Jastrzębie do modernizacji. Wielki kontrakt na F-16 podpisany

Autor. Maksymilian Dura/Defence24.pl
Wicepremier, Minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wziął udział w ceremonii podpisania kontraktu na modernizację polskich myśliwców F-16.
Polska otrzymała zgodę na zakup pakietu modernizacyjnego dla myśliwców F-16 C/D w październiku 2024 roku. Maksymalna, notyfikowana kwota to 7,3 mld dolarów, jednak realna wartość umowy wyniosła 3,8 mld dolarów. O tym, dlaczego koszty F-16 zostały obniżone, pisaliśmy w artykule na Defence24.pl. W trakcie konferencji prasowej wicepremier Kosiniak-Kamysz pytany o kwestię kosztu przez dziennikarza Defence24.pl stwierdził, że zapoznał się z artykułem i „bardzo wiarygodnie” opisuje to, z jakiego poziomu startowały negocjacje i następnie zejście do poziomu „akceptowalnego, przyzwoitego” dzięki zdolnościom negocjacyjnym wiceministra Pawła Bejdy oraz Agencji Uzbrojenia. Dodał, że „dbamy o jakość, ale też o Skarb Państwa”.
Stroną umowy jest rząd USA, który następnie będzie zlecał prace wykonawcom, w tym producentowi F-16 i głównemu wykonawcy, koncernowi Lockheed Martin. Dostawy zmodernizowanych maszyn odbędą się w latach 2030-2038.
Prace modernizacyjne pozwolą na podniesienie standardu polskich maszyn do standardu zbliżonego do nowo produkowanych F-16V Block 72. Oznacza to między innymi integrację radaru AN/APG-83 SABR z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), o znacznie zwiększonych możliwościach bojowych, także w wykrywaniu trudnych celów jak rakiety manewrujące. Polskie myśliwce otrzymają też nowe komputery misji oraz lepsze łącza danych, pozwalające na wymianę informacji z innymi uczestnikami systemu walki. Co nie mniej istotne, zwiększą się zdolności do obrony przed zagrożeniami ze strony wrogiej obrony powietrznej dzięki zastosowaniu nowej generacji systemów walki radioelektronicznej.

Autor. Maksymilian Dura/Defence24.pl
Modernizacja do standardu F-16V to także integracja nowych systemów uzbrojenia, takich jak m.in. pociski AIM-120D AMRAAM. Zmodyfikowanych lub wymienionych będzie też szereg innych systemów istotnych dla skuteczności bojowej polskich F-16. Oprócz tego w pakiecie znajdują się elementy związane ze wsparciem eksploatacji tych maszyn, pozwalając na zwiększenie ich dostępności operacyjnej i utrzymanie w służbie nawet po 2040 roku. To między innymi magazyny i zapas części zamiennych.
Większość prac zostanie wykonana w należących do PGZ Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy, gdzie podpisano umowę. Dwa pierwsze samoloty mają być wysłane do USA na testy, ale prace na nich będą również realizowane w Bydgoszczy. O planowanym podpisaniu umowy w Bydgoszczy i jeszcze przed Świętem Wojska Polskiego Defence24.pl informowało jako pierwsze.. Wiceminister obrony Paweł Bejda zapewnił, że umowa skonstruowana jest w taki sposób, że ponad 50 proc. jej wartości powinno zostać umieszczone w polskim przemyśle, a dokładne rozmowy o współpracy przemysłu muszą zostać sfinalizowane po podpisaniu umowy międzyrządowej, co miało miejsce dziś.
Polska podpisała kontrakt na zakup 48 myśliwców F-16C/D w kwietniu 2003 roku. Dostawy samolotów odbyły się w latach 2006-2008, a rok po ich zakończeniu osiągnęły one wstępną gotowość operacyjną. Pełną zdolność bojową uzyskano jednak kilka lat później. Dostawa F-16 była kredytowana, a większość spłat z programu - wartego według różnych źródeł od 3,25 do 3,5 mld dolarów - miała miejsce dopiero w 2015 roku.. Również modernizacja F-16 będzie kredytowana z amerykańską gwarancją FMF. Dodajmy, że po uwzględnieniu inflacji wartość umowy z 2003 roku wynosiłaby około 5,7 mld dolarów.
