Umowa na modernizację F-16. Znamy datę i miejsce [NEWS DEFENCE24]

Autor. mł. chor. Rafał Samluk / Combat Camera DORSZ / zoom.mon.gov.pl
Jeszcze przed tegorocznym Świętem Wojska Polskiego ma zostać podpisana umowa na modernizację samolotów wielozadaniowych F-16C/D Jastrząb - dowiedział się nieoficjalnie portal Defence24.pl.
Z naszych informacji wynika, że do podpisania umowy dojdzie na terenie zakładów WZL Nr. 2 w Bydgoszczy, a zatem w miejscu, gdzie obecnie prowadzone są prace przy części floty polskich samolotów F-16. Także tam prowadzone były zabiegi MLU na amerykańskich samolotach F-16C/D należących do amerykańskich sił w Europie. Miejsce podpisania umowy może więc wskazywać na to, że przynajmniej część prac przy modernizacji Jastrzębi zostanie być może zrealizowana w Polsce.
Czytaj też
Termin podpisania umowy to prawdopodobnie 13 lub 14 sierpnia br. Polska posiada obecnie 48 samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+. Maszyny te weszły do służby w latach 2006-2008, powodując rewolucję w Siłach Powietrznych i umożliwiając ich przejście na zachodnie standardy. F-16 to dzisiaj najważniejsze polskie samoloty bojowe.
Pracujący przy nich personel naziemny i załogi są też w tych trudnych czasach najbardziej zapracowani. Pozostałe typy maszyn są bowiem albo stare i zdolne tylko do ograniczonego zakresu zadań (MiG-29, Su-22), albo dopiero wprowadzane do służby, nie osiągając na razie gotowości operacyjnej (FA-50, F-35A).
Tymczasem Jastrzębie dobiegły do półmetka zakładanego czasu ich eksploatacji i już od kilku lat wymagają przejścia zabiegu modernizacji MLU (mid-life update). Ich modernizacja, choć nie tak efektowna jak dokupowanie fabrycznie nowych statków powietrznych, jest nie mniej ważna z punktu widzenia polskiej obronności. Odpowiednie zabiegi nie tylko doprowadzą do poprawy zdolności tych maszyn, ale także zapewne zwiększą ich żywotność.
Dokładny zakres umowy, a co za tym idzie, modernizacji, na jaką się zdecyduje Polska, nie jest na razie znany. Podobnie jak ceny. Pakiet maksymalny dla Polski, na który wyraził zgodę Departament Stanu USA ma tutaj wartość aż do 7,3 mld USD. Jednak dużo wyposażenia tam zawartego jest „do wyboru”, kwota ta powinna więc być znacznie niższa.
Czytaj też
Wiadomo, że chodzi o podniesienie Jastrzębi o pakiet V w stronę standardu Block 72. Pakiet V jest jednak modułowy i nie jest w tej chwili jasne, że polskie F-16 zostaną podniesione o pełny pakiet czy np. tylko o jego część. Wydaje się jednak, że możemy spodziewać się wymiany radiolokatora na nowy AN/APG-83 SABR z anteną aktywną z elektronicznie sterowanym położeniem wiązki, wymiany nowego systemu walki elektronicznej czy usprawnienie jego komunikacji z samolotami F-35A. Modernizacja umożliwi również używanie przez polskie Jastrzębie nowych modelów uzbrojenia np. pocisków AIM-120D-3.
Umowa modernizacyjna będzie też z pewnością najlepszą okazją do poprawienia warunków serwisowania floty F-16. Powszechnie uważa się, że dotychczasowy model utrzymywania jej był daleki od ideału, co powodowało komplikacje i w niektórych latach skutkowało obniżeniem gotowości operacyjnej.
Wcześniej polskie F-16 przechodziły niewielkie modernizacje związane m.in. z umożliwieniem im wykorzystywania pocisków manewrujących rodziny JASSM.
