jako cugar puma, które się co chwile rozwala w rumunii fabryka w łodzi powstanie i będzie tylko centrum serwisowym. Koszt lotu caracala to 4 tys. €/h koszt lotu f-16 to 4 tys.$/h jest to opcja najdroższa i najgorsza dla naszej armii. Potrzebujemy busa aw i bh, a nie autobusa ec, poczekaj chwile i będzie przetarg na ciężkie śmigłowce transportowe

    1. Qba

      Potrzebujemy autobusu w rodzaju EC725. Poza tym ma największy oostatnio i transfer technologii.

    2. O,ba

      Nie chcemy dużej krowy, ani autobusu

  4. Wojmił

    68 wpisów na forum (do tej pory) jak od dawna już wiadomo, że wygra Black Hawk... doprawdy - tracicie czas... dajecie się zmylić tym pseudoprzetargiem.. nawet przetarg o konkurencja w postaci AW i Cara coś tam nie zmieni tego, że amerykanie w republice bananowej zrobią co zechcą...

    1. pilot

      Jest i drugi kolega Mroczka.Wojmil juz sie balem ze nie zabierzesz glosu i zostanie tylko jeden wszechwiedzacy Qba

    2. Qba

      I tu się mylisz.

    3. O,ba

      AW 149 jest ok

  5. rTek

    Chłopcy od Airbusa bardzo się tu starają na forum, chyba premia będzie. Tylko jakoś przez gardło im nie przechodzi nic o kosztach eksploatacji tej maszyny. W Dzienniku Zbrojnym rok temu ukazał się artykuł z kalkulacją na ten temat. I okazuje się, że godzina lotu EC275 kosztuje tyle, co 4 godziny lotu BH albo AW149. Nie sztuką jest kupić, sztuką utrzymać. Zresztą już raz EC naobiecywał gruszek na wierzbie przy okazji zakupu śmigłowców dla LPR, jak się skończyło to wszyscy wiedzą. Nawet centrum serwisowego nie ma w Polsce.

    1. Qba

      Koszty eksploatacji będą niskie dzięki produkcji i serwisowi w Polsce.

    2. O,ba

      Caracal cholernie drogi w utrzymaniu. Nie ma przyszłości

    3. O,ba

      Koszty eksploatacji będą pokrywane z biednego budżetu Polski.

  6. Bronk

    Wielozadaniowy-AW149 Szturmowy -Tiger I tyle w temacie.

    1. Qba

      AW149 nie ma wersji ZOP i tyle w temacie. Tiger całkiem możliwe, że będzie jedynym w programie Kruk z ofertą produkcji w Polsce.

    2. O,ba

      Caracal nie ma wersji ZOP

  7. nieAirbus

    Poziom trollowania na Airbusem jest tak powalający, że czekam z utęsknieniem na ich uwalenie w przyszłym tygodniu - nieważne czy wygra Świdnik, czy Mielec.

    1. bez komentarza

      Dodajmy, że Francuzi: - są politycznie nieodpowiedzialni (żenująca gra o Mistrale, przez lata byli na granicy NATO); - nie stanowią żadnej gwarancji wsparcia nas,czy Bałtów (jakby co wyrażą "głębokie zaniepokojenie"); - sklecenie montowni pod Łodzią musi oznaczać późniejsze przekazanie zamówienia. Ale pkt. 1 jest najważniejszy - nie rozmawiać z krajem, który w 2014/2015 dopuszcza w ogóle rozmowy z ruskimi nt. dostawy im uzbrojenia! - czym jest 2 mld euro? To samo zgrubsza dotyczy Włoch.

    2. jestem za

      nic do dodania: Adam, Kraczkowski, Qba - o ile to wszystko nie jest jedna osoba

  8. Wojmił

    Obecnie w przepychankach w tym przetargu starają się sprawić wrażenie, że caracal jest preferowany... taka w gębie przeciwwaga dla zarzutów (słusznych), że black hawk z przyczyn politycznych jest preferowany... od 2004 roku wiadomo, że wygra Black Hawk.. już o tym pisałem...

    1. Qba

      http://www.defence24.pl/news_nie-ulegamy-naciskom-mon-odpowiada-na-list-prezesa-sikorsky-aircraft-corporation

  9. Kurzciel

    AW do produkcji, remontów, przeglądów, modernizacji i wszystkich innych pierduł musi w Polsce zatrudnić w perspektywie okresu używania śmigłowca przez SZRP nawet 2500 osób (źr. DEF24). Airbus zatrudnił 10...

    1. Qba

      10 osób do produkcji i serwisu 70 śmigłowców? Bez jaj, to są ludzie od przetargu.

  10. pilot komputerowy

    Ciekawe co napiszesz jak wygra ktos inny?

