- Wiadomości
Włoska flota również będzie miała swojego Ratownika
9 października 2025 r. w stoczni T. Mariotti S.p.A. w Genui odbyła się uroczystość chrztu i symbolicznego wodowania nowego włoskiego okrętu pomocniczego Olterra (A5321).

Autor. Marina Militare
Jednostka ta jest odpowiednikiem naszego Ratownika, ponieważ przeznaczona będzie do prowadzenia wszelkich prac podwodnych, w tym ratowania załóg okrętów podwodnych. W służbie zastąpi ona okręt ratowniczy Anteo (A 5309), który podniósł banderę 31 lipca 1980 r. i nieubłaganie zbliża się do kresu swojej eksploatacji.
Umowa na dostawę nowej jednostki pomocniczej została zawarta w czerwcu 2021 r. pomiędzy stocznią T. Mariotti S.p.A. a włoską Narodową Dyrekcją ds. Uzbrojenia (Direzione Nazionale degli Armamenti). Budowa kadłuba tego okrętu rozpoczęła się w kwietniu 2023 r. w położonej nad Adriatykiem stoczni CI.MAR. Costruzioni Navali S.p.A. w San Giorgio di Nogaro, której współwłaścicielem jest firma T. Mariotti.
Po wodowaniu technicznym kadłub został we wrześniu 2024 r. przeholowany wzdłuż całego półwyspu Apenińskiego do Genui, gdzie trafił do pływającego doku w celu dalszego wyposażania. Planuje się, że gotowy okręt zostanie przekazany włoskiej marynarce wojennej (Marina Militare) w 2027 r.

Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl
Olterra (A5321) oficjalnie określana jest jako SDO-SuRS (Special and Diving Operation-Submarine Rescue Ship) dzięki możliwości szybkiej rekonfiguracji będzie mogła być wykorzystywana do szerokiej gamy działań podwodnych. Dotyczyć to będzie na przykład ratowania załóg okrętów podwodnych znajdujących się w niebezpieczeństwie, wsparcia sił specjalnych, operacji podwodnych na średniej i dużej głębokości, jak też dozorowania i ochrony podwodnej infrastruktury krytycznej.
Nowa jednostka Marina Militare będzie miała wyporność pełną wynoszącą ok. 12 000 t oraz kadłub o długości 128 m i szerokości 24 m. Wyposażona będzie w zintegrowany elektryczny system napędowy współpracujący z gondolowymi pędnikami azymutalnymi firmy Kongsberg Maritime oraz systemem dynamicznego pozycjonowania klasy DP 3. Pozwoli to na operowanie z maksymalną precyzją nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych.
Stała załoga okrętu liczyć ma 120 ludzi, a w razie potrzeby zaokrętowania dodatkowego personelu będzie mogła ona wzrosnąć do 200 osób. Wyposażenie specjalistyczne obejmować będzie m.in. zespół komór hiperbarycznych firmy Drass umożliwiający prowadzenie nurkowań saturacyjnych na głębokości do 300 m, zdalnie sterowane pojazdy podwodne (AUV i ROV) czy podwodny pojazd ratowniczy (SRV) mogący schodzić na głębokość 600 m.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133