Reklama

Siły zbrojne

Śmigłowiec Mi-8MSB-W. Fot. J.Sabak/Defence24.pl

Motor Sich idzie na rynki europejskie

Ukraińskie przedsiębiorstwo Motor Sich przygotowało ofertę jednostek napędowych dla statków powietrznych, przeznaczoną na rynki europejskie. Propozycja prezentowana podczas Paris Air Show 2015 obejmuje remotoryzację śmigłowców Mi-8, Mi-2 i W-3 Sokół, a także dostarczenie silników rodziny AI-450 dla samolotów cywilnych.

W ramach oferty zaprezentowanej na Paris Air Show 2015 Ukraińcy proponują między innymi remotoryzację śmigłowców zaprojektowanych jeszcze w czasach ZSRR, jak Mi-2 i Mi-8, które są nadal relatywnie szeroko wykorzystywane, w tym w siłach zbrojnych. Dla maszyn Mi-2 opracowywane są silniki AI-450M o mocy 400 lub 465 KM, które mają zastąpić jednostki typu GTD-350. Nowe silniki mają się charakteryzować o 27% mniejszym zużyciem paliwa i niższą masą. W perspektywie modernizacja może doprowadzić do zwiększenia maksymalnej masy startowej Mi-2 do 4,3 tony.

xyz zef
Zremotoryzowany Mi-2. Fot. J.Sabak/Defence24.pl

Silniki rodziny AI-450 są również przygotowywane dla lekkich samolotów cywilnych. W styczniu br. odbyły się pierwsze próby w locie samolotu DA50-JT7 firmy Diamond Aicraft z silnikiem AI-450S. Z kolei jednostka AI-450S-2 jest przeznaczona dla czeskiego dwusilnikowego EV-55 Outback.

Przedstawiciele Motor Sich poinformowali również podczas Paris Air Show 2015 o ofercie remotoryzacji śmigłowca Mi-8, z wykorzystaniem silników TW3-117WMA SB1MW. W jej ramach powstała maszyna Mi-8MSB, charakteryzująca się m.in. pułapem operacyjnym zwiększonym z 4,5 do 8 km i niższym średnim zużyciem paliwa, co umożliwiło podwyższenie zasięgu o 80 km. Śmigłowiec pobił w 2013 roku rekord wysokości w swojej klasie, osiągając pułap 9150 m. Program modernizacji maszyn Mi-8 jest obecnie realizowany na potrzeb Sił Zbrojnych Ukrainy.

Ukraińskie przedsiębiorstwo pracuje nad bardziej zaawansowanym wariantem modernizacji Mi-8, wyposażonym np. w nową przekładnię. Motor Sich oferuje również jednostkę napędową D-136-2, przeznaczoną pierwotnie dla zmodernizowanych wiropłatów Mi-26T2. Silniki tego typu, zdolne do uzyskania maksymalnej mocy startowej rzędu 11500 KM nawet przy temperaturach +40 stopni Celsjusza i są proponowane dla ciężkich śmigłowców nowych typów.

Ukraińcy prowadzą również prace związane z remotoryzacją śmigłowców W-3 Sokół. Jak wskazali podczas Paris Air Show przedstawiciele Motor Sich, wprowadzenie nowego silnika ma w założeniu przyczynić się m.in. do zwiększenia maksymalnego udźwigu śmigłowców. Łącznie zakłady PZL Świdnik wyprodukowały niemal 180 wiropłatów tego typu, używanych m.in. przez Wojsko Polskie, ale też np. do zwalczania pożarów w Hiszpanii i Portugalii.  

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Rafal

    i co na to nasz MON?

Reklama