    1. Wojmił

      O tym, że wygra Black Hawk wiadomo od 2004 roku - po to PZL Mielec został kupiony i przekształcony w montownię tych śmigłowców. Bez sensu jest twoje gdybanie... gdyby "babcia miała wąsy" pisze pilot komputerowy...

  11. MZ

    Fragment analizy tematu z artykułu we WPROST (nie w całości) nadal dostępny na portalu tego tygodnika. W prywatnych rozmowach amerykańscy dyplomaci i wojskowi deprecjonują znaczenie ofert innych państw, mówiąc, że w razie konfliktu naprawdę wartościowe są te, które mają pokrycie w czynach i we współpracy poszczególnych państw. Amerykańskie wojska znajdują się już na terytorium Polski i będą konieczne do obsługi zakupionego sprzętu. Francuzi w razie konfliktu zaczną się drapać po głowie i zastanawiać, czy to dla nich dobry interes. Stąd też dobrym pomysłem byłaby pełna kompatybilność dwóch zaprzyjaźnionych armii. To coś więcej niż kompatybilność z wojskami NATO. Ten sam sprzęt, to samo wyszkolenie, zaplecze, części zamienne. To już nie tylko kwestia wspólnych systemów rozpoznawalności swój-wróg. To coś więcej, przede wszystkim możliwość płynnego przestawiania się żołnierzy amerykańskich na polskie warunki. Amerykanie już w każdej chwili mogą lądować na polskich lotniskach przystosowanych do F-16. Zeszłotygodniowe manewry 14 amerykańskich F-16 przy granicy z Rosją były częścią pokazu, jak na naszym terytorium może szybko zaistnieć amerykańska armia. Teraz – tłumaczy nam Pentagon – dobrze byłoby, żeby Polska miała podobne zaplecze helikopterowe, czołgowe i rakietowe. W każdej chwili gotowe na przyjęcie amerykańskich żołnierzy. Gdyby tak się stało, to jeszcze przed jesiennymi wyborami do parlamentu można to byłoby sprzedać w Polsce jako spory sukces polityczny. Wygląda na to że Włosi na oucie.

    1. AS

      I to jest prawda kupimy u francuzików w razie godziny W zaczną się drapać po głowach i wyrażą szczere ubolewania w wyniku najechania przez zielone ludziki. Francuziki to miękka faja w rurkach tylko Amerykanie gwarantują nam pokój i wsparcie !

  12. Wojmił

    Z braku opcji zastrzegania nicków na tym forum jest coraz więcej wygłupów i pajacowania...

  13. patriota

    Amerykanie biorą wszystko (rakiety przeciwlotnicze średniego zasięgu i śmigłowce wielozadaniowe)...

  14. pilot

    Jesli chodzi o polityke ,to stawiał bym na amerykanow.W odroznieniu od Francuzów i Włochów na pewno nie będą wchodzic z ruskimi w żadne uklady.

  15. kowalski jas

    Panowie spokojnie wieze ze minister Siemoniak dokona dobrego wyboru tak jak zrobiono to z czolgami i wybor Leoparda a nie klepanie zlomu pt. Twardy.

    1. kkk

      wierze się pisze

  16. Judast Priest

    Czy ktoś się orientuje jaka jest awaryjność Caracala? Niemcy mieli problemy z NH90...

    1. jjj

      powiem tak...o awaryjność się nie martw konstrukcja sprawdzona. Na targi MSPO caracal przyleciał prosto z misji bez zadnych wcześniejszych przygotowan. Tak duże zaufanie maja piloci to tych smiglowcow

  17. Qba

    OK - a tak na poważnie. Mam nadzieję, że oferty francuskie lub włoskie pozwolą choć minimalnie poprawić pozycję w rozmowach z docelowymi kontrahentami (USA, Niemcy). Są więc pożyteczne, choć do oczywistego uwalenia z przyczyn politycznych - nie powinno się prowadzić interesów z kimś kto w ogóle dopuszcza obecnie sprzedaż ruskim Mistrali, czy ma tak miękką politykę zagraniczną wobec ruskich jak Włosi. Dotyczy tego postępowania, ale i Kruka, Wisły, Narwi, Orki, etc.

    1. S70i

      No wreszcie

  18. defender

    Niech wygra AIRWOLF

  19. chasim

    Wiadomosc z ostatniej chwili airbus postanowil sie wycofac z przetargu gdyz nie byl w stanie dostarczyc smiglowca do testow.

    1. Janek I. - Rusty Sparks

      Można poprosić o źródło tej informacji? Dziękuję. J.I.

