Reklama

Siły zbrojne

Lotnictwo wojskowe Afganistanu (AD 2013)

Światowy przegląd lotnictwa wojskowego w roku 2013 zaczynamy od Afganistanu. Państwa, którego siły zbrojne powstają od podstaw, dzięki dotacjom zagranicznym – przede wszystkim Stanów Zjednoczonych.



Formowanie lotnictwa wojskowego Afganistanu rozpoczęło się w 2008 roku. Od samego początku zakładano, że siły te mają realizować zadania wewnętrzne – z tego też względu koncepcję tworzenia oparto na śmigłowcach, samolotach transportowych oraz lekkich maszynach uderzeniowych. W ciągu lat Afgańczycy, dzięki funduszom zagranicznym, zorganizowali siły mające stanowić trzon po wycofaniu się międzynarodowych sił zbrojnych z terytorium kraju.



Jak już wspomniano, jednym z elementów koncepcji jest lotnictwo transportowe. Obecnie składa się ono z trzech typów maszyn: ultralekkich Cessna 182, dyspozycyjnych Cessna 208 oraz lekkich Alenia C-27A Spartan. Te ostatnie miały być trzonem, jednak trudności serwisowe oraz ogólne problemy powodują, iż Amerykanie zdecydowali się na wycofanie tych samolotów (pochodzących z włoskich nadwyżek sprzętowych) i znalezienie Afgańczykom czegoś innego – najprawdopodobniej będą to średnie samoloty transportowe Lockheed Martin C-130H Hercules uzupełnione przez lekkie samoloty rodziny C-235/C-295M.

Flota śmigłowców nie sprawia takiej ilości problemów. Obecnie składa się z maszyn pochodzenia rosyjskiego – szturmowych Mi-35 oraz wielozadaniowych Mi-8/17. Te drugie są systematycznie kupowane aby zwiększyć możliwości transportu i wsparcia wojsk naziemnych. Ich uzupełnieniem stanowią nieliczne, obecnie, wiropłaty pochodzenia amerykańskiego: wielozadaniowe śmigłowce transportowe Bell UH-1H Huey oraz szkolno-bojowe MD530.

Największe problemy to oczywisty ciągły brak maszyny uderzeniowej – wyboru dokonają Amerykanie. Mowa o turbośmigłowych samolotach bojowych, o kontrakt walczą firmy Embraer (EMB-314 Super Tucano) oraz Beechcraft (AT-6C). W ubiegłym roku doszło do rozstrzygnięcia, w którym lepsi byli Brazylijczycy, jednak ostatecznie wynik ten został (skutecznie) oprotestowany przez firmę amerykańską.

 

 






















































Typ Ilość Uwagi
Samoloty
Pilatus PC-12NG 18 Zamówione, początek dostaw w bieżącym roku
Alenia C-27A Spartan 13 5 kolejnych oczekuje na dostawę, cała flota do wycofania
Cessna 208 26  
Cessna 182 6  
Śmigłowce
Mil Mi-8/17 46 Kolejnych 12 zakontraktowanych
Mil Mi-35 6  
Bell UH-1H 9  
Boeing MD530 6 Kolejnych 48 zakontraktowanych

 

Dorota Piotrowska
Reklama
Reklama

Komentarze