Czytaj też
Dziś polskie F-16 są bardzo obciążone zadaniami operacyjnymi, związanymi z ochroną krajowej i sojuszniczej przestrzeni powietrznej, bo są jedynymi samolotami wielozadaniowymi w pełnej gotowości bojowej. Ich modernizacja będzie skorelowana z wprowadzaniem na wyposażenie myśliwców F-35A i lekkich samolotów bojowych FA-50/FA-50PL. To pozwoli częściowo odciążyć wykorzystujące dziś F-16 bazy w Poznaniu-Krzesinach (2 eskadry, 32 maszyny) i Łasku (1 eskadra, 16 maszyn, wkrótce do nich dołączy eskadra F-35A).
Tani2
Ja jestem bezwarunkowo za .... A reszty szkoda czasu na tłumaczenie. Bo ani w Grecji ani Filipinach nie byłem i nie będę,, za Chiny Ludowe jak się mówiło dawniej,, Trzeba pilnować swojego stolika ....To moje prywatne zdanie
user_1050711
Czyli tak jak przewidywałem - ponad 2 razy drożej za 48 sztuk samolotów, niż Grecy płacą za 83 sztuki IDENTYCZNYCH samolotów. Przy czym Grecy jak najbardziej kupili to z pełnym ofsetem osbsługi. Zaraz usłyszę opowieści, że "grecka to była bieda modernizacja, a polska to jest ta prawdziwa" - wartość tych opowieści będzie mo dobrze znana. Cóż więc tak różni greckie umowy od polskich ? Otóż greckie są aż do bulu jawne, na co idzie każde euro. Brak mętnej wody, gdy chodzi o milony, cóż dopiero miliardy z publicznej kasy. A kto postępował inaczej - 19 osób poszło na długie odsiadki., wyroki od 8 do 18 lat.
Czytelnik D24
Nie masz żadnego dowodu na to że Grecy będa mieli identyczne samoloty zwłąszcza że połowa pakietów modernizacyjnych w F-16V to tzw pakiety customowe na życzenie zamawiającego.. Do tego modernizacja odbędzie się w Polsce więc nabycie takich zdolności z pewnością wywindowało cenę.
Archie51
Oj taaak. U Greków zawsze było wszystko jawne i uczciwe z publicznymi pieniędzmi! A korupcji to nie uświadczyłeś! 🤣
PrawdziwyPolak
Radar AESA i usprawnienia do walki elektronicznej - super. Możliwość użycie AMRAAMów w wersji D - W KOŃCU. Czego tylko brakuje to integracja Meteorów / IRIS-T albo innego sprzętu europejskiego - im większa dywersyfikacja pocisków tym lepiej, szczególnie kiedy na US nie można polegać, a u nas cały czas się o tej dywersyfikacji zapomina. Obyśmy nie musieli płacić za to takiej ceny jak Ukraina.
Davien3
A to Polska uzywa choć jednego Meteora czy IRIS-T w swoim wojsku? Jak juz cos integrowac to AIM-260 choc pewnie i tak go nam zintegrują, a te pociski biją na głowe Meteora pod każdym względem
Czytelnik D24
Meteor dzisiaj jest pociskiem przestarzałym. (AMRAAM też bo wyczerpuje się jego potencjał modernizacyjny) a projekt następcy dopiero w planach. Niedługo wchodzi do produkcji seryjnej JATM a on deklasuje Meteora pod względem zasięgu, szybkości, głowicy naprowadzającej oraz kluiczowa sprawa że atakuje cel na drugim impulsie silnika a nie siłą rozpędu tak jak Meteor czy AMRAAM. Postęp w technologiach dotyczących układów elektronicznych oraz paliw i silników rakietowych pozwolił zamknąć wszystkie te parametry w pocisku wielkości AMRAAMA.
Czytelnik D24
"Prace modernizacyjne pozwolą na podniesienie standardu polskich maszyn do standardu zbliżonego do nowo produkowanych F-16V Block 72" Co to znaczy standardu zbliżonego?.
Davien3
To że nie zrobi się z F-16 Advanced wersji bl 70/72 tylko zblizoną i tym jest właśnie F-16V tak samo F-16AM/BM to wersja zblizona do bl 50 ale są spore różnice chocby w silnikach czy radarze.
Czytelnik D24
@Davien Potrafisz wymienić różnice między versją V a block 70/72?
ALBERTk
Dostawy w 2030-2038? I co? Później polatają jeszcze z 10 lat zanim skończą się resursy? Ta modernizacja nie ma żadnego sensu.
Davien3
Ale wiesz że podczas MLU resursy są zerowane?
Piotrgra
Wiadomo który system walki elektronicznej wybrano?
Davien3
Nie i nie powinni tego podawać za żadną cene bo to WRE decyduje o bezpieczeństwie samolotu.
Al.S.
Czyli $ 80 mln na samolot, circa 60% kosztu nowej maszyny. Znacznie drożej niż np dla Grecji, która w 2017r zapłaciła za cały program $ 2.4 mld, czyli w obecnych cenach 3,16 mld, a modernizacja objęła ponad 100 samolotów. Był jednak jeden szczegół - tylko 26 szt greckich F16 dostaje zintegrowany system samoobrony (ASPIS). Jeśli koszt dla Polski, poza upgrade całej floty, obejmuje pozyskanie nowych kompetencji przez WZL2 i inne zakłady, to suma jest do zaakceptowania. WZL2 zresztą już prowadzą modernizacje F16 dla USAF. Również trzeba brać pod uwagę, że resetowany jest resurs płatowców i silników, a po kilkunastu latach eksploatacji sporo samolotów musi być już mocno zużytych. Przy okazji tej moderki widać jak na dłoni zalety zakupu FA50, które kosztują nas w sumie $3 mld w obu wersjach, a więc średni koszt nabycia samolotu wraz z całym programem wdrożenia stanowi 80% kosztu modernizacji F16. Teraz to one będą mogły być zajeżdżane w wylotach alarmowych i szkoleniu, a F16 oszczędzane.
Davien3
@AIS Grecy modernizuja do wersji V nie ponad 100 ale 83 z zakupionych 90 F-16 Advanced Natomiast co do FA-50 to kupiono całkowicie nam zbędny lekki szturmowiec nie nadający się do szkolenia całkowicie a do wylotów alarmowych tylko ośmieszający nasze lotnictwo bo taki Su-27 włączy dopalacze i tyle go widział pilot fafika Te 3 mld daje ponad 60 mln usd za całkowicie nam zbędną maszynę bez uzbrojenia bo tak starego Polska nie używa. No rosyjscy piloci będa mieli zabawę obserwujac jak fafik z dwoma antycznymi AIM-9P próbuje ich dogonić:))
mick8791
Fafik to taka doskonała maszyna... Tylko dlaczego żadna sensowna armia świata (oprórcz polskiej) się na niego nie rzuciła? Wiesz dlaczego? Bo to szmelc! Latadełko udające maszynę bojową. Chcesz nim latać do wezwać alarmowych? Chłopie do tego potrzebna jest prędkość zarówno liniowa jak i wznoszenia, a to są jedne z wielu rzeczy, których temu samolotowi brakuje. Szkolenie na FA-50? A niby kogo? Do szkolenia zaawansowanego mamy już Orliki, które są do tego znacznie lepsze. Kogo chcesz jeszcze szkolić? Odpowiem Ci - na FA50 można szkolić tylko pilotów FA-50 jak już przejdą kurs pilotażu zaawansowanego na Orlikach i nikogo więcej!
Al.S.
Według Lockheed modernizują 84 szt,. Mój błąd, skorzystałem ze źródła, które podało łączną liczbę modernizowanych i 24 samolotów zakupionych jako nowe. Ale nawet ta nieco mniejsza liczba i tak daje sporo mniejszy koszt na samolot, po uwzględnieniu inflacji około połowę sumy płaconej przez Polskę. Wyjaśnieniem może być nabywany wraz z modernizacją pakiet uzbrojenia, w skład którego wchodzą między innymi duża ilość bomb SDB II, pocisków JASSM, AIM9X Block II i zasobniki rozpoznawcze MS110. Co do twojego wyzłośliwiania się nad FA50, to równie złośliwie napiszę, że jak Su27 odpali dopalacze, to nasz Fafik odpali swoje i zrobi mu podobny kod SPLASH, jaki kiedyś filipiński Fafik zrobił F22. Na małych odległościach najważniejsza jest pozycja, a inne przewagi mają mniejsze znaczenie. Niemniej, akurat przyśpieszenie do prędkości naddźwiękowej FA50 ma bardzo dobre, w czystej konfiguracji porównywalne z F16. Uzbrojenie niebawem będzie, szkoda to nawet komentować.
andbro
Może by tak z rozpędu zmodernizować T72 do wersji Abramsa.
Paurek
Zastanawia mnie po pierwsze cena, po drugie czas realizacji. Słowacja za 14 nowych maszyn wraz z pakietem uzbrojenia, szkoleniem oraz pakietem logistyczny.m zabezpieczającym 2 lata eksploatacji zapłaciła 1,6 miliarda USD. Wychodzi 114 mionów za szt. My płacimy za modernizację 3,8 mld USD czyli niemal 80 mln za szt. Jakby Słowacja zamówiła nie 14 a 48 maszyn to pewnie różnica byłaby jeszcze mniejsza. Za nasze F35 zapłaciliśmy 87 mln USD za szt....Nawet jak po drodze była inflacja to nie taka wielka żeby się to dało łatwo wyjaśnić. Do tego ostatnia maszyna zostanie zmodyfikowana w 2038 roku .Wtedy technologicznie to będzie system sprzed 20 lat Możecie to jakoś sensownie skomentować.
Rupert
W skład polskiej modernizacji nie wchodzą tylko koszty części itp. Umowa zawiera więcej rzeczy np modernizację w Polsce i wiele innych rzeczy. Nie porównuje się na sztywno tak jak ty to zrobiłeś bo to ma niewiele wspólego z rzeczywistością. Koszt modernizacji jednej sztuki na pewno będzie mniejszy.
ryba1
Pozostaje kwestia remontów F 16 gdzie serwis na słowacje bedzie musiał sie udać z USA albo samolot do USA .My robimy kompetencje donapraw F 16 w regionie co mogło mieć kluczowe znaczenie w zakupie Słowaków !
mick8791
Nie wiem jaką wersją matematyki się posługujesz ale zmień ją czym prędzej na ten model powszechnie stosowany na całym świecie! Bo nawet stosując Twój sposób wyliczenia ceny za jednostkę sprzętu (czego w zakupach zbrojeniowych absolutnie NIE wolno robić) to cena za F-35 wychodzi na poziomie 144 mln dolarów, a nie 87! Widzisz, masz kłopoty z matematyką i potem piszesz takie bzdurki, że MLU się nie opłaca...
Jankesd
Dzień dobry Państwu Modernizacja wszystkich 48 F-16 za 3,8 mld dolarów do standardu F-16V Block 72.Pierwsze modernizacje rozpoczną się w 2028 r., a pomiędzy 2030-2038 r. wszystkie samoloty zostaną zmodernizowane, czyli 10 lat tzw. moderki trochę długo. Można ogłosić sukces i 50 procent umowy zostanie w Bydgoszczy. Nowy kosztuje 60-70 milionów dolarów w zależności od konkretnej konfiguracji. Mam następujące pytanie, jaki jest czas oczekiwania na nowy samolot 16V Block 72 i tutaj są wątpliwości, czy nie lepiej kupić nowe z offsetem, a dotychczas nasze użytkować, aż do przybycia nowych w ciągu 10 lat, a potem ewentualnie sprzedać stare F16, które już mają 18 lat ?
Adamus13
Za 60-70 milonów to dziś kupisz ok. 55% (może 60%) nowego F16V.
mick8791
"Nowy kosztuje 60-70 milionów dolarów"? Nowy F-16V Block 72? Ty sobie kpisz czy postanowiłeś się publicznie pochwalić brakiem wiedzy? Chcesz kupić tylko skrzydła bez reszty samolotu?
Sabra
@Adamus13 lub 85% F-35
kopacz033
Amerykanie to sie smieja ze taki hajs zarobia za taki szrot. Lepiej bylo dokupic f35 i bylibysmy technologicznie d lo przodu a te f16 to bedzie przepasc tymbardziej ze sztuczna inteligencja bedzie ingerowala we wszystkie systemy i te fki 16 tki beda bezużyteczne fak naprawde. Kasa w bloto szkoda slow. Miałoby lc lepiej a jest gorzej. Lipna decyzja . Gdyby pogadali normalnie z Usa z urzednikami to by takiego czegos nie bylo . Bezsensowna modernizacja szczerze nieopłacalna. Kazdy praktycznie kraj nato przechodzi na f35 bo tam jest pole do rozwoju maszyny a nie stara generacja 4 ktora nie nadazy za przyszloscia. Kazdy to wie a my sie cofamy taka orawda.
ryba1
Można polemizować z twoim osądem .Cena za lot F 35 jest sporo droższa od F 16 ,serwis też sporo kosztuje .Jedyna ,może i najważniejsza zaleta F 36 to unifikacja .Taka zyskaliśmy przy użytkowaniu FA 50 .( niższej ceny za lot nie liczę bo ma poprostu o połowę krótszy zasięg).Niestety jest tam całkiem sporo do poprawy ale i trzeba zainwestować w latające cysterny !!!
mick8791
Bezsensowny to jest tu jedynie Twój komentarz! Z którego wynika również brak elementarnej wiedzy... Po pierwsze rezygnacja z MLU i wydanie równoważnej kwoty na F-35 spowodowałaby zmniejszenie ilości maszyn w naszej flocie. Ponadto (tak dla wiedzy) wprowadzenie nowej maszyny to nie tylko sam jej zakup ale też w zasadzie równoważne jemu finansowo inwestycje w stworzenie dla niego infrastruktury, sprzętu do obsługi, zapasów części zamiennych, szkolenia pilotów, obsług naziemnych i mechaników. To wszytko kosztuje koszmarne pieniądze i trwa wiele lat. I na koniec - te kraje NATO, które wychodzą z F-16 na rzecz F-35 posiadają o wiele od nas starsze maszyny w wersji A/B, które swój MLU przeszły dziesiątki lat temu i ich resursy faktycznie są na wykończeniu. My jesteśmy w zupełnie innej sytuacji!
Przyszłość
Wiedza ze moga nas doic to beda doic. A ewemenet to 96 Apacze....heh. Ponoc modernizacja F16 to tyle co cena nowych Eurofaiterow. Coz zec. Skoro wiedza ze i tak wezmieni to co maja nie kozrstac?
Grom2137
co to za samolot Eurofaiter
mick8791
"Ponoć"... No jak chłopcze nie masz pojęcia to się nie odzywaj i nie insynuuj tutaj przerostu kosztów!
ryba1
Dla malkontentów tylko wspomnę że skuteczność każdej broni jest wprost proporcjonalna do jej użycia i skutecznej odbudowy potencjału oraz umiejetność i możliwość napraw !!! F 16 to dobry samolot wielozadaniowy ( szkoda że nie Gripen) dla którego mamy juz zbudowana infrastruktóre ,z której z kolei skorzystaja nasze FA 50 .
mick8791
Po pierwsze nie "szkoda że nie Gripen" tylko bardzo dobrze, że nie ripen, bo F-16 to znacznie lepszy samolot o większych możliwościach! Po drugie FA-50 nie będą korzystać z infrastruktury dla F-16 tylko mają budowaną nową infrastrukturę!
ja!
Przecież za 13 lat ta modernizacja na którą wydamy prawie 4 mld dolarów może się okazać mało warta, tym bardziej że wykonana na schyłkowych wtedy samolotach. Czyżby ktoś z nas zadrwił. Z czego tu się cieszyć. Według mnie to jest smutne.
mick8791
Smutny to jest tu tylko Twój komentarz... Po pierwsze F-16 nie jest schyłkowy. Po drugie MLU to normalny i praktykowany od dziesięcioleci moment w eksploatacji sprzętu wojskowego i naprawdę Tobie się wydaje, że to możliwe, że przez te długie lata nikt nie zauważył, że jest on bez sensu jak próbujesz tutaj imputować?
Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy
3,8 mld dolarów- za tę kwotę by kupiono 1000 PAC-3MSE które z poprzednimi zakupami zapewniłyby CAŁOKRAJOWĄ obronę antyrakietową Polski a nie ja teraz PUNKTOWĄ, a także możność zniszczenia 950 samolotów nieprzyjaciela. Jak zwykle - programy z absolutnym EGZYSTENCJALNYM priorytetem - dziwnie albo i nie - odkładane na półkę.
Davien3
Tadziu a kto by ci sprzedał PAC-3MSE za pół ceny?? I jaka całokrajowa obrona przy dwóch obecnie bateriach i zasięgu pocisku ok 140km Ech ty jak coś palniesz........
DanielZakupowy
Tadziu, problem w tym, że w PAC-3MSE piloci mają strasznie ciasno :)
M.M
Czas realizacji jest absurdalny, ale jak rozumiem, musimy zająć miejsce w kolejce. Swoją drogą, wydaje się, że USA mają problem ze swoim przemysłem
RafMiko
Termin dostawy do 2038 roku a polatają jak napisano w artykule ... nawet poza 2040 r. czuli co ? 2-3 lata ? brawo !
MC775
Blisko 4 miliardy USD to absurdalna cena za tę modernizację, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że za 4.6 miliarda kupiliśmy 32 sztuki F-35 z zapasem części. Co by nie zmodernizować to F-16 już zawsze będzie schyłkową konstrukcją samolotu bojowego czwartej generacji. Trzeba było brać F-35, wykorzystać dobre relacje z USA do podbicia miejsca w kolejce i wzmocnić się fabrycznie nowymi samolotami piątej generacji.
Davien3
@MC ten mityczny zapas części do F-35A to zdaje się jeden-dwa zapasowe silniki i to wszystko. Za te 4.6 mld usd Polska kupiła gołe F-35A za to z pełnym centrum szkoleniowym
TomaszRz
Cieszy modernizacja w Polsce, martwi całkowity koszt, a przeraża czas realizacji.
ryba1
Może zyskamy kompetencje modernizacji FA 50 ,bo jak wiadomo modernizacji potrzebują !
wojghan
Dokładnie.
Extern.
Mam nadzieję że ta umowa ma jakieś drugie niejawne dno, coś tam jest poukrywane i coś naprawdę wartościowego dodatkowo zyskamy w zdolnościach podczas tej modernizacji w kraju. Bo jeśli nie, i rzeczywiście aż tak mocno przepłacamy i tracimy czas to niestety dramat i kompletna porażka negocjacyjna.
MiP
Do tej pory były narzekania co niektórych że kiedy modernizacja naszych F-16 a dzisiaj ci sami że po co bo drogo,że lepiej dokupić nowe itp.....Ale rozumiem że Nowogrodzka płaci i wymaga 😊
Adamus13
👍
Jankesd
Dzień dobry Państwu Modernizacja wszystkich 48 F-16 za 3,8 mld dolarów do standardu F-16V Block 72.Pierwsze modernizacje rozpoczną się w 2028 r., a pomiędzy 2030-2038 r. wszystkie samoloty zostaną zmodernizowane, czyli 10 lat tzw. moderki trochę długo. Można ogłosić sukces i 50 procent umowy zostanie w Bydgoszczy. Nowy kosztuje 60-70 milionów dolarów w zależności od konkretnej konfiguracji. Mam następujące pytanie, jaki jest czas oczekiwania na nowy samolot 16V Block 72 i tutaj są wątpliwości, czy nie lepiej kupić nowe z offsetem, a dotychczas nasze użytkować, aż do przybycia nowych w ciągu 10 lat, a potem stare F16, które już mają 18 lat sprzedać?
Adamus13
Dziś za 60-70 milonów to możesz kupić ok. 55% F16V.
Box123
Absurd, katastrofa, brak słów. Mam nadzieję że każdy kto wziął w tej dywersji udział odpowie za to i będzie partycypowal w kosztach z własnej kieszeni. W cenie 3 nowych eskadr f35 które umozliwily by nam obronę (bez nich nie mamy żadnych szans niezależnie ile setek mld wydamy na wojsko) wrzuciliśmy te pieniądze w błoto na nic nieznaczącą modernizację. Razem z pieniędzmi za apache to 80mld do kosza. Zero wzrostu realnych zdolności. Za te środki należało zakupić 3 eskadry f35, wejść we współpracę nad samolotem kf21 i odbudować Polski przemysł lotniczy, rozpocząć pracę nad ciężkim czolgiem k2 pl który mógłby być najlepszym czolgiem na świecie i stać sie hitem eskoportowym naszego przemysłu (k2pl w obecnej formie nikt nie kupi to chyba oczywsite) oraz kupić licencje na rakiety o zasięgu 300km do homara. Moglibyśmy dokonać przełomowego zwiększenia naszych zdolności a wrzuciliśmy 80mld zl w błoto. Za chwilę skończy się kasa i zostaniemy z ręką w nocniku
ryba1
Ty sie zdecyduj ,chcesz zakupu trzech eskadr F 35 ( bardzo drogie w utrzymaniu) a potem piszesz zeby wchodzić w program KF 21.Czy ty myślisz że pieniądze leca z nieba ?Po zakupie FA 50 to możemy wchodzić w KF 21 .Utrzymamy zdolności bojowe na średnim +minus poziomie ( Ukr pokazuje że ten poziom nie jest taki zły ) do niszczenia dronów czy tam celów naziemnych .Wojskowi wspominaja tez o przeniesieniu zdolności budowy w Polsce FA 50 co dało by nam możliwość zbudowania zdolności do produkcji i rozwoju siłlotniczych .Kiedy zdobędziemy kompetencje możemy wchodzić w programy budowy nowoczesnych samolotów .
Dr. Pavl Kopetzky
A dlaczego nie na F35?! Regres?! Inflacja?! Dewaluacja?! Kryzys jak pacyfizm... Real Life of Politik and War AD 2025
Rupert
Jak F-16 mają przystawać do współczesnego pola walki to muszą zostać zmodernizowane. A F-35 Polska też kupuje. W czym problem? A będzie jeszcze więcej samolotów, pytanie, czy będą to F-35(kolejne), F-15, Typhoon-y, a może coś jeszcze?
De Aristo
Bo F-16 już mamy. mamy przeszkolonych pilotów, mechaników, rozwinięta infrastrukturę i całą logistykę.. Mamy zaplecze remontowe i częściowe kompetencje do serwisowania samolotów. A z F 35 trzeba wszystko zaczynamy od początku. Wszystko trzeba tworzyć niemal od zera. Wprowadzenie F-35 do służby i osiągnięcie przez ten samolot i jednostki na nim operujące gotowości bojowej to okres około trzech do pięciu lat przy dobrych wiatrach. A zmodernizowane F-16 mamy w zasadzie w linii na cito.
Orel
@De Aristo "na cito" znaczy za 5 lat? XD
GGG BBB
To są jakieś żarty? 4mld USD i modernizacja w latach 2030-2038 (po około 5-6 sztuk rocznie???? Czemu nie modernizacja w latach 2042-2050? Jaką wartość będą miały F16 za 13 lat? Jaki to ma sens? W 2038 roku F-16V będzie miał jako model 20 lat? Świat nie stoi w miejscu. Chiny, Pakistan, Rosja wprowadza nowe modele. Ile nowych F-16V z dostawą na 2030-32 można kupić za te pieniądze? Ile nowych F-35A z dostawą na lata 2030-34 można kupić za te pieniądze? Ile nowych KF-21 Block 2+ z dostawą na lata 2030-35 można kupić za te pieniądze?
yeti65
Ta, zdolności negocjacyjne. Po prostu w pierwotnej wycenie znajdowały się dublujące się podzespoły i każdy wiedział, że docelowa kwota będzie znacząco niższa.