Reklama

Umowa na modernizację F-16. Znamy datę i miejsce [NEWS DEFENCE24]

Polskie samoloty wielozadaniowe F-16C Jastrząb z PKW Orlik, obecnie stacjonujące w litewskiej bazie lotniczej Szawle, podczas lotu szkoleniowego z portugalskimi F-16.
Polskie samoloty wielozadaniowe F-16C Jastrząb z PKW Orlik, obecnie stacjonujące w litewskiej bazie lotniczej Szawle, podczas lotu szkoleniowego z portugalskimi F-16.
Autor. mł. chor. Rafał Samluk / Combat Camera DORSZ / zoom.mon.gov.pl

Jeszcze przed tegorocznym Świętem Wojska Polskiego ma zostać podpisana umowa na modernizację samolotów wielozadaniowych F-16C/D Jastrząb - dowiedział się nieoficjalnie portal Defence24.pl.

Z naszych informacji wynika, że do podpisania umowy dojdzie na terenie zakładów WZL Nr. 2 w Bydgoszczy, a zatem w miejscu, gdzie obecnie prowadzone są prace przy części floty polskich samolotów F-16. Także tam prowadzone były zabiegi MLU na amerykańskich samolotach F-16C/D należących do amerykańskich sił w Europie. Miejsce podpisania umowy może więc wskazywać na to, że przynajmniej część prac przy modernizacji Jastrzębi zostanie być może zrealizowana w Polsce.

Czytaj też

Termin podpisania umowy to prawdopodobnie 13 lub 14 sierpnia br. Polska posiada obecnie 48 samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+. Maszyny te weszły do służby w latach 2006-2008, powodując rewolucję w Siłach Powietrznych i umożliwiając ich przejście na zachodnie standardy. F-16 to dzisiaj najważniejsze polskie samoloty bojowe.

Pracujący przy nich personel naziemny i załogi są też w tych trudnych czasach najbardziej zapracowani. Pozostałe typy maszyn są bowiem albo stare i zdolne tylko do ograniczonego zakresu zadań (MiG-29, Su-22), albo dopiero wprowadzane do służby, nie osiągając na razie gotowości operacyjnej (FA-50, F-35A).

Reklama

Tymczasem Jastrzębie dobiegły do półmetka zakładanego czasu ich eksploatacji i już od kilku lat wymagają przejścia zabiegu modernizacji MLU (mid-life update). Ich modernizacja, choć nie tak efektowna jak dokupowanie fabrycznie nowych statków powietrznych, jest nie mniej ważna z punktu widzenia polskiej obronności. Odpowiednie zabiegi nie tylko doprowadzą do poprawy zdolności tych maszyn, ale także zapewne zwiększą ich żywotność.

Dokładny zakres umowy, a co za tym idzie, modernizacji, na jaką się zdecyduje Polska, nie jest na razie znany. Podobnie jak ceny. Pakiet maksymalny dla Polski, na który wyraził zgodę Departament Stanu USA ma tutaj wartość aż do 7,3 mld USD. Jednak dużo wyposażenia tam zawartego jest „do wyboru”, kwota ta powinna więc być znacznie niższa.

Czytaj też

Wiadomo, że chodzi o podniesienie Jastrzębi o pakiet V w stronę standardu Block 72. Pakiet V jest jednak modułowy i nie jest w tej chwili jasne, że polskie F-16 zostaną podniesione o pełny pakiet czy np. tylko o jego część. Wydaje się jednak, że możemy spodziewać się wymiany radiolokatora na nowy AN/APG-83 SABR z anteną aktywną z elektronicznie sterowanym położeniem wiązki, wymiany nowego systemu walki elektronicznej czy usprawnienie jego komunikacji z samolotami F-35A. Modernizacja umożliwi również używanie przez polskie Jastrzębie nowych modelów uzbrojenia np. pocisków AIM-120D-3.

Umowa modernizacyjna będzie też z pewnością najlepszą okazją do poprawienia warunków serwisowania floty F-16. Powszechnie uważa się, że dotychczasowy model utrzymywania jej był daleki od ideału, co powodowało komplikacje i w niektórych latach skutkowało obniżeniem gotowości operacyjnej.

Wcześniej polskie F-16 przechodziły niewielkie modernizacje związane m.in. z umożliwieniem im wykorzystywania pocisków manewrujących rodziny JASSM.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2025 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (13)

  1. Taki jeden

    Jak wygląda porównanie cen nowego f16 z f35 ?

    1. Davien3

      @Takijeden kosztują obecnie podobnie z tym że F-16 już mamy a F-35 nie A taki Tajwan czy Grecja za moderke do standardu V płaca po ok 30 mln usd za sztukę

  2. user_1076183

    Lepiej już za taką kwotę kupić nowe 64 F-35., a nasze f-16 sprzedać Ukrainie

    1. w-t

      Ale takiej kwoty nie ma i nie będzie! To jest tylko folder ofertowy - w Grecji też na tym etapie mówiono o "nawet 12 miliardach", a teraz wiadomo że nawet głębsza, bo dotycząca 83 starszych samolotów, modernizacja nie będzie kosztowała Aten więcej niż 2 miliardy. U nas, to nie będzie nawet miliard, czyli cena może 8 F35 z pełnym wyposażeniem i zapleczem, i ty chcesz tym zastąpić trzy eskadry?

    2. user_1048266

      Niektórym się wydaje że ta modernizacja będzie zrobiona natychmiast, a to potrwa wiele wiele lat

    3. Davien3

      @w-t Grecja modernizuje też F-16 Advanced jak my i jej nie sa starsze bo to zdaje się Polska pierwsza je kupiła.

  3. MC775

    To jest bezsensowna inwestycja, trzeba było co najwyżej dokupić jakiś pakiet części zamiennych żeby mieć zapas kluczowych elementów i móc utrzymywać te samoloty w gotowości. Za pieniądze z MLU F-16 trzeba było domówić równowartość F-35, ile by to nie było.

    1. Dudley

      Kiedy otrzymalibyśmy te zamówione dzisiaj F35? I co z kosztami utrzymania starzejących się F16? Czy myślisz że dostępność części zamiennych dla coraz starszych maszyn jest taka sama jak 10 lat temu? Gdyby MON zrobił to co proponujesz, to mielibyśmy jeszcze większą dziurę jak do tej pory. Starzejącą się flotę F16 z coraz gorszą gotowością, bezzębne Fafiki i nieliczne F35 które nie uzyskają gotowości przez najbliższe parę lat.

    2. Monkey

      @MC775: Ale ile trzeba będzie czekać na te F-35, jeśli zdecydujemy się je zamówić? A F-16 jednak mamy tu i teraz. Nawet jeśli nie są tak nowoczesne jak Husarze, to jednak po modernizacji to nadal będą dobre maszyny.

    3. Davien3

      @Monkey Jakieś 6 lat jak do tej pory czekamy na pierwsza eskadrę F-35 Ale masz rację nie ma sensu rezygnowac z MLU zwłaszcza że kupujemy AIM-120D-3 a ich F-16Advanced nie może używać, wiec i tak trzeba by je modernizować.

  4. KrzysiekS

    Osobiście postąpił bym inaczej gdyby były pieniądze (bo tu jest problem). Nie robiłbym MLU dla F-16 tylko dokupiłbym albo 48 szt. F-15EX albo 48 szt. EF. Jeżeli nadal jest barierą posiadanie przez Polskę 160 szt. samolotów bojowych to 16 szt. FA50/FA-50PL przeniósł bym do szkolenia (np. Dęblin).

    1. Davien3

      @KrzysiekS A gdzie byś znalazł F-15EX w cenie ok 30 mln usd za sztukę czy EF-2000 w tej samej cenie?? A na FA-50 to możesz latac na defilady a nie szkolić pilotów bo do tego się zupełnie nie nadają, to maszyny szturmowe, ot takie znacznie gorsze F-15E

  5. cichy łucznik

    negocjować do najniższej ceny możliwej, a przy okazji zgarnąć hiszpańskie F35

  6. user_1048808

    mid-life update nie podnosi ani ilości podwieszeń ani nie zwiększa ciężaru możliwego udźwigu Sprzedać obecne F-16 dołożyć fundusze z MLU a zakupić F/A-18 IRST Block II lub F-15EX.

  7. CatanzaroX

    Modernizacja MLU F-16 za 10-15 mln USD za sztukę miałaby sens, bo mamy wyszkolonych pilotów i obsługę. Ale MLU za 40-50 mln USD to szaleństwo. Jest kolejka chętnych na F-16 52+ które można sprzedać za +- 40 mln USD, co daje nam budżet 80-90 mln USD na nowe F-35, Możemy wymienić 1::1 F-16 na F-35 za te same pieniądze! Pojawia się naturalnie ryzyko transformacji i czas dla pilotów na osiągnięcie IOC, ale F-16 można sprzedawać partiami ze zwłoką po otrzymaniu F-35.. Mielibyśmy flotę (32+48) 80 F-35, 48 FA-50PL (po modernizacji GF-ów) i np. dokupić 32 Eurofightery. Mielibyśmy wymarzone 10 eskadr, w tym myśliwce przewagi powietrznej i nowiutkie F-35, które mogą penetrować rosyjskie systemy. Super silni w domenie, gdzie Rosjanie są w tyle i mają małe szanse aby nadrobić opóźnienie.

  8. user_1050711

    Powinno to być wszystkim znane: Za modernizację 73 sztuk, powtarzam: 73 sztuk, a nie 48, do pełnego pakietu "V" Grecy płacą (stopniowo, w miarę modernizacji) dokładnie 1.528.115.956 $ , POWTARZAM: 1. mld 528.mln 115 tysięcy .956 $. Która to kwota nie obejmuje jedynie nowego systemu walki, gdyż ten nie został wtedy jeszcze (w dniu podpisywania umowy) wybrany ani przez wojska USA. Istniały 3 ofery, a ich ceny zawierały się "pomiędzy 700, a 800" mln USD - jak podawał grecki MON.

  9. user_1076044

    Czy za te pieniądze nie można było by dokupić F35 ??

    1. w-t

      Całych pięć? I miałyby zastąpić trzy eskadry? Przestańcie czytać folder ofertowy, a patrzcie na TĄ SAMĄ modernizację w Grecji która za większy zakres na 83 starszych myśliwcach zapłaci ostatecznie 2 miliardy, z "ofertowych" nawet 12.

    2. Archie51

      Czy za pieniądze wyrzucone na koreańskie nie wiadomo co, można było dokupić więcej F-35? Tak!

  10. Ma_XX

    Pewnie bida moderka- mamy już w tym doświadczenia

  11. Flaczki

    Za cene nie lepiej kupic 64 nowe F16V? Tak czy siak Polska musi dokupic dodatkowe eskadry mysliwców jak F35/F15EX/EF2000 lub Rafael plus trzy tankowce MRTT/KC46A

  12. Flaczki

    Za cene nie lepiej kupic 64 nowe F16V? Tak czy siak Polska musi dokupic dodatkowe eskadry mysliwców jak F35/F15EX/EF2000 lub Rafael plus trzy tankowce MRTT/KC46A

  13. Orel

    Po cenie zobaczymy czy to dobra wiadomość :)

Reklama