JanJanson
Lepiej kupić nowe F16!? Naprawdę? Lepiej kupić F35. Może I lepiej.. Najlepiej jednak było: 1) Dokupić M346 wraz z centrum serwisowym jak powinno być od początku...a nie kupować FA50!!! Taniej I szybciej - skoro mówimy o szkoleniu. 2) Skoro patrz pkt.1 zostało 3 mld + 4 mld zamiast MLU F16 = 100 x KF21 wraz z montażem końcowym i serwisowym w kraju. Czy to tak trudno zrozumieć , że należy inwestować z myślą o przyszłości a jie na wczoraj. Ps. F16 już cała Europa się pozbyła a F35 ma żenująco niską sprawność oraz olbrzymią zależność od kaprysu USA.
Al.S.
Przy obecnej rozbudowie SP rzeczywiście, należałoby dokupić kilka Masterów, ale nie jest to samolot pełniący podobną rolę do FA50. Master jest nieuzbrojonym, poddźwiękowym samolotem szkolenia zaawansowanego. FA50 to naddźwiękowy, lekki samolot myśliwsko-szturmowy, o udźwigu 5,4 tony i znacznie lepszych osiągach. Po wyposażeniu w radar i dozbrojeniu będzie adekwatnym samolotem "dolnego piętra", uwalniającym F35 i F16 z zadań CAS i AD do obrony powietrznej, SIGINT i SEAD. Jest odpowiednim samolotem do szkolenia „na typ”, skracającym tranzycję na F16, oraz do zaliczania godzin nalotu u pilotów już certyfikowanych na F16. Europa "się pozbyła" bo zachodnim F16 kończył się resurs. Nasze są o 2 dekady młodsze i została im jeszcze połowa życia. Zatem jeżeli koszt modernizacji wyniesie poniżej połowy ceny nowego samolotu, ma ona sens, a ma wynieść ok 1/3. Wypowiedź o „kaprysach USA” z F35 to dość naiwne twierdzenie- obowiązują kontrakty, a sieć dostawców części obejmuje wiele firm spoza USA.
Monkey
@Al.S.: Bardzo mądra i wyważona opinia. Zgadzam się w 100%, a jeśli chodzi o rozróżnienie ról M-346 i F/A-50 to w ogóle super jak to przedstawiłeś👍🏻👏🏻
Al.S.
@Monkey👍, Objaśniłem na tyle, na ile udało się zmieścić w 1 tys słów. Porównanie Mastera, napędzanego dwoma silnikami bez dopalaczy, będącymi pochodną napędu biznes-jetów, do wyszydzanego przez poniektórych, FA50, który ma militarny silnik z dopalaczem. dwa razy większą prędkość wznoszenia, niemal dwukrotnie większą ładowność i zbliżoną do jeden relację ciągu do masy (M346: 0:84) i od razu był projektowany jako samolot treningowo-bojowy, to porównywanie pomarańczy z jabłkami.
Flaczki
Za cene nie lepiej kupic 64 nowe F16V? Tak czy siak Polska musi dokupic dodatkowe eskadry mysliwców jak F35/F15EX/EF2000 lub Rafael plus trzy tankowce MRTT/KC46A
Essex
Lepiej fokupic sprawdzone i cenione Fafiki
Remov
Nie musi, może wybrać KF-21 albo TF Kaan
Davien3
@remov A po kiego nam nieistniejace jeszcze maszyny jak Kaan czy cofanie się w rozwoju z KF-21??
szczebelek
Cena tego pakietu to jakiś kosmos, bo zamówiono komponenty, które pełnią tą samą rolę, ale pochodzą od dwóch różnych producentów, więc może się okazać, że będzie taniej. Z drugiej strony początek modernizacji to utrata myśliwców, które w czasie tego procesu będą wyłączone z zadań patrolowych.
MiP
Toż jest jeszcze 12 nowoczesnych myśliwców Fa-50 🤣
Rusmongol
@mip. Zapomniałeś o tekturowych K2.
Davien3
@rusmongol A to K2 sa mysliwcami czy choc w ogóle samolotami? Bo FA-50 nie jest i nigdty nie był mysliwcem. To przerobiony na wersję szturmową szkolny T-50 Golden Eagle.
grzegorz 11
Podczas niedawnych ćwiczeń w Grecja nasi piloci mieli okazje mierzyć sie z Indyjskimi Su - 30 . Wyniki tych potyczek są bardzo interesując na + . dla naszych T-16 . Chodź całkowicie przemilczane w mediach .
Flaczki
Za cene nie lepiej kupic 64 nowe F16V? Tak czy siak Polska musi dokupic dodatkowe eskadry mysliwców jak F35/F15EX/EF2000 lub Rafael plus trzy tankowce MRTT/KC46A
Remov
Za tą cenę nie kupisz 32 F-16V
Essex
Lepiej do kupic Fafiki, to najlepsza obecnie konstrukcja
radziomb
kupiliśmy z USA AIM 120-D na 160km, Rosja ma już pociski R77M na 190 km, Chinskie rakiety co zestrzelily Rafale mają zasięg 200km ( potyczka Indie/pakistan) . Czyli nasze F16 i tak prawdopodobnie przegraja walke z ruskimi i chinskimi samolotami :-( Powinnismy od razu zintegrowac nowy amerykanksi pocisk AIM-260 JATM bo on ma zasieg ponad 200km, albo szybko kupic EF z Meteorem na 200km tym bardziej że bedzie jego lepszy nastepca. Inaczej skonczymy jak Ukraina w 2022 - "w obronie" liczac na sojuszników.
Remov
Rosja ma R-37M o zasięgu 400 km.
Davien3
@remov R-37M na strącanie mysliwców nadaje sie jak MiG-15 na bombowiec strategiczny. To pocisk przeznaczony do zwalczania celów małomanewrowych o wielkim RCS jak Bombowce czy AWACSy
Essex
No przeciez trwa integracja FA50 z AIM120....bedziesz mial 48 sztuk wypasionych samolotow, dokupi sie kolejne a FA16 jsko zlom na Ukraine
CatanzaroX
Modernizacja MLU F-16 za 10-15 mln USD za sztukę miałaby sens, bo mamy wyszkolonych pilotów i obsługę. Ale MLU za 40-50 mln USD to szaleństwo. Jest kolejka chętnych na F-16 52+ które można sprzedać za +- 40 mln USD, co daje nam budżet 80-90 mln USD na nowe F-35, Możemy wymienić 1::1 F-16 na F-35 za te same pieniądze! Pojawia się naturalnie ryzyko transformacji i czas dla pilotów na osiągnięcie IOC, ale F-16 można sprzedawać partiami ze zwłoką po otrzymaniu F-35.. Mielibyśmy flotę (32+48) 80 F-35, 48 FA-50PL (po modernizacji GF-ów) i np. dokupić 32 Eurofightery. Mielibyśmy wymarzone 10 eskadr, w tym myśliwce przewagi powietrznej i nowiutkie F-35, które mogą penetrować rosyjskie systemy. Super silni w domenie, gdzie Rosjanie są w tyle i mają małe szanse aby nadrobić opóźnienie.
Nihoo
@CatanzaroX - które z wymienionych przez Ciebie samolotów to myśliwce przewagi powietrznej? Obecnie z zachodnich modeli samolotów, prawdziwym myśliwcem przewagi powietrznej są niemożliwe do pozyskania F-15C (stare) oraz F-22...Cała reszta to samoloty wielozadaniowe.
radziomb
a czym Pakistan zestrzelil Indyjskiego Rafale ?? , samolotem przewagi powietrznej? Nie wydaje mi sie.. zwykłą podróbką F16 z pociskiem na 200km i tyle
Davien3
@radziomb A zestrzelił? Bo wg CEO Dassaulta nie zestrzelono żadnego Rafale Natomiast zasięg Pl-15E wynosi balistycznie 140km a skuteczny tak z połowę
Orel
Po cenie zobaczymy czy to dobra wiadomość :)
Remov
Mnie ciekawi termin wykonania modernizacji
Fan
Krótka piłka: zrezygnować z 36 FA-50 i za te pieniądze dokupić w ramach okienka produkcyjnego eskadrę F-35! PS aż 48 FA-50 to niewypał, i to z opóźnionym czasem dostaw gdzie już w 2026 roku przylecą F-35. Wpadamy w pułapkę: potrzebujemy max do 24 szt FA-50 a kupujemy 48, Tak samo Ah-64 Potrzebuje max 48 Apache a kupuje aż 96. Dlaczego, nie wiem może to są warunki uzyskania pożyczek w Korei i USA a może nasi decydenci po prostu łapią się na tzw. promocje kup więcej a dostaniesz np prawo do remontu silników T-700GE. A może jedno i drugie?
