- Ważne
- Wiadomości
MON: Su-22 w służbie do 2025 roku
Wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelacje poselską posła Pawła Kobylińskiego (Nowoczesna) poinformował, że samoloty Su-22, po dokonanym aktualnie remoncie modernizacyjnym, planuje się utrzymać w eksploatacji w Siłach Zbrojnych RP do 2025 r.

Obecna eksploatacja tych samolotów umożliwia realizację zadań wynikających z potrzeb Sił Zbrojnych RP (m.in. w czasie pokoju – zadań szkoleniowych, rozpoznawczych, zachowania wykwalifikowanego personelu latającego eskadr lotniczych oraz technicznego 21 Brygady Lotnictwa Taktycznego (21 BLT) do czasu pozyskania nowych samolotów wielozadaniowych po 2024 r.).
Oznacza to, że MON planuje utrzymywać flotę samolotów Su-22 do 2025 roku.
Samoloty Su-22 zostały wprowadzone do służby w Wojsku Polskim jeszcze w latach 80. XX wieku. Pierwotnie pozyskano ponad 100 maszyn w wersjach Su-22M4 i Su-22UM3K, jednak ich liczba była stopniowo ograniczana. Obecnie Siły Powietrzne RP posiadają 18 sztuk tego typu maszyn, które przeszły modernizację przedłużającą ich resurs. Na remont ten w „Planie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP” (PMT-17) przeznaczono środki finansowe w wysokości 160 mln zł, tj. ok. 8,5 mln zł za jeden egzemplarz samolotu.
W przypadku konfliktu zbrojnego, samoloty Su-22 pomimo że nie spełniają wymogów stawianych najnowszym (współczesnym) samolotom bojowym, mogą jednak być użyteczne do rażenia celów naziemnych w zależności od skali i obszaru działań bojowych, w ograniczonym zakresie wynikającym z ich przeznaczenia oraz zdolności operacyjnych (uderzeniowych). Obecna eksploatacja tych samolotów umożliwia realizację zadań wynikających z potrzeb Sił Zbrojnych RP (m.in. w czasie pokoju – zadań szkoleniowych, rozpoznawczych, zachowania wykwalifikowanego personelu latającego eskadr lotniczych oraz technicznego 21 Brygady Lotnictwa Taktycznego (21 BLT) do czasu pozyskania nowych samolotów wielozadaniowych po 2024 r.).
Głównym celem utrzymania Su-22 w służbie jest więc zachowanie nawyków personelu i prowadzenie szkoleń. Wiceminister Skurkiewicz podkreśla: "Roczny koszt utrzymania samolotów Su-22 jest znacznie niższy (np. w 2016 r. stanowił 80 mln zł) w porównaniu do rocznego kosztu utrzymania samolotów F-16 (stanowił 368 mln zł w 2016 r.)."
Zgodnie z założeniem 12 jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych Su-22UM3K będzie służyło w wojsku do momentu wprowadzenia nowych samolotów wielozadaniowych, co jest przewidziane po 2024 roku. Obecnie IU prowadzi fazę analityczno-koncepcyjną związaną z programem Harpia, rozpoczętą w 2017 roku.
Ponadto informuję, że w październiku 2017 r. Inspektorat Uzbrojenia uruchomił fazę analityczno–koncepcyjną dla zadania pk. „HARPIA”, które dotyczy pozyskania nowego samolotu wielozadaniowego dla Sił Zbrojnych RP i dopiero z chwilą jej zakończenia będzie można ogłosić przetarg na dostawy tego rodzaju sprzętu wojskowego.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]