Siły zbrojne

MON chce kupić drabiny abordażowe (szturmowe?)

Część drabin zaplanowanych przez DWS ma być w komplecie z tyczkami oraz hakami pozwalającymi na zaczepienie ich np. o burty statków – fot. www.yatesgear.com
Część drabin zaplanowanych przez DWS ma być w komplecie z tyczkami oraz hakami pozwalającymi na zaczepienie ich np. o burty statków – fot. www.yatesgear.com

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił zapytanie o informację RFI (Request For Information) w ramach analizy rynku dotyczącej możliwości pozyskania dla Dowództwa Wojsk Specjalnych trzech zestawów drabin abordażowych.

Odpowiedzi na RFI mogą być przekazywane do 11 listopada 2013 r. Inspektorat Uzbrojenia przygotowuje się w ten sposób do pozyskania zestawów drabin abordażowych przeznaczonych do wykonywania m.in. operacji szturmowania budynków, statków powietrznych, jednostek pływających, pojazdów kołowych (w tym przede wszystkim autobusów) i szynowych raz pokonywania ogrodzeń. Mają być one również przeznaczone do prowadzenia szkolenia.

Zgodnie z wymaganiami nie chodzi o pojedyncze drabiny, ale o zestawy pozwalające na łącznie dwóch drabin przez operatora w rękawicach taktycznych, a w przypadku morskich drabin abordażowych (MDA) na ich łącznie za pomocą szekli lub karabińczyków z drabinami elastycznymi wykorzystywanymi np. przy wejściu na burty okrętów.

Skład zestawu

Każdy zestaw ma się składać z drabin pojedynczych o szerokości 0,46 m i drabin podwójnych o szerokości 1,3 m. Jeżeli chodzi o drabiny pojedyncze to w zestawie ma być dziesięć drabin o długości 1,5 m, z których połowa ma być wyposażona w końcówki do rozbijania szyb, taką samą ilość drabin dwumetrowych, dwie drabiny o długości 2,5 m, tyle samo drabin o długości 3 m, 3,5 m, 4 m i cztery o długości 5 m. Dodatkowo mają być cztery drabiny MDA o długości 1,5 m z odejmowaną drabinką miękką o długości 1,5 m i cztery o długości 1 m z odejmowaną drabinka miękką o dł. 4 m. Jeżeli chodzi o drabinki podwójne to każdy zestaw ma zawierać po dwie o długości 2,5 m, 3 m, 4,5 m, 5 m i cztery czterometrowe.

Drabiny mają utrzymać ciężar minimum 400 kg pod kątem 75º, umożliwić wejście do obiektu w ułożeniu poziomym utrzymując ciężar min.150 kg oraz zapewnić bezpoślizgowe poruszanie się po nich. MDA mają być zwieńczone pałąkowymi elementami (hakami) pozwalającymi na zaczepienie ich o burty statków o szerokości do 0,4 m, przy czym końce pałąków powinny umożliwiać zaczepienie o pokład bądź ładunek znajdujący się na pokładzie przy burcie. Proste elementy drabin MDA powinny posiadać odbojniki (długości 0,1 m, 0,15 m i 0,2 m), umożliwiające utrzymanie separacji pomiędzy burtą a drabiną.

Część drabin ma mieć specjalne zakończenia ze wzmocnieniami pozwalających na rozbijanie szyb (np. w pociągu czy autobusie) podczas ich przystawiania w czasie szturmu na obiekt.

Dodatkowym wyposażeniem zestawu powinno być: 10 elementów wymiennych z przewodem wahadłowym, pozwalającym na stabilne mocowanie drabin do dna części bagażowej pojazdów, 3 wymienne komplety podstaw drabin z możliwością regulacji w zakresie 0,05  do 0,25 m co 0,05 m, komplet wymiennych odbojników przedłużek, tory transportowe do mocowań i haków oraz do drabin miękkich, a także komplet szekli i karabińczyków do łączenia MDA z drabinami miękkimi.

Budowa drabin

Wymaganiem DWS jest by masa 1 m drabiny pojedynczej nie przekraczała 2,4 kg, a podwójnej 4 kg i założono, że muszą być one pokryte powłoką antypoślizgową – antyrefleksyjną, kamuflującą w kolorze khaki lub czarnym matowym, odporną na działanie wody morskiej. Dodatkowo MDA powinny się unosić na wodzie słonej i morskiej.

Według wymagań Inspektoratu Uzbrojenia każda drabina powinna być wyposażona w system mocowania tyczki oraz rozkładaną tyczkę o długości do 3 m umożliwiającą założenie drabiny na wysoka burtę. Prawdopodobnie jednak ta uwaga dotyczy tylko drabin MDA i ilość zamówionych tyczek będzie mniejsza (po co tyczka np. dla drabiny 1,5 m).

Drabiny miękkie powinny być wykonane ze stalowych linek, natomiast szczeble powinny być wykonane z materiału o wysokiej wytrzymałości i odporności na korozję oraz ścieranie. Podstawy powinny być identyczne z każdej strony drabiny.

I na końcu uwaga. Inspektorat Uzbrojenia mówiąc o zestawach drabin abordażowych chyba popełnił błąd językowy. Sądząc po zamówieniu powinien bowiem użyć określenia „Zestaw drabin szturmowych” (assault ladder). Drabina abordażowa jest głównie przeznaczona do działań na morzu i jest tylko jednym z wielu typów drabin szturmowych. Ale możemy się mylić.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.