Reklama

Marines z nową generacją pływających, kołowych transporterów

ACV Fot: https://www.baesystems.com
ACV Fot: https://www.baesystems.com

Amerykański korpus piechoty morskiej zdecydował się na wykorzystanie prawa opcji zawartego w umowie na dostawę pływających transporterów opancerzonych rodziny ACV 8x8. Pozyskanych zostanie dodatkowych 30 pojazdów.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Spółka BAE Systems Land & Armaments LP otrzymała dodatkowe ponad 150 mln USD na dostarczenie dodatkowych pojazdów ACV 8x8 na potrzeby U.S. Marine Corps. Łączna nominalna wartość kontraktu wynosi  końcowo ponad 2 mld USD. Wraz z pojazdami nabyto pakiet wsparcia w celu zabezpieczenia eksploatacji wozów w przyszłości. Przewidywany termin zakończenia prac to grudzień 2024. Pozwoli to na zastąpienie kolejnych wozów amfibijnych rodziny AAV7A1 i poprawę możliwości transportu żołnierzy.

Czytaj też

Amfibijny wóz bojowy piechoty morskiej ACV 8 × 8 jest wynikiem programu pozyskania dla USMC nowej rodziny pływających kołowych wozów bojowych. W rozpoczętym w 2011 roku postępowaniu, które miało wyłonić dostawcę platformy bazowej, zwycięzcą okazał się oferowany przez BAE Systems pływający kołowy transporter opancerzony SuperAV 8 × 8 (opracowany pierwotnie przez Iveco). Obecnie już zostały wdrożone od służby wozy w wersji pływającego transportera opancerzonego i wozu dowodzenia, i rozpoczęto opracowywanie wariantów pływających wozów zabezpieczenia technicznego. Wdrożenie w niedalekim czasie ACV w wersji bojowego wozu piechoty, jeśli , oczywiście, Amerykanie się na nią zdecydują, przyspieszy wymianę sprzętową w USMC pozwalając marines na skuteczniejsze wypełnianie swoich zadań.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Pojazdy te mają zastąpić obecnie używane pływające gąsienicowe transportery opancerzone AAV7A1, które nadal są podstawowym wozem bojowym Marines, używanym w liczbie ok. 800 egzemplarzy w wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i wozu ewakuacji technicznej. Po blisko 40 latach ciągłej służby liniowej są one jednak bardzo wyeksploatowane i wymagają jak najszybszego zastąpienia. Przyśpieszenie wdrażania nowych podstawowych wozów dla Marines ma najprawdopodobniej również związek z wypadkiem do jakiego doszło pod koniec lipca 2020 r. u wybrzeży Kalifornii. W wyniku zatonięcia w czasie ćwiczeń jednej amfibii AAV7 zginęło wówczas ośmiu żołnierzy USMC i jeden marynarz U.S. Navy, co spowodowało natychmiastowe wstrzymanie prowadzenia operacji morskich przez całą flotę tych pojazdów.

Fot. Kaitlin Kelly/U.S.M.C.
Fot. Kaitlin Kelly/U.S.M.C.
Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (2)

  1. Wuc Naczelny

    I to by było na tyle w temacie unikalnych zdolności Borsuka dających szanse eksportowe..

    1. Prawdziwy Polak

      Jak nie masz nic mądrego do napisania to milcz trollu. Samo pseudo już świadczy o tobie. Musisz mieć nieźle zryty łeb

  2. szczebelek

    Gdzie są eksperci od designu na defence24? 🤣😂

    1. Wuc Naczelny

      @szczebelek "Gdzie są eksperci od designu na defence24?" Tu jestem. Dobry design, zoptymalizowany na prawdziwe pływanie a niebujanie się jak dmuchana kaczka na jeziorze.. Wyrazny postęp w stosunku do poprzedniej konstrukcji.

Reklama