Reklama
  • Wiadomości

MON podtrzymuje decyzję ws. Świdnika. Związkowcy będą rozmawiać z Siemoniakiem

Ministerstwo Obrony Narodowej w oświadczeniu poinformowało, że informacje przekazywane przez prezesa PZL Świdnik Krzysztofa Krystowskiego dotyczące spełnienia warunków odnośnie terminu dostaw przez ofertę spółki w postępowaniu na śmigłowce wielozadniowe są nieprawdziwe. Sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek stwierdził natomiast, że propozycja Airbus spełniła najwięcej spośród założeń offsetowych, dotyczących głównie stworzenia centrum serwisowego w oparciu o potencjał WZL nr 1 w Łodzi. Szef MON Tomasz Siemoniak zapowiedział przeprowadzenie spotkania z przedstawicielami związków zawodowych w sprawie postępowania na śmigłowce wielozadaniowe.

Fot. PZL Świdnik
Fot. PZL Świdnik

W oświadczeniu wydanym przez rzecznika resortu płk Jacka Sońtę czytamy, że spółka oferowała dostawy śmigłowców AW-149PL „zgodnych z wymaganiami technicznymi przetargu” od 2019 roku. Natomiast w 2017 roku miałoby zostać dostarczonych w ramach „formy zastępczej” kilka śmigłowców „w wersji cywilnej (bez uzbrojenia)".

Płk Sońta podkreślił, że MON wymagał przekazania w 2017 roku maszyn „skonfigurowanych” i gotowych do wykonywania zadań. Według rzecznika resortu jest to uzasadnione potrzebami operacyjnymi. W oświadczeniu podkreślono, że warunki dotyczące dostawy wiropłatów gotowych do wypełniania zadań w 2017 roku zostały postawione wszystkim uczestnikom postępowania.

Wcześniej prezes PZL Świdnik Krzysztof Krystowski poinformował, że spółka proponowała dostawy śmigłowców wielozadaniowych dla Sił Zbrojnych od 2017 roku (zgodnie z wymogami resortu obrony). Z kolei sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek stwierdził, iż powodem odrzucenia oferty PZL Świdnik była propozycja dostaw po czterech latach od podpisania kontraktu, a nie po 2 latach, jak wymagał tego resort obrony (sygnowanie umowy  dostaw planowane jest jeszcze w 2015 roku).

Minister Mroczek poinformował również posłów Sejmowej Komisji Obrony Narodowej o stopniu wypełnienia założeń offsetowych przez poszczególnych oferentów w postępowaniu na wiropłaty wielozadaniowe. Według sekretarza stanu w MON zakres offsetu skupia się głównie na zbudowaniu centrum serwisowania i napraw śmigłowców w oparciu o potencjał WZL Nr 1 w Łodzi. Ma on na celu przede wszystkim ustanowienie niezależności i samodzielności w użytkowaniu śmigłowców.

Na 105 zobowiązań offsetowych, ujętych w założeniach offsetowych, wykonanie 41 zobowiązań zadeklarował Świdnik, 50 – Mielec, 73 – Airbus. Te zobowiązania offsetowe służą przede wszystkim do zbudowania centrum serwisowania i napraw śmigłowców, które będzie zlokalizowane na bazie potencjału Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi. Daje nam to niezależność i samodzielność w użytkowaniu tych śmigłowców, co jest z punktu widzenia interesów polskich konieczne i korzystne.

Sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek

Jak podaje Informacyjna Agencja Radiowa, szef MON Tomasz Siemoniak zapowiedział przeprowadzenie spotkania z przedstawicielami związków zawodowych odnośnie wyników postępowania na śmigłowce wielozadaniowe. Wcześniej Krajowa Sekcja Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” zapowiadała protesty w wypadku „braku wyjaśnienia stronie społecznej (…) wszystkich niejasności, które nagromadziły się wokół ogłoszonego przetargu, a są podnoszone przez media i różne środowiska”.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama