Reklama

Siły zbrojne

Kolejne zamówienie na transportery dla Marines

ACV
Autor. Sgt. Takoune Norasingh/U.S.M.C.

Jak poinformował koncern BAE Systems, otrzymał on od U.S. Marine Corps kontrakt na dostawy drugiej partii seryjnej nowego kołowego transportera opancerzonego Amphibious Combat Vehicle (ACV). To kolejne już zamówienie na wozy tego typu, które sukcesywnie trafiają w ręce Marines zastępując obecnie używane amfibie AAV7.

Reklama

Według opublikowanego komunikatu prasowego zawarta umowa obejmuje dostawę 33 egzemplarzy tych pojazdów za łączną kwotę ok. 169 mln USD. Decyzje o rozpoczęciu produkcji seryjnej ACV podjęto w grudniu 2020 roku kiedy to złożono zamówienie na pierwszych 36 egzemplarzy seryjnych tych wozów za łączną kwotę 184 mln USD. Z kolei w lutym ub.r. rozszerzono je o kolejne 36 egzemplarzy, z dodatkową opcją na dostawy po 80 egzemplarzy rocznie w kolejnych pięciu latach. Pierwszych 18 egzemplarzy partii przedseryjnej dostarczonych zostało w październiku 2020 roku, a w ciągu kolejnego roku liczba wozów przedseryjnych, które trafiły do służby liniowej miała sięgnąć już 100 egzemplarzy.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Amfibijny wóz bojowy piechoty morskiej ACV 8 × 8 jest wynikiem programu pozyskania dla USMC nowej rodziny pływających kołowych wozów bojowych. W rozpoczętym w 2011 roku postępowaniu, które miało wyłonić dostawcę platformy bazowej, zwycięzcą okazał się oferowany przez BAE Systems pływający kołowy transporter opancerzony SuperAV 8 × 8 (opracowany pierwotnie przez Iveco). Jak dotąd opracowane zostały dwie wersje tego wozu: kołowy transporter opancerzony i kołowy rakietowy niszczyciel czołgów. Dwa kolejne warianty: wóz dowodzenia (ACV-C) i kołowy bojowy wóz piechoty (ACV-30) z systemem wieżowym z armatą automatyczną kal. 30 mm są obecnie rozwijane.

Czytaj też

Pojazdy te mają zastąpić obecnie używane pływające gąsienicowe transportery opancerzone AAV7A1, które nadal są podstawowym wozem bojowym Marines, używanym w liczbie ok. 800 egzemplarzy w wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i wozu ewakuacji technicznej. Po blisko 40 latach ciągłej służby liniowej są one jednak bardzo wyeksploatowane i wymagają jak najszybszego zastąpienia. Przyśpieszenie wdrażania nowych podstawowych wozów dla Marines ma najprawdopodobniej również związek z wypadkiem do jakiego doszło pod koniec lipca br. u wybrzeży Kalifornii. W wyniku zatonięcia w czasie ćwiczeń jednej amfibii AAV7 zginęło wówczas ośmiu żołnierzy USMC i jeden marynarz U.S. Navy, co spowodowało natychmiastowe wstrzymanie prowadzenia operacji morskich przez całą flotę tych pojazdów.

Reklama
Reklama