Siły zbrojne

Kolejne samoloty szkolno-bojowe dla lotnictwa Rosji

Montaż Su-30SM i dwóch Jak-130 w zakładach Irkut - fot. Irkut
Montaż Su-30SM i dwóch Jak-130 w zakładach Irkut - fot. Irkut

Rosyjskie siły powietrzne odebrały kolejny myśliwiec Su-30SM i trzy samoloty szkolno-bojowe Jak-130. Dostarczone przez zakłady lotnicze Irkut maszyny stanowią część zamówienia opiewającego w tym roku łącznie na 40 sztuk. 

Oba wymienione typy są obecnie wprowadzane na uzbrojenia rosyjskiego lotnictwa wojskowego. Jak-130 zastępuje sukcesywnie mocno wyeksploatowane maszyny szkolne L-39. Zapotrzebowanie sił powietrznych na ten typ szacowane jest na 250 sztuk. Dotąd zamówiono 55 samolotów Jak-130, których dostawy maja być zrealizowane  w ciągu najbliższych dwóch lat. 

Su-30SM to gruntownie zmodernizowany, dwumiejscowy wariant myśliwca Su-27. Bazuje on na eksportowych samolotach Su-30MK/MKI, eksploatowanych między innymi przez Indie. Su-30SM są maszynami wielozadaniowymi, zdolnymi zarówno do działań myśliwskich jak też atakowania celów naziemnych. Mogą one również być wykorzystywane do szkolenia zaawansowanego dla pilotów samolotów bojowych.

Seryjna produkcja Su-30SM ruszyła w 2013 roku i łącznie z najnowszym egzemplarzem rosyjskie siły powietrzne otrzymały 27 sztuk a lotnictwo morskie kolejne 3 sztuki. Oznacza to całkowitą realizację kontraktu z 2012 roku, który opiewał na 30 maszyn. W sumie rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło dotychczas 60 maszyn dla lotnictwa i 12 przeznaczonych dla rosyjskiej marynarki wojennej. Ostatnia transza została zakontraktowana we wrześniu bieżącego roku

Przekazywanie przez Irkut niewielkich partii samolotów rosyjskiemu lotnictwu może być związane z potrzebą zastąpienia komponentów zagranicznych, na przykład ukraińskich, krajowymi odpowiednikami których jakość lub ilość może być niewystarczająca. Równie prawdopodobne jest jednak to, iż priorytet miała produkcja eksportowa, dostarczająca niezbędnych środków finansowych w walutach które nie tracą na wartości tak szybko, jak ruble.

Komentarze (1)

  1. Janosik

    jaka jest różnica pomiędzy jak-130 a aeromachi m346 które kupiliśmy?

    1. cynik

      Są dość zbliżone. Nasze są trochę bardziej szkolne (Włosi dopiero planują prawdziwą wersję szkolno bojową), rosyjskie od początku projektowane jako szkolno-bojowe. M346 ma trochę (ok. 15%) mocniejsze silniki i lepszy stosunek ciągu/masy, za są o te silniki ok. 1/3 mniej sprawne energetycznie od rosyjskich i przez to M346 ma o ok. 1/4 mniejszy zasięg. M346 jest zapewne minimalnie bardziej manewrowy w pionie (ciąg/masy) a Jak-130 w poziomie (obciążenie jednostkowe powierzchni nośnej). Jak-130 ma o ok. 7% większy udźwig. Oczywiście M346 ma awionikę zachodnią a Jak-130 rosyjską (ale też bardzo nowoczesną, np. do cyfrowego fly-by-wire można wgrywać charakterystyki lotne używanych przez Rosjan maszyn np. MiG-29 czy nawet samolotów pasażerskich. Wyświetlacze mogą symulować zadania bojowe, np. wskazania radaru, a można też wykonać prawdziwe zadania bojowe uzyskując sytuację z datalinka z naziemnego lub powietrznego systemu dowodzenia. Na żądanie klienta mogą wstawiać zachodnią awionikę, bo samolot ma otwartą architekturę.). Ogólnie to są tak podobne, że jak nie wiadomo o co się pokłócili we wspólnym projekcie, to pewnie, jak zwykle gdy nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze...