Siły zbrojne

Jelcze dla logistyków zamówione

Jelcz S662D.43/Fot. Jelcz.com.pl
Jelcz S662D.43/Fot. Jelcz.com.pl

W środę 29 maja zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia a Jelcz Sp. z o.o. na dostawę samochodów dużej ładowności powiększonej mobilności w wersji skrzyniowej w latach 2019 – 2022.

Jak czytamy w komunikacie Inspektoratu Uzbrojenia, przedmiotem zamówienia jest dostawa 114 samochodów Jelcz S662D.43 w wersji skrzyniowej, w tym 14 szt. w części gwarantowanej zamówienia oraz 100 szt. w ramach prawa opcji. Odbiorcą samochodów są głównie jednostki logistyczne wojsk operacyjnych. Wartość umowy wynosi 111,464 mln zł brutto, w tym 13,506 mln zł przypada na zamówienie gwarantowane, a 97,96 mln zł na prawo opcji.

Jest to druga umowa zawarta z Jelcz Sp. z o.o. na dostawy samochodów Jelcz S662D.43 w wersji skrzyniowej. Pierwsza umowa o wartości ponad 37 mln zł brutto obejmująca dostawę 44 pojazdów została podpisana 31 lipca 2014 roku. Biorąc pod uwagę wszystkie dostawy, do chwili obecnej pozyskano łącznie ponad 700 pojazdów Jelcz 662D.43 różnych wersji zabudowy, które są wykorzystywane do zadań operacyjnych, logistycznych i szkoleniowych w kraju i poza jego granicami.

IU zaznacza, że dostawy dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej kolejnych samochodów dużej ładowności powiększonej mobilności Jelcz 662D.43 stanowią dalszą unifikację sprzętu wojskowego w tej grupie eksploatacyjnej, która zwiększa kompatybilność użytkowania, obsługiwania, napraw i zaopatrzenia w części zamienne parku samochodowego w Wojsku Polskim.

Samochód dużej ładowności powiększonej mobilności Jelcz S662D.43 przeznaczony jest do transportu ładunków luzem, spaletyzowanych lub przewożonych w kontenerze. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 25 ton. Samochód może współpracować z przyczepami o masie całkowitej do 19 ton tworząc zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 ton.

Wyposażony jest w sześciorzędowy silnik o zapłonie samoczynnym IVECO CURSOR EURO 3+ o mocy 316 kW (ok. 430 KM). Zbiorniki paliwa pozwalają na pokonanie dystansu ponad 800 km. Międzyosiowy mechanizm różnicowy oraz mechanizmy różnicowe mostów napędowych po zablokowaniu pozwalają na przekazywanie mocy na trzy osie. Manualna skrzynia biegów posiada 16 przełożeń. Pojazd posiada dopuszczenie do ruchu po drogach publicznych oraz transportu materiałów niebezpiecznych klas 1, 2 i 9 (grupa A).

Komentarze (11)

  1. Tak myślę

    To ładnie, że zakupuje się ciężarówki w krajowej fabryce ale niektóre jednostki, zwłaszcza te przewożące żołnierzy powinny pomyśleć o nabyciu takich pojazdów jak TITUS. Toć to mamy XXI wiek i czas pomyśleć o jakimś minimalnym komforcie dla piechoty.

  2. SOWA

    Kiedy Jelcz zacznie eksportować ciężarówki? Pora udowodnić, że spółka jest dobrze zarządzana a nie sztucznie podtrzymywana na kroplówce.

    1. Tak myślę

      Nigdy! Każde szanujące się państwo (a tych jest coraz więcej) chce produkować składać u siebie ciężarówki dla wojska i nie tylko ciężarówki.

  3. 7plmb

    Autorze tego tekstu..co to jest silnik sześciorzędowy ??? Jeśli już to silnik rzędowy-sześciocylindrowy..

    1. Joo

      Tski co ma 6 rzędów

    2. Wawiak

      sześciorzędowy jednocylindrowy.. ..albo na odwrót...

  4. Dalej patrzący

    Rząd powinien reaktywować FSC Star jako państwową firmę, wznowić produkcję modelu 266. Tylko wtedy wojsko będzie miało dobre ciężarówki za darmo (bo finansowane z budżetu MON). Skąd możemy mieć pewność, że w razie wojny Jelcz (prywatna firma) nie sprzeda technologii przeciwnikowi albo nie zwinie interesu? Wojsko bez transportu to będzie powtórka z 1939 gdzie niemcy mieli już RPG-7 a Polacy nie mieli opracowanej żadnej bazooki.

    1. Użytkownik

      Chyba nikt ci nie mówił, że w razie W takie firmy też przechodzą pod zarząd państwa.

    2. sfsdafhgkg

      Jeśli ktoś się zwinie to kierownictwo, maszyn i pracowników nikt nie wywiezie, więc potencjał zostanie. Wiekszym problemem jest tu brak OPL, bo to oznacza zniszczenie zakładu. Na szczęście Polska to potęga TIRowa, i jest co konfiskować.

    3. GOSC

      A JELCZ NIE NIE JEST WŁASNOŚCIĄ HSW?

  5. AM

    Sześciorzędowy silnik?

    1. słabnik

      Pewnie Pratt & Whitney R-1830

  6. Wyrwymiech

    Sześciorzędowy silnik - niesamowite - każdy cylinder ma własny rząd!! :-)

  7. autor

    Mam nadzieję, że aktualnie zamawiane wersje przeszły jakaś modernizację względem wersji zamawianych w 2014 roku...

  8. Bosman

    Czy ktoś może poteierdzić że sá produkowane takie silniki?Bo gdyby było napisane silnik sześciocylindrowy rzędowy to bym wiedział że to dobry diesel a tak to nie jestem pewien.

  9. Eksport Zero

    Skąd ta miłość do włoskiej myśli technicznej ? Nie potrwa to długo i tak ta fabryka upadnie

  10. -

    Nie ma jak.... kolejne Jelcze o poranku

  11. I am

    To już mogli kupić ciężarówki z automatem.