Reklama

Siły zbrojne

Kazachstan: wypadek MiG-a-31

Fot. KAF
Fot. KAF

Po katastrofie samolotu MiG-31 w pobliżu Karagandy, ministerstwo obrony Kazachstanu zawiesiło loty tych ciężkich myśliwców. W wyniku awarii silnika załoga musiała się katapultować a maszyna runęła na ziemię. Obaj piloci trafili do szpitala, ale ich życiu i zdrowiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

Wypadek miał miejsce 16 kwietnia 2020 roku krótko po starcie do lotu treningowego z lotniska w Karagandzie. Po awarii silnika, który zapalił się uniemożliwiając dalszy bezpieczny lot, czy nawet próbę powrotu na lotnisko, załoga otrzymała polecenie opuszczenia maszyny. Obaj piloci katapultowali się i w krótkim czasie zostali przewiezieni śmigłowcem medycznym do szpitala w Karagandzie. Stan jednego z członków załogi określono jako zadowalający, drugiego jako umiarkowanie dobry.

Okoliczności wypadku bada powołana w tym celu komisja ministerstwa obrony, które równocześnie zawiesiło do odwołania loty kazachskich MiGów-31. Jak wynika ze wstępnych informacji, w pracach komisji biorą udział również przedstawiciele producenta. Samolot który rozbił się pod Karagandą został wyprodukowany w Niżnym Nowogrodzie w marcu 1991 roku a w listopadzie 2013 roku przeszedł remont w 514. Rżewskich Zakładach Remontowych. Jego resurs poremontowy określono na 8 lat, co oznacza, że wygasłby pod koniec przyszłego roku. Obaj piloci zasiadający za sterami feralnej maszyny są doświadczeni i posiadają nalot ogólny wysokości 1161 i 888 godzin w powietrzu.

Kazachstan jest jedynym oprócz Federacji Rosyjskiej użytkownikiem maszyn MiG-31, których posiada obecnie ponad 20. Katastrofa z 16 kwietnia 2020 roku jest czwartym wypadkiem kazachskiego MiGa-31. Poprzednie miały miejsce w 2007, 2008 i 2013 roku.

Ponaddźwiękowy myśliwiec przechwytujący MiG-31 rozpoczął służbę w lotnictwie ZSRR pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Był to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samolot myśliwski, zaopatrzony w radar ze skanowaniem elektronicznym (pasywnym). Dzięki temu już bazowy wariant MiG-31, ponad 40 lat temu, był zdolny do zwalczania czterech celów powietrznych jednocześnie. Co więcej, maszyny tego typu mogą poruszać się z naddźwiękową prędkością przelotową, a  maksymalna prędkość przekracza Mach 3, chociaż ze względów technicznych nie zaleca się przekraczania Mach 2,85.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Marek

    O wypadku dziadka miga 31 napiszą ale jak f22 raptor spada to cisza ?

  2. ...

    Jednak ZSRR czy Rosja jak na kraj z PKB wiekosci Wloch to niezle rzeczy robilo. Nie mozna porownac do USa bo sama Kalifrnia ma wieksze PKB niz Rosja. Ale np my pownnismy umiec zrobic duzo wiecej majac taka skale wydatkow na armie itp

    1. Orthodox

      Nieboszczyk ZSRR miał dużo większy potencjał, niż dzisiejsza Rosja.

    2. Jaro

      Pewnie nominalnie tak, ale już liczone wartościami realnymi takimi jak parytet siły nabywczej to jednak Kalifornia mimo że ludna i bogata jest daleko w tyle za Rosją

    3. Stefan

      Tylko, że militaryzacja ZSRR działa się kosztem poziomu życia jej mieszkańców. To samo jest w Rosji.

  3. BieS

    W grudniu 1976 roku zbudowano wariant przedseryjny MiG-31 A (izd. 01), natomiast do służby trafiły w 1980 roku, a gotowość bojową w pierwszym z pułków (786 IAP PWO) osiągnęły w 1983.

    1. Orthodox

      Pierwszy oblot prototypu YF-16 : 2 luty 1974.

    2. BieS

      Co to ma do rzeczy? Może to, że Amerykanie już wtedy to zrobili, a Rosjanie do dzisiaj nie?

  4. Pustak

    Za to w Polsce jest bezpiecznie na razie z wypadkami hroniczny brak części i nie ma lotów

  5. Jacek

    JAk to jest że niektórzy utrzymują że jak samolot ma 2 silniki to jest bezpieczniejszy?

    1. Navigator

      Kolega zapyta tych od naszych migow

    2. To nie reguła, ale w wiekszości przypadków jest bezpieczniejszy, jeśli chodzi o awarie silnika ,jednego. Jednak awaria awarii nie równa, tutaj silnik sie zapalił, zapewne ogień zniszczył nie tylko silnik skoro dostali polecenie katapultowania. Do tego część samoltów dwusilnikowych po prostu nie poleci na jednym silniku bo tak została skonstruowana, a dwa silniki ma z innego powodu. Ostatnio mały ptaszek w jednym silniku uziemił amerykanom 6-cio silnikowa maszynę co miała przetrzymać konflikt nuklearny.

    3. Davien

      A niby jaki samolot wojskowy USA ma 6 silników??

  6. Orthodox

    Jak widać i remonty w zakładach producenta nie gwarantują równej liczby startów i lądowań. Ale tam przynajmniej fotele katapultowe zadziałały.

Reklama