Siły zbrojne

Młodszy brat Mastera [WIDEO]

Fot. Leonardo
Fot. Leonardo

Koncern Leonardo poinformował o uzyskaniu przez samolot szkolny M-345 HET (High Efficiency Trainer) wstępnego certyfikatu przez podlegający włoskiemu ministerstwu obrony urząd DAAA (Directorate for Air Armaments and Airworthiness). Tym samym maszyna stała się pierwszym samolotem certyfikowanym zgodnie z europejskimi przepisami EMAR 21 (European Military Airworthiness Requirement Part 21). M-345 opracowano jako „tani” odrzutowiec szkolny a włoskie siły powietrzne zamówiły już 18 maszyn tego typu.

Uzyskanie certyfikatu było efektem ponad 200 lotów próbnych wykonanych na prototypach i egzemplarzach seryjnych we współpracy z włoskimi siłami powietrznymi, które są zainteresowane szybkim zastąpieniem przez nowe maszyny wiekowych samolotów Aermacchi MB-339. M345 HET ma stanowić w systemie szkolenia ogniwo pośrednie pomiędzy podstawowym kształceniem pilotów wojskowych i szkoleniem zaawansowanym, realizowanym na maszynach M-346A Master.

Osiągnięcie wstępnego certyfikatu przez M-345 - unikalny w tym segmencie pod względem kosztów zakupu i eksploatacji - potwierdza, że ​​ten statek powietrzny ma doskonałe charakterystyki i możliwości oraz czyni go dostępnym dla rynek międzynarodowego. Jest to efekt skonsolidowanej współpracy między przemysłem, urzędem certyfikacji i włoskimi siłami powietrznymi.

Lucio Valerio Cioffi, dyrektor zarządzający Leonardo Aircraft Division

M-345 HET (High Efficiency Trainer) został opracowany w roku 2012, lecz bazuje na kilka lat starszym płatowcu M-311. Jego pierwsza prezentacja miała miejsce podczas salonu lotniczego Paris Air Show 2013 a sześć lat później pojawił się tam pierwszy egzemplarz seryjny. Zgodnie z danymi producenta, koszty eksploatacji M-345 mają być znacznie niższe niż obecnie stosowanych maszyn szkolnych, przy zachowaniu wyższej niezawodności. Zapewnią je łatwo wymienne podzespoły, oraz systemy monitorujące pracę i zużycie kluczowych elementów płatowca.

Samolot M-345 ma być stosowany w Fazie II i III szkolenia i uzupełniać w procesie kształcenia pilotów droższe i bardzie zaawansowane M-346 Master. Stanowi on element projektu "International Flight Training School" w ramach którego koncern Leonardo chce wspólnie z włoskimi siłami powietrznymi oferować kompleksowe szkolenie pilotów państwom, które nie posiadają jeszcze nowoczesnych maszyn tej klasy. Dlatego Rzym jeszcze przed uzyskaniem certyfikatu zdecydowały się na zakup 18 maszyn, które będą stacjonować w bazie Lecce-Galatina, gdzie eksploatowane są już M-346 Master. Docelowo mówi się nawet o 45 samolotach M-345 dla Włoch.

 Zainteresowanie ich zakupem wyraziła również Francja, która korzysta z przestarzałych samolotów Alpha Jet. Jako potencjalnie zainteresowane kraje wymienia się również Kanadę i Hiszpanię, a także nieujawnione państwa afrykańskie, bliskowschodnie i Ameryki Łacińskiej. Certyfikacja zgodnie z EMAR 21 może znacznie ułatwić sprzedaż tych  samolotów, nie tylko do krajów europejskich. 

M-345 jest klasycznym średniopłatem z tandemową kabiną, wyposażoną w modułową, w pełni cyfrową awionikę.  Wariant włoski posiada trzy ekrany wielofunkcyjne i wyświetlacz przezierny HUD w przedniej kabinie, oraz dwa wyświetlacze w kabinie tylnej. System sterowania spełnia warunki HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick), czyli umożliwia obsługę urządzeń pokładowych i zmianę ustawień bez odrywania rąk od drążka i przepustnicy. Silnik Williams FJ44-4M-34 zapewnia maszynie 1540 kg ciągu, co przy masie startowej 3300 kg, zapewnia prędkość maksymalną 704 km/h (na poziomie morza), przelotowa 778 km/h (na wysokości 6096 metrów) i wznoszenia 26,4 m/s. Zasięg w konfiguracji gładkiej wynosi ponad 1400 km. Maszyna może wykonywać ewolucje z maksymalnym przeciążeniem +7G/-3,5G.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.