    2. jaca

      tylko aw149 ma dodatkowe 2.4 m3 na bagaż. W bh który ma też jak aw 11.2 m3 bagaż będzie sięplątał między nogami desantu. koszmar. o caracalu niema co mówić. długa kicha, za 20 lat będzie 100 lat od wyprodukowania. do muzeum z nim

    3. obywatel

      Nawet nie żartuj chasim bo w takiej sytuacji co zrobi nasz kolega optujący za Airbusem Qba którego ostatnio jest wszędzie pełno ? A tak na serio, jeśli to prawda, to byłaby to dobra wiadomość bo Carcal nie za bardzo pasuje do roli jaką przewidziano w tym przetargu.

  20. RG

    "Siły Zbrojne zamierzają pozyskać do 2022 roku 70 śmigłowców wielozadaniowych, które zgodnie z założeniami resortu obrony mają między innymi zastąpić wiropłaty typu Mi-8, Mi-14 i Mi-17 produkcji radzieckiej/rosyjskiej." Nie jestem tego pewien, ale wydawało mi się, że maszyny Mi-17 nie będą zastępowane. Wszystkie lub przynajmniej stanowcza większość z nich została zakupiona lub wyremontowana w ciągu ostatnich kilku lat i nadal mają spore resursy. Zastąpione natomiast mają być Mi-8. Nie wiem co z Mi-14?

    1. Qba

      Mi-14 oczywiście też, dlatego w przetargu jest wersja ZOP.

    2. anakonda

      zaden z ciezkich MI nie ma byc zastepowany w tym przetargu i beda one tylko sie uzupelniac na polu walki MI jako ciezki wielki małozwrotny zadania z dala od lini fronyu natomiast nowo pozyskany w bezposrednim kontakcie z linia frontu

  21. Mariusz

    można stawiać zakłady, widzę 2 typy: pierwszy - które konsorcjum wygra, drugi - jaka jest szansa że Minister Mroczek dotrzyma terminu 21 kwietnia - tu stawiam 1:10

    1. jaca

      tylko aw149 ma dodatkowe 2.4 m3 na bagaż. W bh który ma też jak aw 11.2 m3 bagaż będzie sięplątał między nogami desantu. koszmar. o caracalu niema co mówić. długa kicha, za 20 lat będzie 100 lat od wyprodukowania. do muzeum z nim

  22. 3esart

    Tylko AW149 lub EC 725. Argument za 149 - to najnowsza konstrukcja, tylko radziłbym ją sprawdzić przed zakupem. EC 725 niby nic ciekawego, ale mieści najwięcej sprzętu i żołnierzy z oferowanych wiropłatów. Dziwi mnie, że Francja używa ich tylko w kilku sztukach. Osobiście kupiłbym NH90 ale nie ma takiej możlwiosći :)

    1. Qba

      AW149 nie było jak sprawdzić, bo producent nie był w stanie dostarczyć go do przetestowania.

    2. chasim

      Tylko radzilbym ja sprawdzić przed zakupem.....a w jaki sposob latać kilka lat na jednym egz czy na tydzień nad ukraine?

  23. młody

    przetarg jest błędnie rozpisany.maszyny wielozadaniowe wielkość black hawk czy aw-149 tak ale nie tylko maszyny tej wielkość to nowa jakość bo to coś po między sokołem a mi 8 ale to nie mi 8. w tym zakupie powinny być uwzględniony jeszcze jeden rodzaj maszyny właśnie wielkość mi 8 np AW101, s92 ,czy nawet NH90 szacuje ze potrzeba by zakupić 20 maszyn tego typu 14 dla wojsk lądowych i 6 dla marynarki. jednocześnie pozostawiając w służbie MI17 które mają jeszcze zdolność operacyjne przez 8 do10 lat i tak mieli byśmy całe spektrum śmigłowców. a tak znowu nie mamy jednej część którą posiadają wojska zachodnie bo nie mam czym zastąpić mi 8 i mi 14 a powinniśmy posiadać śmigłowce transportowe w tej klasie.

    1. Qba

      Przecież będzie jeszcze przetarg na ciężkie śmigłowce transportowe z rampą.

  24. rydwan

    w sumie to na włochu mozna oprzec calosc naszych smiglowcow np wielozadaniowce aw 149 szturmowe A 129 mangusta i transportowce zamiast calej gamy Mi wystarczy EH 101 oczywiscie wszystko montowane i produkowane w PL.Ma to wiele plusow bowiem mozna calkiem sporo utargowac no i unifikacja podzespolow we wszystkich modelach .

    1. Qba

      Nie spełnia wymagań, nawet nie dotarł na testy.

  25. Lucek

    UWAGA UWAG zwycięscą jest najlepsza opcja czyli BH i SH. Reszta to plastik i cos czego nawet Francja nie kupuje.

    1. Qba

      BH i SH nie startowały nawet.

Reklama