- Wiadomości
Jordania: unikalne samoloty AC-235 i śmigłowce UH-60 na sprzedaż
Królewskie Jordańskie Siły Powietrzne poinformowały pod koniec grudnia ub. r. o zamiarze odsprzedaży dwóch samolotów wsparcia AC-235 i ośmiu śmigłowców UH-60L Blackhawk. Maszyny pochodzą z jednostek wspierających działania sił specjalnych.

W ubiegłym roku Królewskie Jordańskie Siły Powietrzne wystawiły już na sprzedaż już samoloty transportowe: jednego C-130B oraz dwa C-295 12 maszyn szkolno-treningowych Hawk Mk 63, 13 śmigłowców UH-1H oraz 17 szturmowych wiropłatów Bell AH-1F Cobra wyposażonych w NTS (Night Targeting System - System Celowania w Nocy). Jednym z nabywców części tego sprzętu są Filipiny, które pozyskają co najmniej dwa śmigłowce AH-1F.
Przypuszczalnym powodem sprzedaży części statków powietrznych jest chęć redukcji kosztów eksploatacyjnych. Jordania jest obecnie w trakcie pozyskiwania z Izraela śmigłowców AH-1F w wersji z nową awioniką i nowymi głowicami optoelektronicznymi L3 Wescam MX-15D. Z kolei przekazanie przez ZEA samolotów szkolno- treningowych Pilatus PC-21 pozwoliło zrezygnować ze starzejących się Hawków. Prawdopodobnie, następnym krokiem będzie wycofanie z jednostek wspierających siły specjalne śmigłowców MD530 Little Bird, które brały udział w operacjach razem ze wspomnianymi wyżej UH-60L.
Przypomnijmy, że AC-235 to, opracowana specjalnie na potrzeby jordańskiego lotnictwa, wersja samolotu transportowego CASA CN-235M. Hiszpańska konstrukcja została zmodyfikowana przez amerykański koncern Orbital ATK w połączeniu z Biurem Projektowania i Rozwoju Króla Abdullaha II (KADDB) i Airbusem, a główne zmiany to dodanie podskrzydłowych pylonów na pociski rakietowe AGM-114 Hellfire, wyrzutni rakiet niekierowanych Mk 4 FFAR i zamontowanie z boku działka kal. 30 mm, a także radar z syntetyczną aperturą (a więc szczególnie dostosowany do obserwacji dużych obiektów poruszających się powoli lub pozostających w spoczynku).
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]