Reklama

Siły zbrojne

Marines z nową generacją pływających, kołowych transporterów

ACV Fot: https://www.baesystems.com
ACV Fot: https://www.baesystems.com

Amerykański korpus piechoty morskiej zdecydował się na wykorzystanie prawa opcji zawartego w umowie na dostawę pływających transporterów opancerzonych rodziny ACV 8x8. Pozyskanych zostanie dodatkowych 30 pojazdów.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Spółka BAE Systems Land & Armaments LP otrzymała dodatkowe ponad 150 mln USD na dostarczenie dodatkowych pojazdów ACV 8x8 na potrzeby U.S. Marine Corps. Łączna nominalna wartość kontraktu wynosi  końcowo ponad 2 mld USD. Wraz z pojazdami nabyto pakiet wsparcia w celu zabezpieczenia eksploatacji wozów w przyszłości. Przewidywany termin zakończenia prac to grudzień 2024. Pozwoli to na zastąpienie kolejnych wozów amfibijnych rodziny AAV7A1 i poprawę możliwości transportu żołnierzy.

    Amfibijny wóz bojowy piechoty morskiej ACV 8 × 8 jest wynikiem programu pozyskania dla USMC nowej rodziny pływających kołowych wozów bojowych. W rozpoczętym w 2011 roku postępowaniu, które miało wyłonić dostawcę platformy bazowej, zwycięzcą okazał się oferowany przez BAE Systems pływający kołowy transporter opancerzony SuperAV 8 × 8 (opracowany pierwotnie przez Iveco). Obecnie już zostały wdrożone od służby wozy w wersji pływającego transportera opancerzonego i wozu dowodzenia, i rozpoczęto opracowywanie wariantów pływających wozów zabezpieczenia technicznego. Wdrożenie w niedalekim czasie ACV w wersji bojowego wozu piechoty, jeśli , oczywiście, Amerykanie się na nią zdecydują, przyspieszy wymianę sprzętową w USMC pozwalając marines na skuteczniejsze wypełnianie swoich zadań.

    Reklama
      Reklama

      Pojazdy te mają zastąpić obecnie używane pływające gąsienicowe transportery opancerzone AAV7A1, które nadal są podstawowym wozem bojowym Marines, używanym w liczbie ok. 800 egzemplarzy w wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i wozu ewakuacji technicznej. Po blisko 40 latach ciągłej służby liniowej są one jednak bardzo wyeksploatowane i wymagają jak najszybszego zastąpienia. Przyśpieszenie wdrażania nowych podstawowych wozów dla Marines ma najprawdopodobniej również związek z wypadkiem do jakiego doszło pod koniec lipca 2020 r. u wybrzeży Kalifornii. W wyniku zatonięcia w czasie ćwiczeń jednej amfibii AAV7 zginęło wówczas ośmiu żołnierzy USMC i jeden marynarz U.S. Navy, co spowodowało natychmiastowe wstrzymanie prowadzenia operacji morskich przez całą flotę tych pojazdów.

      Fot. Kaitlin Kelly/U.S.M.C.
      Fot. Kaitlin Kelly/U.S.M.C.
      Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze (2)

      1. Wuc Naczelny

        I to by było na tyle w temacie unikalnych zdolności Borsuka dających szanse eksportowe..

        1. Prawdziwy Polak

          Jak nie masz nic mądrego do napisania to milcz trollu. Samo pseudo już świadczy o tobie. Musisz mieć nieźle zryty łeb

      2. szczebelek

        Gdzie są eksperci od designu na defence24? 🤣😂

        1. Wuc Naczelny

          @szczebelek "Gdzie są eksperci od designu na defence24?" Tu jestem. Dobry design, zoptymalizowany na prawdziwe pływanie a niebujanie się jak dmuchana kaczka na jeziorze.. Wyrazny postęp w stosunku do poprzedniej konstrukcji.

      Reklama