Siły zbrojne
Koniec ery Kobbenów
![Fot. M.Dura](https://cdn.defence24.pl/2021/01/26/580xpx/2021/01/26/originals/WFMyCkrrLjxPn2fPMbFPvVvOx8Lsi2KwUxyFUZsS.f8vc.jpg)
Komenda Portu Wojennego Gdynia rozpoczęła postępowanie mające doprowadzić do wyokrętowania baterii akumulatorów wraz z oprzyrządowaniem z okrętów podwodnych ORP „Bielik” oraz ORP „Sęp”. W rzeczywistości chodzi o przeprowadzenie szerszego zakresu prac, po zrealizowaniu których w Marynarce Wojennej RP pozostanie tylko jeden okręt podwodny: ORP „Orzeł”.
Komenda Portu Wojennego Gdynia opublikowała 25 stycznia 2021 roku zapytanie ofertowe, zapraszające do składania ofert na wykonanie następującego zadania: „Wyokrętowanie baterii akumulatorów wraz z oprzyrządowaniem na ORP Bielik oraz ORP Sęp”. Zgodnie z komunikatem otwarcie kopert z propozycjami poszczególnych wykonawców ma nastąpić 3 lutego 2021 roku.
Ma to być zamówienie w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa (OiB) poniżej 428 tys. euro, a więc zostało wyłączone spod działania ustawy Pzp (Prawo zamówień publicznych). Przy wyborze oferty będzie się liczyło tylko jedno kryterium – cena, przy czym dopuszcza się możliwość przeprowadzenia negocjacji z wykonawcami.
![Reklama](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-01-26/qnjhxx_ReklamaWspoczesnaObronaNarodowa.jpg)
Zadanie ma zostać zrealizowane w ciągu 70 dni od podpisania umowy. Przy czym zastrzeżono, że nie dopuszcza się przeprowadzenia przeglądu równocześnie na obu okrętach i Wykonawca ma przystąpić do prac w pierwszej kolejności na okręcie ORP „Sęp”, a po siedmiu dniach od zakończenia prac może rozpocząć ich realizację na okręcie ORP „Bielik”.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-01-26/qnjp1k_DSC0714.jpg)
Zakres prac do przeprowadzenia na okręcie ORP „Sęp” (który będzie zresztą praktycznie taki sam jak na ORP „Bielik”) obejmuje przede wszystkim:
- przeholowanie (z udziałem dwóch holowników) na stocznię, zadokowanie i wydokowanie okrętu;
- podłączenie uziemienia, zasilania elektrycznego, linii telefonicznej; wejścia i wyjścia wody chłodzącej przetwornice ogólnookrętowe, itp.;
- zabezpieczenie okrętu w dwie niezależne linie przeciwpożarowe;
- przygotowanie drogi transportu ogniw z jamy bateryjnej nr 1,2,3;
- demontaż systemu monitoringu baterii akumulatorów (BA);
- demontaż systemu mieszania BA;
- demontaż systemu chłodzenia BA;
- demontaż koneksji (połączeń poszczególnych ogniw) i przetransportowanie je w skrzyniach drewnianych do Punktu Bazowania w miejscowości Hel;
- wyokrętowanie ogniw z jam bateryjnych, ustawienie ich na euro paletach i przetransportowanie w skrzyniach drewnianych do Punktu Bazowania w miejscowości Hel;
- umycie jam bateryjnych w celu neutralizacji wycieków elektrolitu z ogniw oraz ich osuszenie po umyciu;
- zaokrętowanie wyliczonej ilość balastu stałego do jam bateryjnych zapewniającej stateczność okrętu po wyokrętowaniu BA oraz zasztauowanie balastu uwzględniając: dopuszczalny przechył okrętu (do 0°±0,5°), trym (2,5°±0,5° na rufę), zalane zbiorniki balastowe 1,2,3 i wyszasowany zbiornik balastowo-paliwowy nr 2;
- wykonanie dwóch sztuk linii oświetlenia zapewniających oświetlenie wnętrza całego okrętu;
- wykonanie zamknięcia włazu wejściowego na kiosk okrętu (zamknięcie na kłódkę) oraz wykonanie drewnianej lub aluminiowej pokrywy górnego włazu w kiosku;
- wykonanie z arkusza blachy aluminiowej na wymiar i zamontowanie na okręcie osłony zabezpieczające wszystkie otwory technologiczne w górnej części kiosku okrętu (otwór GSD oraz otwory technologiczne wszystkich masztów);
- demontaż odcinków systemów wodnych za zaworami dublującymi zawory burtowe oraz wykonanie i montaż zaślepek;
- odłączenie od systemu gaśniczego oraz demontaż 3 sztuk butli z halonem (25l., 10l., 7,5l.);
- neutralizacja halonu z przekazaniem oficerowi nadzorującemu naprawę dokumentu potwierdzającego neutralizację;
- wyokrętowanie pustych butli, ułożenie ich na euro palecie i przetransportowanie do Punktu Bazowania w miejscowości Hel;
- spuszczenie tlenu ze zbiorników ciśnieniowych do atmosfery (poza okręt).
Jak widać zakres prac nie obejmuje tylko wyładowania samych akumulatorów, ale praktyczne przygotowanie okrętów do wycofania z eksploatacji. Efektem tej operacji będzie bowiem całkowite i bezpowrotne wyłączenie obu okrętów z gotowości do działań bojowych i może się zakończyć tylko opuszczeniem bandery, co ma nastąpić jeszcze w tym roku.
Po tej ceremonii w Marynarce Wojennej RP pozostanie już tylko jeden okręt podwodny ORP „Orzeł” oraz zapowiedzi wprowadzenia rozwiązania pomostowego i rozpoczęcia programu „Orka”. Wszystkie te plany są niejawne.
Wycofane Kobbeny, które są w służbie od 55 lat, zostaną przekazane najprawdopodobniej do Agencji Mienia Wojskowego, która już je podobno wyceniła na około 750 tysięcy złotych za sztukę.
WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]