Nihoo
Po pierwsze: nie ma żadnego okienka produkcyjnego. Po drugie: ciekawi mnie, na podstawie jakich informacji tak zdecydowanie określiłeś co i w jakiej ilości jest nam potrzebne.
w-t
A przyszło ci do głowy, że między 3 eskadrami F16 2 eskadrami F35 i 1-2 eskadrami planowanych "większych myśliwców", będziemy mieć SETKI pilotów muszących wykonywać loty - tak szkolne, jak podtrzymania nawyków? Ostatni etap szkolenia na typ dla F16 to jest obecnie 30 godzin już na F16, w tym część na dwusterze których mamy 12 sztuk. I mówimy o pilocie już wyszkolonym na M346. W przypadku rozpoczęcia tego szkolenia na (F)A50, to szkolenie to już tylko ostatnie 10 godzin lotów samodzielnych na F16. Uwzględniając że godzina FA50 jest ponad 30% tańsza, oszczędności nawet na samym szkoleniu są oczywiste. A teraz uwzględnij jeszcze fakt, że przy obłożeniu floty M346 podstawowym szkoleniem pilotów na odrzutowce bojowe, nasza eskadra 15 maszyn starcza do wyszkolenia zaledwie 10 gotowych do szkolenia na typ docelowy pilotów rocznie... i temat jest jasny.
radziomb
to se zrezygnuj jak chcesz
LMed
Nie jest jeszcze określony zakres tej modernizacji nie znana jest jej cena ani miejsce prac, skąd ta krytyka panowie.?
Czytelnik D24
Zważywszy na wartość kontraktu na jaką wyraził zgodę DS zapewne zostaną zmodernizowane do wersji V.
user_1076044
Czy za te pieniądze nie można było by dokupić F35 ??
w-t
Całych pięć? I miałyby zastąpić trzy eskadry? Przestańcie czytać folder ofertowy, a patrzcie na TĄ SAMĄ modernizację w Grecji która za większy zakres na 83 starszych myśliwcach zapłaci ostatecznie 2 miliardy, z "ofertowych" nawet 12.
Archie51
Czy za pieniądze wyrzucone na koreańskie nie wiadomo co, można było dokupić więcej F-35? Tak!
Essex
Nie, Fafiki sa identyczne z F16 sle tansze, trzebaby ich dokupc ze 100 sztuk
Ma_XX
Pewnie bida moderka- mamy już w tym doświadczenia
Rusmongol
Masz napisana wymianę ch9cby radaru. Chcesz coś o tej biedamoderce dodać?
KrzysiekS
Osobiście postąpił bym inaczej gdyby były pieniądze (bo tu jest problem). Nie robiłbym MLU dla F-16 tylko dokupiłbym albo 48 szt. F-15EX albo 48 szt. EF. Jeżeli nadal jest barierą posiadanie przez Polskę 160 szt. samolotów bojowych to 16 szt. FA50/FA-50PL przeniósł bym do szkolenia (np. Dęblin).
Davien3
@KrzysiekS A gdzie byś znalazł F-15EX w cenie ok 30 mln usd za sztukę czy EF-2000 w tej samej cenie?? A na FA-50 to możesz latac na defilady a nie szkolić pilotów bo do tego się zupełnie nie nadają, to maszyny szturmowe, ot takie znacznie gorsze F-15E
Adamus13
160 sztuk to nie jest bariera. Wg analityków z NATO conajmniej tyle sanolotów bojowych powinniśmy posiadać.
Chyżwar
Rzecz jednak polega na tym, że fundusze zawsze są ograniczone. Piloci znający F-16 są. Infrastruktura też jest. Zamek można postawić nawet na lodzie. Tylko co będzie, jak lód się stopi?
Taki jeden
Jak wygląda porównanie cen nowego f16 z f35 ?
Davien3
@Takijeden kosztują obecnie podobnie z tym że F-16 już mamy a F-35 nie A taki Tajwan czy Grecja za moderke do standardu V płaca po ok 30 mln usd za sztukę
user_1076183
Lepiej już za taką kwotę kupić nowe 64 F-35., a nasze f-16 sprzedać Ukrainie
w-t
Ale takiej kwoty nie ma i nie będzie! To jest tylko folder ofertowy - w Grecji też na tym etapie mówiono o "nawet 12 miliardach", a teraz wiadomo że nawet głębsza, bo dotycząca 83 starszych samolotów, modernizacja nie będzie kosztowała Aten więcej niż 2 miliardy. U nas, to nie będzie nawet miliard, czyli cena może 8 F35 z pełnym wyposażeniem i zapleczem, i ty chcesz tym zastąpić trzy eskadry?
user_1048266
Niektórym się wydaje że ta modernizacja będzie zrobiona natychmiast, a to potrwa wiele wiele lat
Davien3
@w-t Grecja modernizuje też F-16 Advanced jak my i jej nie sa starsze bo to zdaje się Polska pierwsza je kupiła.
MC775
To jest bezsensowna inwestycja, trzeba było co najwyżej dokupić jakiś pakiet części zamiennych żeby mieć zapas kluczowych elementów i móc utrzymywać te samoloty w gotowości. Za pieniądze z MLU F-16 trzeba było domówić równowartość F-35, ile by to nie było.
Dudley
Kiedy otrzymalibyśmy te zamówione dzisiaj F35? I co z kosztami utrzymania starzejących się F16? Czy myślisz że dostępność części zamiennych dla coraz starszych maszyn jest taka sama jak 10 lat temu? Gdyby MON zrobił to co proponujesz, to mielibyśmy jeszcze większą dziurę jak do tej pory. Starzejącą się flotę F16 z coraz gorszą gotowością, bezzębne Fafiki i nieliczne F35 które nie uzyskają gotowości przez najbliższe parę lat.
Monkey
@MC775: Ale ile trzeba będzie czekać na te F-35, jeśli zdecydujemy się je zamówić? A F-16 jednak mamy tu i teraz. Nawet jeśli nie są tak nowoczesne jak Husarze, to jednak po modernizacji to nadal będą dobre maszyny.
Davien3
@Monkey Jakieś 6 lat jak do tej pory czekamy na pierwsza eskadrę F-35 Ale masz rację nie ma sensu rezygnowac z MLU zwłaszcza że kupujemy AIM-120D-3 a ich F-16Advanced nie może używać, wiec i tak trzeba by je modernizować.
cichy łucznik
negocjować do najniższej ceny możliwej, a przy okazji zgarnąć hiszpańskie F35
user_1048808
mid-life update nie podnosi ani ilości podwieszeń ani nie zwiększa ciężaru możliwego udźwigu Sprzedać obecne F-16 dołożyć fundusze z MLU a zakupić F/A-18 IRST Block II lub F-15EX.
user_1050711
Powinno to być wszystkim znane: Za modernizację 73 sztuk, powtarzam: 73 sztuk, a nie 48, do pełnego pakietu "V" Grecy płacą (stopniowo, w miarę modernizacji) dokładnie 1.528.115.956 $ , POWTARZAM: 1. mld 528.mln 115 tysięcy .956 $. Która to kwota nie obejmuje jedynie nowego systemu walki, gdyż ten nie został wtedy jeszcze (w dniu podpisywania umowy) wybrany ani przez wojska USA. Istniały 3 ofery, a ich ceny zawierały się "pomiędzy 700, a 800" mln USD - jak podawał grecki MON.