Siły zbrojne
Lotnictwo wojskowe Afganistanu (AD 2013)
Światowy przegląd lotnictwa wojskowego w roku 2013 zaczynamy od Afganistanu. Państwa, którego siły zbrojne powstają od podstaw, dzięki dotacjom zagranicznym – przede wszystkim Stanów Zjednoczonych.
Formowanie lotnictwa wojskowego Afganistanu rozpoczęło się w 2008 roku. Od samego początku zakładano, że siły te mają realizować zadania wewnętrzne – z tego też względu koncepcję tworzenia oparto na śmigłowcach, samolotach transportowych oraz lekkich maszynach uderzeniowych. W ciągu lat Afgańczycy, dzięki funduszom zagranicznym, zorganizowali siły mające stanowić trzon po wycofaniu się międzynarodowych sił zbrojnych z terytorium kraju.
Jak już wspomniano, jednym z elementów koncepcji jest lotnictwo transportowe. Obecnie składa się ono z trzech typów maszyn: ultralekkich Cessna 182, dyspozycyjnych Cessna 208 oraz lekkich Alenia C-27A Spartan. Te ostatnie miały być trzonem, jednak trudności serwisowe oraz ogólne problemy powodują, iż Amerykanie zdecydowali się na wycofanie tych samolotów (pochodzących z włoskich nadwyżek sprzętowych) i znalezienie Afgańczykom czegoś innego – najprawdopodobniej będą to średnie samoloty transportowe Lockheed Martin C-130H Hercules uzupełnione przez lekkie samoloty rodziny C-235/C-295M.
Flota śmigłowców nie sprawia takiej ilości problemów. Obecnie składa się z maszyn pochodzenia rosyjskiego – szturmowych Mi-35 oraz wielozadaniowych Mi-8/17. Te drugie są systematycznie kupowane aby zwiększyć możliwości transportu i wsparcia wojsk naziemnych. Ich uzupełnieniem stanowią nieliczne, obecnie, wiropłaty pochodzenia amerykańskiego: wielozadaniowe śmigłowce transportowe Bell UH-1H Huey oraz szkolno-bojowe MD530.
Największe problemy to oczywisty ciągły brak maszyny uderzeniowej – wyboru dokonają Amerykanie. Mowa o turbośmigłowych samolotach bojowych, o kontrakt walczą firmy Embraer (EMB-314 Super Tucano) oraz Beechcraft (AT-6C). W ubiegłym roku doszło do rozstrzygnięcia, w którym lepsi byli Brazylijczycy, jednak ostatecznie wynik ten został (skutecznie) oprotestowany przez firmę amerykańską.
Typ | Ilość | Uwagi |
Samoloty | ||
Pilatus PC-12NG | 18 | Zamówione, początek dostaw w bieżącym roku |
Alenia C-27A Spartan | 13 | 5 kolejnych oczekuje na dostawę, cała flota do wycofania |
Cessna 208 | 26 | |
Cessna 182 | 6 | |
Śmigłowce | ||
Mil Mi-8/17 | 46 | Kolejnych 12 zakontraktowanych |
Mil Mi-35 | 6 | |
Bell UH-1H | 9 | |
Boeing MD530 | 6 | Kolejnych 48 zakontraktowanych |
Dorota Piotrowska
Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102